Fikk ny juniper forrige lørdag,angrer..

Startet av Svk, torsdag 27. november 2025, klokken 19:10

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Svk på torsdag 27. november 2025, klokken 19:33Kjørt 500km.
skulle ut å kjøre,feilmld pansersensor.
Max fart 24kmt. Måtte snu å kjøre hjem.
Har fått normal fart etter meldt inn service.
Men alarm hyler uten stopp.

Hm, muligens en svakhet dette. Bilen vår viser åpent panser, og melder om at alarmen har gått selv om den ikke har gjort det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

På FB kan man hver dag lese om flere som opplever dette. Det er en feil i bryteren i låsen. Det blir påstått at det er enkelt å fikse selv ved å åpne låsen og skyve sensoren/bryteren litt oppover og skru til.
Blir spennede å se om dette bare er knyttet til Berlin-bilene. De første Kina-Juniper leveres ut i dag.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Ser det er foreslått mange løsninger. Får sjekke etter jobb. Så lenge bilen ikke blir stående ubrukbar er det ikke noe stress. Regner med Tesla finner rotårsaken etter hvert. Tipper det bare gjelder tyske biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Sitat fra: Handyman på mandag 01. desember 2025, klokken 08:37På FB kan man hver dag lese om flere som opplever dette. Det er en feil i bryteren i låsen. Det blir påstått at det er enkelt å fikse selv ved å åpne låsen og skyve sensoren/bryteren litt oppover og skru til.
Blir spennede å se om dette bare er knyttet til Berlin-bilene. De første Kina-Juniper leveres ut i dag.
Håper ikke det er Tesla som anbefaler å utbedre dette selv?
Jeg hadde i alle fall ikke godtatt å skru på en kliss ny bil for å korrigere noe QC hos Tesla skulle ha ordnet.
Hvis mange nok "fikser" dette selv blir det ikke tydelig hvor stort problemet evt er og det er mindre sjanse for at Tesla retter opp i produksjon/kvalitetskontroll

Jeg har ikke hatt én sensorfeil eller problem på grunn av dårlig tilpasning de 45k km bilen hittil er gått, mulig det er derfor jeg er så kresen. Oppstår det noe innenfor garantitid er Tesla velkommen til å fikse det selv.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: Håvar på mandag 01. desember 2025, klokken 08:52
Sitat fra: Handyman på mandag 01. desember 2025, klokken 08:37På FB kan man hver dag lese om flere som opplever dette. Det er en feil i bryteren i låsen. Det blir påstått at det er enkelt å fikse selv ved å åpne låsen og skyve sensoren/bryteren litt oppover og skru til.
Blir spennede å se om dette bare er knyttet til Berlin-bilene. De første Kina-Juniper leveres ut i dag.
Håper ikke det er Tesla som anbefaler å utbedre dette selv?
Jeg hadde i alle fall ikke godtatt å skru på en kliss ny bil for å korrigere noe QC hos Tesla skulle ha ordnet.
Hvis mange nok "fikser" dette selv blir det ikke tydelig hvor stort problemet evt er og det er mindre sjanse for at Tesla retter opp i produksjon/kvalitetskontroll

Jeg har ikke hatt én sensorfeil eller problem på grunn av dårlig tilpasning de 45k km bilen hittil er gått, mulig det er derfor jeg er så kresen. Oppstår det noe innenfor garantitid er Tesla velkommen til å fikse det selv.
Selvfølgelig ikke Tesla som foreslår det. Og det er en selvfølge at Tesla reparerer feilen.
Problemet med denne feilen er at bilen kun kan kjøres i 24km/t når den tror at panseret ikke er lukket. Tesla har for tiden lang ventetid på verksted og mobil service. Hadde jeg enkelt kunne gjøre en quick-fix mens jeg ventet på utbedring av Tesla, så hadde jeg garantert gjort det. Jeg vet også at noen ikke hadde begitt seg ut på det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svk

Har kjøpt ny bil idag,så får jeg håpe tesla er raske med å ordne returen

friendsmag

Burde ikke tesla åpne flere service Center i Norge? Tesla selger massevis biler og Service Center som f. eks. Ålesund virker for meg veldig overbelastet.

Handyman

Det har de stadig gjort opp gjennom årene, og jeg antar at de vil fortsette med det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 01. desember 2025, klokken 10:21Tesla har for tiden lang ventetid på verksted og mobil service. Hadde jeg enkelt kunne gjøre en quick-fix mens jeg ventet på utbedring av Tesla, så hadde jeg garantert gjort det. Jeg vet også at noen ikke hadde begitt seg ut på det.
Fikk tildelt time 22/12. Gikk inn på avtalen og fikk endret til 4/12. Lurer på om de holder den.

Når det gjelder å fikse det selv, så gjør jeg heller det enn å ikke kunne bruke bilen i lang tid, gitt at det er en enkel fiks og man ikke risikerer noe. Handler om hva som er minst hassel for meg, selv om jeg kunne ønsket at Tesla kom rasende med blålys og stod rett utenfor døra... Feil på varer man kjøper virker mere å være normalen nå om dagen enn ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Svk på mandag 01. desember 2025, klokken 11:53Har kjøpt ny bil idag,så får jeg håpe tesla er raske med å ordne returen
Hvilken ble det?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. desember 2025, klokken 13:35
Sitat fra: Svk på mandag 01. desember 2025, klokken 11:53Har kjøpt ny bil idag,så får jeg håpe tesla er raske med å ordne returen
Hvilken ble det?

Gratulerer! Er og veldig nysgjerrig på hvilken det ble.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. desember 2025, klokken 13:34Når det gjelder å fikse det selv, så gjør jeg heller det enn å ikke kunne bruke bilen i lang tid, gitt at det er en enkel fiks og man ikke risikerer noe.
Da fikk jeg tilsynelatende fikset det. Prøvde hårføner først helt til plasten holdt på å smelte. Det hjalp ikke noe. Lukket og åpnet panseret ett titalls ganger, det hjalp heller ikke. Skrudde løs dekselet for å titte under, men måtte skru løs en del mere for å komme til, så da gadd jeg ikke mye mere uten å gjøre litt research. Skrudde i skruene igjen, og da virket det plutselig.

Kan ikke helt si jeg stoler på den "reparasjonen", så beholder servicetimen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Etter å ha lest en del innlegg på FB så virker det som at marginene er veldig små for at en ikke registrerer at det er lukket. Kanskje temperatur og stivere pakning er nok til å trigge? Kunne uansett vært interessant å høre om noen har fulgt med på skjermen mens man trykker med ulik kraft på lukket panser eller om det registrerer lukket panser mens man lukker det veldig sakte. Er det justerbare støtter som panseret hviler på?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Virker som om bilen visste at det var feil på sensoren. Den meldte spesifikt "feil på pansersensor" (ikke akkurat de ordene), ikke bare at panseret var åpent.

Hadde det bare vært at sensoren ikke var aktivert skulle man jo tro at bilen bare ville meldt åpent panser.

Låsen er og veldig utsatt for fukt. Jeg kjørte i snø, regn og sludd dagen før med isdannelse i sprekken mellom panseret og lyslisten. Er det dårlig toleranse for fukt i den sensoren er det ikke rart den ble trigget.

Enten er det en feilprodusert batch av sensorer som ikke tåler fukt, ellers så er det en pakning eller noe som ikke er tett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA