Fikk ny juniper forrige lørdag,angrer..

Startet av Svk, torsdag 27. november 2025, klokken 19:10

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. november 2025, klokken 12:49
Sitat fra: Handyman på fredag 28. november 2025, klokken 12:41
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. november 2025, klokken 12:28Videre vitner det om total mangel på teknisk gjennomgang av bilen av forhandler før utlevering
Hvilke holdepunkter har du for den påstanden?
Pst: Tesla bruker ikke forhandlere. De selger bilene selv.

Holdepunktet er at bilene leveres ut med angrerett..og dette med at Tesla ikke har forhandlere er bullshit - det er flere Tesla forhandlere som selger bil til deg over disk akkurat som vanlig forhandlere. Det er bare å møte opp på ulike service sentere så kan du både prøvekjøre og kjøpe bil. Så at de "bare" selger over nett er bullshit. Og de fleste av bilene som er solgt kan også hentes ut hos forhandler. Problemet til Tesla er at de  ikke har en teknisk gjennomgang av bilen - de har som regel bare noen som i hui og hast tørker og ser over bilen, samt monterer skilter...Ja noen få klarer til og med å montere skiltene helt skjevt...

Kan du vise til en forhandler der man kan kjøpe en fabrikksny Tesla, hvor Tesla Norge ikke er den juridiske selgeren? At Tesla har mange butikklokaler er ikke det samme som at de har forhandlere.

Utover klargjøring etter transport. Hva slags teknisk gjennomgang forventer du at må gjøres på en ny bil før utlevering? Noe ala en NAF-test? Er det ikke bekymringsfullt i forhold til produksjonskvalitet hvis en bil har behov for omfattende teknisk gjennomgang før utlevering?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 28. november 2025, klokken 17:13
Sitat fra: hELgenen på fredag 28. november 2025, klokken 12:28Videre vitner det om total mangel på teknisk gjennomgang av bilen av forhandler før utlevering

Holdepunktet er at bilene leveres ut med angrerett..og dette med at Tesla ikke har forhandlere er bullshit - det er flere Tesla forhandlere som selger bil til deg over disk akkurat som vanlig forhandlere. Det er bare å møte opp på ulike service sentere så kan du både prøvekjøre og kjøpe bil. Så at de "bare" selger over nett er bullshit. Og de fleste av bilene som er solgt kan også hentes ut hos forhandler. Problemet til Tesla er at de  ikke har en teknisk gjennomgang av bilen - de har som regel bare noen som i hui og hast tørker og ser over bilen, samt monterer skilter...Ja noen få klarer til og med å montere skiltene helt skjevt...

Kan du vise til en forhandler der man kan kjøpe en fabrikksny Tesla, hvor Tesla Norge ikke er den juridiske selgeren? At Tesla har mange butikklokaler er ikke det samme som at de har forhandlere.

Utover klargjøring etter transport. Hva slags teknisk gjennomgang forventer du at må gjøres på en ny bil før utlevering? Noe ala en NAF-test? Er det ikke bekymringsfullt i forhold til produksjonskvalitet hvis en bil har behov for omfattende teknisk gjennomgang før utlevering?

Du henger deg opp i semantikk..De har butikker du kan reise til og kjøpe bil. De er i mine øyne da en forhandler av eget merke. At de eier butikken og ikke har en importør som har en franchise av selvstendige forhandlere endrer ingenting. Det som betyr noe er jo at du kan reise bort til en Tesla butikk og handle en Tesla. Så enkelt er det. Og denne butikken leverer ut bilene..De er derimot helt elendige på klargjøring og teknisk gjennomgang av bilene før kunden henter dem. Med klargjøring mener jeg at man sjekker bilen for feilmeldinger. Ser over dekkene og verifisert korrekt dekktrykk,væsker er fyllt opp osv. Videre at man sjekker at alt bilen er avtalt levert med..faktisk er med bilen. Og at man sjekker at dører,vinduer osv fungerer. Og at bilen er hel uten synlige skader eller defekter.

Dette gjør Tesla til tider elendig..Spesielt de gangene de har hatt massutleveringer med nesten stoppeklokke hengende over skuldrene på deg.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. november 2025, klokken 17:29
Sitat fra: automat på fredag 28. november 2025, klokken 17:13

Du henger deg opp i semantikk..De har butikker du kan reise til og kjøpe bil. De er i mine øyne da en forhandler av eget merke. At de eier butikken og ikke har en importør som har en franchise av selvstendige forhandlere endrer ingenting. Det som betyr noe er jo at du kan reise bort til en Tesla butikk og handle en Tesla. Så enkelt er det. Og denne butikken leverer ut bilene..De er derimot helt elendige på klargjøring og teknisk gjennomgang av bilene før kunden henter dem. Med klargjøring mener jeg at man sjekker bilen for feilmeldinger. Ser over dekkene og verifisert korrekt dekktrykk,væsker er fyllt opp osv. Videre at man sjekker at alt bilen er avtalt levert med..faktisk er med bilen. Og at man sjekker at dører,vinduer osv fungerer. Og at bilen er hel uten synlige skader eller defekter.

Dette gjør Tesla til tider elendig..Spesielt de gangene de har hatt massutleveringer med nesten stoppeklokke hengende over skuldrene på deg.
Dette er absolutt ikke semantikk. Du vet åpenbart ikke hva ordet forhandler betyr.
I dette tilfellet virker det som at feilen med låsen kom etter at bilen var levert og tatt i bruk. Hvordan tenker du at de skulle oppdaget det ved en kontroll før utlevering? Jeg går ut i fra at de inderlig godt vet at ting kan svikte etter overtakelse og at slike feil faktisk kan være umulig å oppdage. Alle vet foresten det! Men hvis din antakelse om at Tesla har levert ut denne bilen med feilmelding og stående feil, så er jeg enig i at det er for dårlig. Men vet du det? Eller bare mener du det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. november 2025, klokken 17:29Du henger deg opp i semantikk..De har butikker du kan reise til og kjøpe bil. De er i mine øyne da en forhandler av eget merke. At de eier butikken og ikke har en importør som har en franchise av selvstendige forhandlere endrer ingenting. Det som betyr noe er jo at du kan reise bort til en Tesla butikk og handle en Tesla. Så enkelt er det. Og denne butikken leverer ut bilene..De er derimot helt elendige på klargjøring og teknisk gjennomgang av bilene før kunden henter dem. Med klargjøring mener jeg at man sjekker bilen for feilmeldinger. Ser over dekkene og verifisert korrekt dekktrykk,væsker er fyllt opp osv. Videre at man sjekker at alt bilen er avtalt levert med..faktisk er med bilen. Og at man sjekker at dører,vinduer osv fungerer. Og at bilen er hel uten synlige skader eller defekter.

Du kaller det semantikk. Andre syns det er nyttig å vite hvem man juridisk sett handler med. Viktig f.eks. i forbindelse med reklamasjon.

Hvis Tesla er elendige på utleveringer, så burde det gjenspeiles i feilraten. Har du tall på at Tesla har høyere feilrate ved utlevering enn snittet andre bilmerker?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Vi fikk utlevert bil nettopp. Heldigvis plettfri så langt. Men de var og klare på at det bare var å si fra om det dukket opp noe, så var det bare å si fra.

Når de har så mange utleveringer som nå, er nok organisasjonen ganske hardt belastet, så respons er sikkert dårligere enn normalt. Er nå på vår sjette Tesla, og har aldri hatt problemer med å få fikset ting som var feil ved utlevering eller i garantiperioden. I perioder har det tatt litt tid dog.

TS sin feil er dog kritisk, med litt ringing vil det nok fikses. Når det er sagt, så har jeg sjelden sett noen som har virret så mye med bilvalg som TS :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Har ringt, ikke svar,møtt opp på service verksted. Skulle få roadservice til å komme. De har 5 dager ventetid.
Kunne få leiebil om jeg bestilte inntauing. Fikk ikke uten.
Forventer mer når bilen bare er 5 dager og har driftstans.

Hadde de gitt meg lånebil når jeg møtte opp i dag morges,då hadde pipa hatt en annen lyd

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. november 2025, klokken 18:15Vi fikk utlevert bil nettopp. Heldigvis plettfri så langt. Men de var og klare på at det bare var å si fra om det dukket opp noe, så var det bare å si fra.

Når de har så mange utleveringer som nå, er nok organisasjonen ganske hardt belastet, så respons er sikkert dårligere enn normalt. Er nå på vår sjette Tesla, og har aldri hatt problemer med å få fikset ting som var feil ved utlevering eller i garantiperioden. I perioder har det tatt litt tid dog.

TS sin feil er dog kritisk, med litt ringing vil det nok fikses. Når det er sagt, så har jeg sjelden sett noen som har virret så mye med bilvalg som TS :)

Hvorfor kjøper du så mange tesla? De er jo helt like, blir det ikke litt kjedelig? Eller er var det mye «flipping» under covid?

Svk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. november 2025, klokken 12:50
Sitat fra: Svk på fredag 28. november 2025, klokken 11:31Venter på roadservice. Kan jo ikke kjøre på riksveien. Ikke sett de enda.
Har sendt inn angreskjema.De ringte nå. Var ikke prob å levere tilbake. Koster meg 6.5kr kilometeren+ tap av etl gebyr lån

En panserlås koster 500 kroner. En kjapp googling viste en annen som hadde samme problem for et par år siden. Da kom Road Service og bare fikset kjapt.

Men hvis "magien" har forsvunnet...

Magien forsvant idag. Da roadservice ikke hadde tid før neste onsdag.
Lånebil da jeg har en 5 dager bil? Greit det,men da må du få din tauet inn!

Kan dere ikke bare gi meg en lånebil og se om roadservice kan komme på mandag???!!.... Neida

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på fredag 28. november 2025, klokken 19:34
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. november 2025, klokken 18:15Vi fikk utlevert bil nettopp. Heldigvis plettfri så langt. Men de var og klare på at det bare var å si fra om det dukket opp noe, så var det bare å si fra.

Hvorfor kjøper du så mange tesla? De er jo helt like, blir det ikke litt kjedelig? Eller er var det mye «flipping» under covid?
Vi har to biler i husholdningen (tre nå for en stund), kjører ca 60k i året. Kjøpte vår første Tesla (og elbil) i 2013, men har samtidig hatt to i3er, en I-Pace, tre e-tron og en i4. Teslaene er ikke de meste spennende bilene, men samtidig de som har færrest irritasjonsmoment (utenom fantombremsingen).

Liker og hvordan de kjører, og at de er lettere enn de fleste andre elbiler, har lavt forbruk, lader fort på trefas IT, måten autopilot virker (utenom bugs selvfølgelig), plassen og mye annet. T.o.m interiørkvaliteten er bedre enn mye annet nå til dags. Det hadde jeg ikke trodd skulle skje i 2013.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Svk på fredag 28. november 2025, klokken 19:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. november 2025, klokken 12:50
Sitat fra: Svk på fredag 28. november 2025, klokken 11:31Venter på roadservice. Kan jo ikke kjøre på riksveien. Ikke sett de enda.
Har sendt inn angreskjema.De ringte nå. Var ikke prob å levere tilbake. Koster meg 6.5kr kilometeren+ tap av etl gebyr lån

En panserlås koster 500 kroner. En kjapp googling viste en annen som hadde samme problem for et par år siden. Da kom Road Service og bare fikset kjapt.

Men hvis "magien" har forsvunnet...

Magien forsvant idag. Da roadservice ikke hadde tid før neste onsdag.
Lånebil da jeg har en 5 dager bil? Greit det,men da må du få din tauet inn!

Kan dere ikke bare gi meg en lånebil og se om roadservice kan komme på mandag???!!.... Neida

Her tror jeg kanskje vi ser kjernen i problemet.
Tesla er en pølsefabrikk med lite rom for personlig service og individuelle løsninger. I hvertfall i perioder der de har mye å gjøre.

Følger man løsningsløpene Tesla legger opp til, så sklir ting stort sett greit. Insisterer man på at det skal løses på andre måter, så blir det fort lugging.

Derfor: Så lenge Teslas løsningsforslag ikke påfører deg vesentlig ulempe, så kjør på. Gi blaffen i om det virker ulogisk og dyrt.

Hadde du kjøpt et annet bilmerke så hadde løsningen uansett blitt inntauing av bil. Ikke mange andre som kommer hjem til deg og fikser bilen.

Roadservice er en tilleggstjeneste som Tesla kan tilby når det passer både Tesla og kunden. Man kan ikke alltid regne med å få det som en erstatning for verkstedbesøk.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: Svk på fredag 28. november 2025, klokken 19:34Kunne få leiebil om jeg bestilte inntauing. Fikk ikke uten.
Kan ikke forstå hvorfor du ikke bare lot dem hente bilen og dermed få lånebil. Tipper du hadde fått den tilbake neste dag.
Når Tesla velger å hente bilen så må man anta at det er grunner for det, bor du ikke bor veldig langt fra Tesla? De prioriter nok Roadservice på biler som ikke kan kjøres og som har lang vei til service senter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. november 2025, klokken 09:48Vi har to biler i husholdningen (tre nå for en stund), kjører ca 60k i året. Kjøpte vår første Tesla (og elbil) i 2013, men har samtidig hatt to i3er, en I-Pace, tre e-tron og en i4. Teslaene er ikke de meste spennende bilene, men samtidig de som har færrest irritasjonsmoment (utenom fantombremsingen).

Liker og hvordan de kjører, og at de er lettere enn de fleste andre elbiler, har lavt forbruk, lader fort på trefas IT, måten autopilot virker (utenom bugs selvfølgelig), plassen og mye annet. T.o.m interiørkvaliteten er bedre enn mye annet nå til dags. Det hadde jeg ikke trodd skulle skje i 2013.

Dere kjører såpass mye ja. Men dere bytter allikevel bil veldig ofte, kunne vel kjørt de til i alle fall 200k km uten større problem? Må jo være fryktelig dyrt å kjøpe så mange biler? Blir kanskje mer et interesse/hobby aspekt i det hele?

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 29. november 2025, klokken 13:32
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. november 2025, klokken 09:48Vi har to biler i husholdningen (tre nå for en stund), kjører ca 60k i året. Kjøpte vår første Tesla (og elbil) i 2013, men har samtidig hatt to i3er, en I-Pace, tre e-tron og en i4. Teslaene er ikke de meste spennende bilene, men samtidig de som har færrest irritasjonsmoment (utenom fantombremsingen).

Dere kjører såpass mye ja. Men dere bytter allikevel bil veldig ofte, kunne vel kjørt de til i alle fall 200k km uten større problem? Må jo være fryktelig dyrt å kjøpe så mange biler? Blir kanskje mer et interesse/hobby aspekt i det hele?
Er vel en kombinasjon av det og endrende behov. De tre første Teslaene var det og så mye feil med at de var uaktuelt å ha uten garanti. Noen av bilene har vært dyre, men vi har tjent på en og, og ett par har vært ganske rimelige (typ 1kr/km). Model Yen(e) blir vi kanskje å ha ut over garantitiden, ekstremt lite trøbbel og vedlikehold med de.

Svk

De kommer å henter den,men skal ikke ha den tilbake.har signert retur papirer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA