Ladegrense

Startet av Contango, fre 21. nov 2025, kl. 17:57

« forrige - neste »

Contango

Bilen vår har en lei tendens til selv å sette ladegrensen tilbake til 100%. Må sjekke hver gang jeg setter den til lading om den har jekket opp fra 80 til 100 på egen hånd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Superman

Sitat fra: Contango på fre 21. nov 2025, kl. 17:57Bilen vår har en lei tendens til selv å sette ladegrensen tilbake til 100%. Må sjekke hver gang jeg setter den til lading om den har jekket opp fra 80 til 100 på egen hånd.
Ikke noe jeg sliter med nå, men jeg husker noe lignende skjedde til å begynne med for noen år siden. Da fikset jeg dette med noen innstillinger. Dog har jeg en 22-modell 80x med SW 3.8, og ikke den nyere 85(x) med SW 4.xx. Ellers bruker jeg stort sett bare MySkoda-appen for innstillinger til lading, og har knapt ladet på ladestasjoner underveis langs veien på mer enn 3 år. Som regel lader jeg kun hjemme via definert ladeboks, eller på andre private destinasjoner jeg kjører til.

Det er vel 3 innstillinger jeg vet om vedr. ladegrense, avhengig om jeg bruker ladeboks forhåndsdefinert som ladested i MySkoda-appen min, eller ikke. "Batteripleiemodus" må selvsagt være påslått under "Innstillinger" (...) under valget "Batteriets rekkevidde". På samme sted i appen har jeg også stilt inn "Ladegrense" på 80% (der det står: "Angi din foretrukne ladegrense"). Men ved lading på en forhåndsdefinert lader som jeg har lagt til i MySkoda-appen under "Ladesteder", er det ladegrensen her som må stilles inn og som vil gjelde for hvert enkelt forhåndsdefinerte ladested, og ikke den ladegrensen nevnt ovenfor under "Innstillinger". Og motsatt.

Med "Batteripleiemodus" påslått blir innstilt ladegrense for mine definerte ladesteder automatisk stilt tilbake til 80% ved neste lading, dersom den ble stilt høyere opp for en lading. Men jeg er usikker på om det samme skjer ved lading andre steder, når ladegrensen for dette er satt høyere enn 80% under "Innstillinger". Jeg mener å huske at den ikke gjorde det da noe lignende skjedde for meg for noen år siden.

Det første jeg ville gjort er i hvert fall å sjekke at alle 3 innstillinger er på plass og riktig innstilt (ikke høyere enn 80%). Hvis ikke det hjelper må du kanskje spørre merkeforhandler...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Contango

Takk, jeg tror jeg har kontroll på disse forskjellige elementene. Jeg tar to-års kontroll utpå vinteren, og da tar jeg oppdatering av SW samtidig. Det kan være det hjelper. Må jo si at Teslaen er forbilledlig enkel på disse tingene i forhold.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA