AC lading av LFP batterier i kulde

Startet av hELgenen, søndag 30. november 2025, klokken 20:49

« forrige - neste »

hELgenen

Det har gått opp for meg at LFP batterier trolig oppfører seg noe annerledes mhp lading i kulde enn NCM. De fleste er nok kjent med at LFP batterier må holdes over 0 grader mhp lading og aller helst over 10 grader celsius. Det gjelder OGSÅ ved AC lading - noe som jeg mener IKKE er tilfelle ved NCM.
Mao - for å AC lade i kulde må LFP batterier varmes opp FØR man kan lade. Og dette krever energi.
Ikke noe man tenker på  i det daglige da bilen fikser dette selv - men har man ikke en AC lader med høy effekt så vil dette også ta tid - og muligens forbruke ganske mye energi FØR batteriet begynner å fylles opp...

Det kan nok derfor fort renne på noen ekstra KWh før batteriet faktisk begynner å ta til seg lading gitt kaldt batteri ved start på LFP vs NCM batterier.

Mao ladetiden fra x % til y% vil fort bruke mer energi og lenger tid med LFP vs NCM. gitt kaldt batteri.

Noen som har undersøkt dette og kan bekrefte/avkrefte dette?

Om dette er korrekt så vil jeg anta ett råd kan være å starte lading rett ETTER en kjøretur istedenfor å vente til f.eks natt-tariffer slår inn. Dette var faktisk helt ukjent problemstilling for meg.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. november 2025, klokken 20:49Om dette er korrekt så vil jeg anta ett råd kan være å starte lading rett ETTER en kjøretur istedenfor å vente til f.eks natt-tariffer slår inn. Dette var faktisk helt ukjent problemstilling for meg.
Dette har vært standard rådet får lading i streng kulde for alle elbiler jeg har hatt, siden den første Model Sen i 2013. Plugget alltid i ved ankomst til hytta. Hadde bare 10A kurs tilgjengelig, det tok mange timer før bilen ladet hvis batteriet fikk bli kaldt. Om de må helt opp til 0 vet jeg ikke, men de må i hvert fall varmes godt. Av samme grunn har man null regen viss batteriet får bli kaldt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. desember 2025, klokken 19:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 30. november 2025, klokken 20:49Om dette er korrekt så vil jeg anta ett råd kan være å starte lading rett ETTER en kjøretur istedenfor å vente til f.eks natt-tariffer slår inn. Dette var faktisk helt ukjent problemstilling for meg.
Dette har vært standard rådet får lading i streng kulde for alle elbiler jeg har hatt, siden den første Model Sen i 2013. Plugget alltid i ved ankomst til hytta. Hadde bare 10A kurs tilgjengelig, det tok mange timer før bilen ladet hvis batteriet fikk bli kaldt. Om de må helt opp til 0 vet jeg ikke, men de må i hvert fall varmes godt. Av samme grunn har man null regen viss batteriet får bli kaldt.

Har hatt null problem med NCM batterier helt ned i minus 20 der den står i garasjen og lader på 13A gjennom natta,men for LFP leser jeg at den trenger varme for å motta lading. Derfor jeg undret om LFP er mer følsom for kulde enn NCM slik at en del mer energi går til oppvarming der enn på NCM. Jeg tror det, men det må da være noen som har testet dette? Selvfølgelig må alle batterier ha varme mhp hurtiglading..men ved AC og lav effekt trodde jeg alle batterier tok imot dette uten å blunke..men så leser jeg at LFP MÅ over 0 grader celcius for å lades...og da må en jo bruke en del energi for å klare å komme over 0 grader...gitt f.eks 10-20 minus...Mao ikke sikkert man får ladet en skitt i sterk kulde om effekten er lav på denne type batteri..eller?

RJK

Har vel fått for meg at lading med lav effekt fort kan føre til at all eller nesten all energi går bort i oppvarming av batteriene.

Må vel fort "pøse på" med >6 kW for at det skal gi nok varme til å lade noe, om både bil, batteri og utetemp er blitt skikkelig kald.

Om man kommer hjem i 5-tiden og først plugger i ved 10-11-tiden på kvelden, så har endel elbiler nok "restvarme" i batteriet til å ikke bli skikkelig kald på den tiden.

Men venter man til neste morgen, så kan det være at de fleste biler sliter mer. Her må man høre med produsent/forhandler om den har egen "termos" for å holde batteriet på mere optimale temperaturer eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 01. desember 2025, klokken 21:34Har vel fått for meg at lading med lav effekt fort kan føre til at all eller nesten all energi går bort i oppvarming av batteriene.

Må vel fort "pøse på" med >6 kW for at det skal gi nok varme til å lade noe, om både bil, batteri og utetemp er blitt skikkelig kald.

Om man kommer hjem i 5-tiden og først plugger i ved 10-11-tiden på kvelden, så har endel elbiler nok "restvarme" i batteriet til å ikke bli skikkelig kald på den tiden.

Men venter man til neste morgen, så kan det være at de fleste biler sliter mer. Her må man høre med produsent/forhandler om den har egen "termos" for å holde batteriet på mere optimale temperaturer eller ikke.

Nei,lading på lav effekt har aldri vært et problem mhp energitap for meg med NCM.selv i minus 20. Derfor har jeg alltid ladet på natt på lav effekt for å tilpasse dette mhp økonomi og ulike nettariffer. Det er jo AC lading som betyr noe totalt sett. Det er hva man putter inn og hva finner igjen på batteriet som reellt sett bidrar noe mhp forbruk på elbil. Om ulike batteri kjemier betyr noe..om ulike produsenter sine løsninger oppfører seg ulikt mhp AC lading så er det her penger tapes/tjenes ved å eie elbil. Finner det utrolig at ingen tester slikt. Youtube og alt annet renner jo over av tester av elbiler..men omtrent ALL fokus er på hurtiglading og forbruk..ikke AC lading i f.eks kulde..hvilket jo reellt sett er det scenarioet de fleste av oss faktisk møter der ute i hverdagen her oppe i nord minst 3-4 mnd hvert år.

Nå kommer det jo stadig flere elbiler med ulik batterikjemi og utforming..og ladeforløp i kulde med AC lading burde vært testet og sertifisert fra 10A til 32A i minst minus 20 til 0 grader..det er nå i alle fall min mening.

Nesten litt flaut at f.eks elbilforeningen ikke har sett sin besøkelsestid og grepet fatt i dette med hvilke tap man faktisk har med AC lading på ulike biler. Denne rekkeviddetesten på vinteren burde vært gjort over 2 dager der man overnattet på fjellet og ladet med 10A gjennom natten for å se hva man faktisk fikk puttet inn av energi på batteriet. Dette er jo en typisk hytte test for en del også..Om man mister 50% av energien i 10 minus..så klart det betyr noe. Jeg tror at mange flere burde være bevisst når man lader..rett etter en kjøretur er nok det som gir minst tap..og dette må veies opp mot ulike nettariffer og tap ved lading

turfsurf

NCM batterier er utsatt for «plating» hvis man lader når batteriet er noe særlig under 0. Garanterer at de andre bilene dine varmet batteriet også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. desember 2025, klokken 07:28
Sitat fra: RJK på mandag 01. desember 2025, klokken 21:34Har vel fått for meg at lading med lav effekt fort kan føre til at all eller nesten all energi går bort i oppvarming av batteriene.

Nei,lading på lav effekt har aldri vært et problem mhp energitap for meg med NCM.selv i minus 20. Derfor har jeg alltid ladet på natt på lav effekt for å tilpasse dette mhp økonomi og ulike nettariffer. Det er jo AC lading som betyr noe totalt sett. Det er hva man putter inn og hva finner igjen på batteriet som reellt sett bidrar noe mhp forbruk på elbil. Om ulike batteri kjemier betyr noe..om ulike produsenter sine løsninger oppfører seg ulikt mhp AC lading så er det her penger tapes/tjenes ved å eie elbil. Finner det utrolig at ingen tester slikt. Youtube og alt annet renner jo over av tester av elbiler..men omtrent ALL fokus er på hurtiglading og forbruk..ikke AC lading i f.eks kulde..hvilket jo reellt sett er det scenarioet de fleste av oss faktisk møter der ute i hverdagen her oppe i nord minst 3-4 mnd hvert år.

Nå kommer det jo stadig flere elbiler med ulik batterikjemi og utforming..og ladeforløp i kulde med AC lading burde vært testet og sertifisert fra 10A til 32A i minst minus 20 til 0 grader..det er nå i alle fall min mening.

Nesten litt flaut at f.eks elbilforeningen ikke har sett sin besøkelsestid og grepet fatt i dette med hvilke tap man faktisk har med AC lading på ulike biler. Denne rekkeviddetesten på vinteren burde vært gjort over 2 dager der man overnattet på fjellet og ladet med 10A gjennom natten for å se hva man faktisk fikk puttet inn av energi på batteriet. Dette er jo en typisk hytte test for en del også..Om man mister 50% av energien i 10 minus..så klart det betyr noe. Jeg tror at mange flere burde være bevisst når man lader..rett etter en kjøretur er nok det som gir minst tap..og dette må veies opp mot ulike nettariffer og tap ved lading
En slik testing som du etterspør, er temmelig lite sannsynlig at noen andre enn TB og noen få andre "nerder" gjør. For det første krever det at man befinner seg på steder med så kalde temperaturer. Og det med bil de faktisk får lånt lenge nok til å tillate seg å teste slikt.

Mest sannsynlig så har man så mye annet man må og vil teste på den korte tiden man har bilen, at dette utgår. Så det man fort sitter igjen med, er enkle og ikke-dokumenterte fortellinger fra brukere som opplever problemet når de ikke koblet inn og ladet rett.

Broom hadde vel en artikkel for lenge siden som omtalte hvor kostbart det kunne være når man sto på hurtiglader med iskald bil, og den fort brukte halvtime til time på å bli varm nok til å få fart nok til å få ladet noe særlig.

De ville nok neppe tatt jobben med å se hva de oppnådde med sakteladng etter å stått en langhelg uten å plugge i før avreisenatten. Det er en opplevelse man kanskje gjør en gang, neste gang har man lært, og plugger inn ihvertfall rett etter å ha fått tømt bilen.

Er vel allerede nok av meldinger fra brukere her inne, om man orker å bla seg langt nok tilbake i arkivet, som melder at de nesten ikke har fått strøm inn på batteriet om det er kaldt nok. Og flere som har skrevet at forvarming har de kunne sett langt etter.

Og fellesnevner har vært lading med maks 3,6 kW, flere med lading mindre enn dette. Men få om noen som har tatt seg bryet med å prøve flere biler for å måle, eller sammenstilt data fra flere brukere.

Dermed har folk heller lært av tabbene andre har gjort, så de ikke gjør disse selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA