Hjemmelading Y.max 16A

Startet av Svk, lørdag 22. november 2025, klokken 19:43

« forrige - neste »

Svk

Hentet ny bil idag. Skal lade nå ikveld. Men får ikke valgt mer enn 16A i Appen. Hadde tenkt å lade med 20A

ToWalkOrDrive

Gratulerer!
Hvilken ladestasjon har du? På noen ladere kan du begrense effekten inni appen til ladestasjonen.

Dersom ladestasjonen står høyere, og ikke noe er begrenset under Lading i bilen, kan det være bilen merker uryddig strøm. Men lenge siden jeg har hørt om sistnevnte.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Svk

Lader den nå for første gang. Lader med 20A.så alt er bra.
Ser ut som 16A i appen betyr 16A++

Svk

Edit.nå står det plutselig 20A som max.

Den lagrer sikkert siste laders max strøm.

Svk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. november 2025, klokken 21:35Gratulerer!
Hvilken ladestasjon har du? På noen ladere kan du begrense effekten inni appen til ladestasjonen.

Dersom ladestasjonen står høyere, og ikke noe er begrenset under Lading i bilen, kan det være bilen merker uryddig strøm. Men lenge siden jeg har hørt om sistnevnte.

Zaptec

hemi

er dette din egen private? ikke delt anlegg i borettslag? er den online? den presentere bare 20A

Svk

Er min priv lader. Er online.
1fas og låst på 20A. Kan logge in i zaptec portalen å stille den høyere.32A
Men har bare 50A inntakssikring.
Kunne jo kjøpt en Sense. Men bruker HAN porten til kraftleverandørens app. For å se forbruk i sanntid etc...

terje3105

Sitat fra: Svk på lørdag 22. november 2025, klokken 22:44Lader den nå for første gang. Lader med 20A.så alt er bra.
Ser ut som 16A i appen betyr 16A++

16A (uten at ledning står i bilen) betyr at bilen kan lade med 16A på TN-nett. På 1-fas kan du fortsatt lade med 32A.

Min S viser 24A og kan oppnå 16.5kW på TN-nett.
Gamle S viser 32A hvis den har dobbeltlader og får 22kW på TM-nett
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Lucaria

Jeg føler den starter lavere og så klattrer oppover men det er kanske bare min i borettslag.

hemi

Sitat fra: Lucaria på søndag 23. november 2025, klokken 11:53Jeg føler den starter lavere og så klattrer oppover men det er kanske bare min i borettslag.

det er vanlig på fellesladere

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på lørdag 22. november 2025, klokken 23:25Er min priv lader. Er online.
1fas og låst på 20A. Kan logge in i zaptec portalen å stille den høyere.32A
Men har bare 50A inntakssikring.
Kunne jo kjøpt en Sense. Men bruker HAN porten til kraftleverandørens app. For å se forbruk i sanntid etc...

Ja, 20A på enfas er ganske passende. Holder effektleddet på nettleien lavt, samtidig så du får nok strøm til å lade ca 44 kWh på 10  timer. Jeg har min 1-fas Zaptec lader på 26 A (har 32 A sikring), men det er mest fordi jeg lader to biler på samme lader, så jeg vil den blir full når den først lader. Men 20 er vel så bra.

Mener bilen husker hva den får hvor av amp, men kan jo endres på Zaptec om du har sikring som tåler mer. Er vel noe som må endres på nettsiden, og noe som må endres på app, om de ikke har forbedret nå.
Kan jo og velge Scheduled lading i bilen, om du er redd hovedsikringen ryker.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

219V spenning under lading er ellers lavt og kan kunne gi feilmelding i bilen hvor den selv etter hvert begrenser hastigheten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Min erfaring er at man må mye lengre ned mot 200V før man feilmelding/problemer.
Ustabil spenning derimot kan skape problemer selv om spenningen ikke er veldig lav.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

219 V er helt normalt og langt innenfor spec. Jeg har ladet på 208 V med min Y uten problemer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA