Rustbeskyttelse

Startet av Jejl, søndag 20. januar 2013, klokken 22:12

« forrige - neste »

Havebigfun

#15
Hjulopphenget er en salig blanding av diverse metaller (elektrisk galvanisert blikk, aluminium varmgalvaniserte muttre, rustfrie blikkskruer++). Selv om det er korrosjonsbehandlet kan jeg ikke forstå at denne beskyttelsen skal forhindre korrosjon når de første steinsprut har gjort sitt.  I samband med skifte til vinterhjul smurte jeg alt inn med Mike Sanders fett.

espen1976

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 21:52
NielsChr: Jeg kan ikke tro at panserplaten er stål, da ville den veid ca 350 kg. Hvis den er aluminium vil den veie ca 130 kg. Jeg vedder på at den er aluminium, den også.

Balrog: Det er ikke bare aluminium og plast.

Aluminium korroderer veldig sakte selv i saltlake, det er korrekt. Problemet oppstår der Al er i kontakt med andre metaller, som for eksempel alminnelig stål, rustfritt stål eller kobber.

Der blir aluminium offeranode, og blir om til grått støv. Hvis konstruksjonen er veldig dårlig kan det gå uhyre fort, og i så fall vil Tesla få problemet. Hvis en eller annen coating først må tæres gjennom eller slites hull på så kan det godt være at vi får problemet i stedet siden det da kanskje inntreffer etter garantiperioden.

Jeg tror ikke det er noen vits i å sprøyte korrosjonsbeskyttelse inni hulrom, kanaler osv, siden det neppe er annet enn aluminium der.

Men det er massevis av stålbolter, fjærene er av stål og må festes til et eller annet, støtfangerne er stål, etc. Under bagasjebalja i frunken er det masse greier som ser ut til å være korrosjonsutsatt, vet ikke helt hva man bør gjøre med det.

Ting kan i hvert fall tyde på at Teslas super-hightech antirustcoating ikke fungerer helt etter hensikten siden det allerede er rust på amerikanske støtfangere.

Zink anode er kanskje en ide å feste på støtfangeren, og kanskje andre deler også, slik som bærearmer og andre ståldeler, slik at man indirekte beskytter aluminiumen? Av med nosecone, skrape vekk svart lakk fra støtfangeren, og feste zink-anode, male over med noe beskyttende guffe? Noen som har noen ideer?

Havebigfun

Sitat fra: espen1976 på søndag 10. november 2013, klokken 23:09
Zink anode er kanskje en ide å feste på støtfangeren, og kanskje andre deler også, slik som bærearmer og andre ståldeler, slik at man indirekte beskytter aluminiumen? Av med nosecone, skrape vekk svart lakk fra støtfangeren, og feste zink-anode, male over med noe beskyttende guffe? Noen som har noen ideer?
Offeranode virker vel bare når bilen bader- komplett- i saltvann(-analog til båter). Her er det snakk om dråper som lager små galvaniske elementer. Det eneste som hjelper der er at fett forhindrer tilgangen slik at saltlaken ikke trekker inn. Jeg ville aldri skrapt av eksisterende overflatebehandling for å erstatte denne med et tvilsomt opplegg. :o

Kallagtunet

Sauefett eller ei jeg ville i akke fall vært skeptisk til å smøre på noe som helst som jeg ikke hadde fått skriftlig godkjenning fra Tesla å smøre på..

espen1976

Sitat fra: Havebigfun på søndag 10. november 2013, klokken 23:13
Sitat fra: espen1976 på søndag 10. november 2013, klokken 23:09
Zink anode er kanskje en ide å feste på støtfangeren, og kanskje andre deler også, slik som bærearmer og andre ståldeler, slik at man indirekte beskytter aluminiumen? Av med nosecone, skrape vekk svart lakk fra støtfangeren, og feste zink-anode, male over med noe beskyttende guffe? Noen som har noen ideer?
Offeranode virker vel bare når bilen bader- komplett- i saltvann(-analog til båter). Her er det snakk om dråper som lager små galvaniske elementer. Det eneste som hjelper der er at fett forhindrer tilgangen slik at saltlaken ikke trekker inn. Jeg ville aldri skrapt av eksisterende overflatebehandling for å erstatte denne med et tvilsomt opplegg. :o

Jeg hadde kjemi på høgskulen, og der lærte vi at offeranoden skal avgi elektroner til metallet som er edlere, slik at ikke dette metallet (stålet i støtfangeren i dette tilfellet) igjen spiser elektroner fra det mindre edle aluminiumet. Saltvann har i utgangspunktet ikke så mye med dette å gjøre, for her er det vel snakk om å forhindre galvanisk korrosjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Galvanisk_korrosjon

Når det gjelder rust på ståldeler, men de trenger normalt å beskyttes med lakk (som på biler) eller tykk olje, tectyl på undersiden av biler) eller tynn olje, tenk AG3, våpenolje eller fett. som hindrer at salt og oksygen kommer til.

Mulige løsninger: Sink anoder, lakk, oljer, tectyl, fett...
Det burde jo strengt tatt ikke være nødvendig at vi må tenke på dette på en ny bil...

kjølholdt

Jeg er helt sikker på at salt laken man kjører i her på Vestlandet vil gi rust skader etter en del år. Vil gjerne gi den noe ekstra rustbeskyttelse men hva. Alle bilfabrikanter sier at bilen er godt nok beskyttet, det øret hører jeg ikke på. Kan neppe komme om 8 år og klage på rust skader ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jenswer

Som korrosjonsingeniør kan jeg bare slå fast at Zn-anoder på en bil er bortkastet med mindre bilen skal ligge nedsenket i saltvann. Ionene (de som leder strøm i en galvanisk reaksjon) beveger seg i en elektrolytt (saltvann). Det betyr at anoden og det den skal beskytte må være forbundet elektrisk og med elektrolytt. Dette får man ikke med bare en fuktet overflate.
Det var dagens korrosjonsopplæring :)
Er selv usikker på hva jeg skal gjøre med min når den kommer om 3 uker. Er litt bekymret for diverse galvaniske koblinger, men jeg har ikke sett i detalj hvordan de er.

Christofer

TK Askøy

Sitat fra: jenswer på mandag 11. november 2013, klokken 08:10
Som korrosjonsingeniør kan jeg bare slå fast at Zn-anoder på en bil er bortkastet med mindre bilen skal ligge nedsenket i saltvann. Ionene (de som leder strøm i en galvanisk reaksjon) beveger seg i en elektrolytt (saltvann). Det betyr at anoden og det den skal beskytte må være forbundet elektrisk og med elektrolytt. Dette får man ikke med bare en fuktet overflate.
Det var dagens korrosjonsopplæring :)
Er selv usikker på hva jeg skal gjøre med min når den kommer om 3 uker. Er litt bekymret for diverse galvaniske koblinger, men jeg har ikke sett i detalj hvordan de er.

Christofer
En korrosjonsingeniør er akkurat det vi trenger her! Håper du kan skrive et innlegg når du har hatt anledning til å kikke på bilen. Det tror jeg ville interessere mange.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Sjøhyene

Sitat fra: TK Askøy på mandag 11. november 2013, klokken 08:50
Sitat fra: jenswer på mandag 11. november 2013, klokken 08:10
Som korrosjonsingeniør kan jeg bare slå fast at Zn-anoder på en bil er bortkastet med mindre bilen skal ligge nedsenket i saltvann. Ionene (de som leder strøm i en galvanisk reaksjon) beveger seg i en elektrolytt (saltvann). Det betyr at anoden og det den skal beskytte må være forbundet elektrisk og med elektrolytt. Dette får man ikke med bare en fuktet overflate.
Det var dagens korrosjonsopplæring :)
Er selv usikker på hva jeg skal gjøre med min når den kommer om 3 uker. Er litt bekymret for diverse galvaniske koblinger, men jeg har ikke sett i detalj hvordan de er.

Christofer
En korrosjonsingeniør er akkurat det vi trenger her! Håper du kan skrive et innlegg når du har hatt anledning til å kikke på bilen. Det tror jeg ville interessere mange.

+1
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

#24
Hos meg i Oslo ble det saltet for første gang inatt.
Poenget med korrosjonsbeskyttelse av typen fett er at den kommer før saltvannet og ikke at den sperrer saltvannet inne i sprekker.
Jeg foreslår Christofer oppsøker en Teslaeier i nærområdet og ser på asap. Om tre uker kan de fleste  bilene være innsauset med saltvann allerede- ihvertfall de som er så heldige at de har fått vinterdekk.
Hvor bor du Christoffer??

prophan

Å smøre alt inn med fett - kommer ikke understellet til å bli forferdelig grisete, spesielt når skit uungåelig vil feste seg til fettet?
Tåler alle pakninger og gummi dette fettet?  Ser at du måtte varme fettet før smøring, men finnes det en sprayversjon.
Muligens det er like greit å få bilen tectylbehandlet - jeg er ikke bekymret for batteripakken, men alle andre deler.
Men muligens det er overkill å gjøre alt dette -jeg har en Smart Roadster, mesteparten av bilen er av plast, utenom karroseri og andre deler, og det er lite rust på bilen, selv etter at den har stått flere år ute, og kjørt på saltede vestlandsveier.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Gjermund

Sitat fra: jenswer på mandag 11. november 2013, klokken 08:10
Som korrosjonsingeniør kan jeg bare slå fast at Zn-anoder på en bil er bortkastet med mindre bilen skal ligge nedsenket i saltvann. Ionene (de som leder strøm i en galvanisk reaksjon) beveger seg i en elektrolytt (saltvann). Det betyr at anoden og det den skal beskytte må være forbundet elektrisk og med elektrolytt. Dette får man ikke med bare en fuktet overflate.
Det var dagens korrosjonsopplæring :)
Er selv usikker på hva jeg skal gjøre med min når den kommer om 3 uker. Er litt bekymret for diverse galvaniske koblinger, men jeg har ikke sett i detalj hvordan de er.

Christofer

Bor du i Stavanger området, kan du gjerne få se på min om en uke, når jeg får den. Jeg er også usikker på hva jeg skal gjøre.

Gjermund

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 22:20
Sitat fra: Quattro på søndag 10. november 2013, klokken 22:12
Uansett, brukes det rustfrie bolter i bilen? Det er vel kanskje mer kritisk med tanke på aluminiumskorrusjon...
Både rustfritt og vanlig stål kan gi korrosjon av Al, men jeg husker ikke hvilken som er verst.

Det er fullt mulig å blande Al og stål uten å få korrosjon, men vi vet jo ikke om Tesla har gjort det rett. Rust på en ståldel etter kun en sesong er jo ikke så lovende.

Offshroe bruker vi rustfritt (syrefast) til å isolere alu fra stål. Bruker 316 stål og A4 80 bolter.

NTesla

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 11. november 2013, klokken 09:22
Sitat fra: TK Askøy på mandag 11. november 2013, klokken 08:50
Sitat fra: jenswer på mandag 11. november 2013, klokken 08:10
Som korrosjonsingeniør kan jeg bare slå fast at Zn-anoder på en bil er bortkastet med mindre bilen skal ligge nedsenket i saltvann. Ionene (de som leder strøm i en galvanisk reaksjon) beveger seg i en elektrolytt (saltvann). Det betyr at anoden og det den skal beskytte må være forbundet elektrisk og med elektrolytt. Dette får man ikke med bare en fuktet overflate.
Det var dagens korrosjonsopplæring :)
Er selv usikker på hva jeg skal gjøre med min når den kommer om 3 uker. Er litt bekymret for diverse galvaniske koblinger, men jeg har ikke sett i detalj hvordan de er.

Christofer
En korrosjonsingeniør er akkurat det vi trenger her! Håper du kan skrive et innlegg når du har hatt anledning til å kikke på bilen. Det tror jeg ville interessere mange.

+1
+2

jenswer

Jeg bor i Trondheim, rett ved siden av Tesla SC. Jeg får dra innom å se nærmere på chassiet som står til utstilling. Jeg kommer tilbake med oppdatering når jeg har sett på løsningene som er brukt.

Christofer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA