BYTTE SIM - VARME - GPS KLOKKE

Startet av teralv, ons 19. nov 2025, kl. 14:05

« forrige - neste »

teralv

Har enda min 2013 modell. Kjiipt når appen sluttet å virke. Nå ser jeg at jeg heller ikke får satt ombord varmen manuelt, dvs sette timer. Får beskjed om at "system tid" er konstant 1 time mer enn den er. Endret på alt, men system tid får jeg ikke endret what so ever. Det er den som står med hvite tall nederst i display når en er inne i timer funksjonen. Ja - jeg har samme tid i speedometer display, som skjerm med carwings. Men systemtid er en time mer enn lokal tid "inne i systemet".

Det står at denne skal oppdatere seg basert på GPS, men jeg tror dette er noe kødd som den ikke får oppdatert som følge av at sim kort nå er deaktivrt.

Ser noe om at man kan bytte sim kort, og få 2G til å fungere videre så lenge 2G er her, og Telenor har 2G aktivt ut 2027 enda.

Men finner ikke forståelig info om hvordan løse dette, eller hvordan man kan få noe til å virke om bilen igjen får datakobling - og ingen app.

Om noen vet mer, ville jeg satt pris på mer info og løsninger. Nå er det ikke mulig for min del å forvarme med timer heller pga denne tidsproblematikken som ikke vil eller kan "synce" som det står på skjerm.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

Jeg gikk inn i servicemenyen på navi'en og endret klokka manuelt, så nå virker det igjen. Se her på fremgangsmåte for å komme inn i menyen: https://elbilforum.no/index.php?msg=171992
Husker ikke helt hvor du gikk videre når du var kommet inn der, men det var ikke så komplisert å finne frem.

Har sett litt på dette med å bytte SIM-kort. Virker litt spennende da folkene bak denne løsningen har begynt å legge til ekstra funksjoner som i utgangspunktet ikke var der. Du har jo også muligheten til å bruke OVMS. For min del har ikke behovet for å bruke app vært så stort, så jeg har ikke gjort noe mer med det.

TB

Når klokken er en time mer høres ut sommertid, eller feil tidssone?
Kjenner ikke Leaf, men flere biler har en sommertid av/på funksjon.

Har ingen kjennskap til bytte av SIM kort. Men, ikke uvanlig SIM kort som kommer ferdig installert i IoT enheter har egne innebyggede funksjoner. Eksempelvis innebygget VPN funksjon som gjør bilen i stand til å nå riktig server hos produsenten.

For at bytte av SIM kort skal være mulig kan ingen slike ekstra tjenester være del av tjenesten Nissan har kjøpt, samt programvaren i bilen må være klargjort for bytte av SIMkort.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Bobbulf

Har også fremdeles vår 2013 modell :) Fikk også den feilmelding om systemtid feil og gps-error blablabla etter jeg måtte stille den manuelt til vintertid pga autoinnstillingen ikke virker lenger pga 2g nett vekk.
Timerinnstillingene som gjorde at vi kunne lade til 80% forsvant også og den lader nå til 100%.

Fant en link om fix her:

https://www.facebook.com/groups/634508453321920/posts/10068899553216049/

Har ikke somlet meg til å fixe det selv enda, men ser jo rimelig greit ut å få det til som kaiat skriver ovenfor her.

Edit: fixet klokken nå via den skjulte menyen, gikk fint, nå virker timerinnstilling til 80% fint og 😁
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA