Ny knapp på ladeluke 10 000kr - riktig pris?

Startet av Fraberg1, man 24. nov 2025, kl. 08:44

« forrige - neste »

Fraberg1

Knappen på ladeluken på min 2020 e-tron sportback 50 har vært litt treg i det siste på å reagere. Forrige helg ville den ikke virke så jeg fikk ikke løs kabelen. Måtte bruke snorene under panseret for løsne kabelen, og nå må jeg bruke snorene både for å åpne luken og for å løsne kabelen. Var innom Møller og fikk pris på over 10 000kr for å bytte den svarte knappen på ladeluken. Virker veldig dyrt for å bytte en knapp. Noen andre som har erfaringer med dette eller tips til andre Verksted i Bergen som kanskje kan gjøre det billigere? Møller mente det trolig var fukt som gjorde at knappen var blitt ødelagt, uten å ha undersøkt men de har kanskje sett det før.
70D 2015 - 2020
Ioniq 2020 - 2022
e-Tron sportback 2022 -

daktari

Møller svinepelser på deler. De tar minst 5-gangeren. Eks. 4 hjul med vinterdekk ca 30.000 på nybil. Én ny felg etter skade ca 10.000. Men det går bra, fordi forsikringsselskapet betaler. Så kan man se på enkelte faktuaer at de gir 70% rabatt.

Prøv et uavhengig verksted eller kjør til Sverige.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Fraberg1

Blir det Snapdrive eller Mekonomen da? Jeg har stort sett brukt Møller til nå og vet ikke hvem som kan fikse slikt. Er jo bare snakk om å bytte en del.
70D 2015 - 2020
Ioniq 2020 - 2022
e-Tron sportback 2022 -

Orbit

Det er nok en del arbeidstimer i det estimatet fra Møller (og de har veldig høye timepriser). Hjul, hjulhusdeksel og hjulbuelist må av først om en skal følge boka. Så spørs det om det også må byttes noe kabling på innsiden, da problemet kan være i kontakten, og ikke i selve knappen.

Se eksempel her, hvor de også klarer seg med mindre demontering (bil med høyreratt, så porten er på motsatt side):
https://www.e-tronforum.com/threads/design-flaw-with-audi-e-tron-charging-port-doors-water-ingress.7149/

Hadde du holdt til i Oslo/Drammensområdet, hadde Elbilmek (Mekonomen) på Liertoppen vært et sted å prøve.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fraberg1

Hmm, ja det var det de sa på Møller også. At de måtte demontere mye for å bytte. Så jeg regner med at det er timene som er prisdrivende her. Men jeg ønsker ikke å gå løs på dette selv og prøve DIY løsning fra det forumet  ;D Må kanskje spørre om Møller kan være nøye med å tetningsstoff så det ikke blir vanninntrengning igjen
70D 2015 - 2020
Ioniq 2020 - 2022
e-Tron sportback 2022 -

RJK

Forsøkt WD40 eller lignende? Spray på, trykk på knappen gjentagende ganger for å få smørning "innvendig" også (gjenta gjerne med en dusj eller to mens du driver å trykker den inn). Da ble knappen langt mer medgjørlig i en periode.

Fikk tips om dette da låseknapp for min ladeluke begynte å krangle, fra NAF-veihjelps-sjåføren som måtte møte meg på Ionity Dal, så jeg fikk ladet!

Fikk uansett byttet luke på garanti da jeg fikk mer problemer med lading, og dette som antydet var innenfor garanti-perioden!

PS! Dette var en Hyundai Kona, men tipper merke og modell ikke er vesentlig her!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fraberg1

wd40 var et godt tips. Den skal jo funke godt med vannfortrengning. Ja, dessverre gikk garantien ut i juli...
70D 2015 - 2020
Ioniq 2020 - 2022
e-Tron sportback 2022 -

Orbit

Det finnes også eget dielektrisk fett som er beregnet for å legges i selve kontakten. Men det krever demontering for å komme til. Dersom du skal få byttet bryteren, bør nok kontakten settes inn med slikt fett:
https://bilradiospes.no/truck-lite/nyk77/truck-lite-nyk-77-dielektrisk-fett-anti-korrosjon
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fraberg1

Takk, dielektrisk fett kan være et godt tips til den som skal demontere :)
70D 2015 - 2020
Ioniq 2020 - 2022
e-Tron sportback 2022 -

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA