Juniper - Forskjeller Berlin vs Shanghai.

Startet av Handyman, ons 19. nov 2025, kl. 12:21

« forrige - neste »

Handyman

Til lørdag forventes de første bilene fra Kina å ankomme Zeebrugge.
Det er sikkert mange som er spent på om det er forskjeller av betydning, og i så fall hva det er.
Bilene fra Kina har rykte for å ha svært god finish og høy kvalitet på monteringen.
Berlin hadde noen utfordring i starten, men sies nå å være omtrent like gode.

Er det noen som har hørt om ulikheter?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#1
Tesla sier at det skal være flere fester for sikring av bagasje i trunken.

Et rykte sier at Kinabilene kommer med 16" skjermen som sitter i Performace (og YL), men det høres mer ut som ønsketenking.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lirekassa

Ut i fra bilder har YL større skjerm, men ikke vanlig Y, men man vet jo aldri når de gjør en endring i produksjonen. Interessant tråd!

Handyman

Stemmer. Jeg tror at de nye skjermene etterhvert vil komme til alle bilene. Spørsmålet er båre når. Kanskje de allerede er tomme for de gamle i Kina ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Gulbanan

Sitat fra: Handyman på ons 19. nov 2025, kl. 23:22Stemmer. Jeg tror at de nye skjermene etterhvert vil komme til alle bilene. Spørsmålet er båre når. Kanskje de allerede er tomme for de gamle i Kina ;-)


Hvor har du det fra? Sjekker den Kinesiske siden nå, og der selges Y fremdeles med 15,4 tommers skjerm. Det jeg derimot tror er mer sannsynlig er at den vil gjøre 0-100 på 4,3 istedenfor 4,8. Ikke at det bryr meg nevneverdig (vile heller hatt 16 tommers skjerm).

Handyman

Har det kun fra mitt eget hode. Som du ser så skiver jeg "tror". Det er derfor en spekulasjon. Ubegrunnet er den dog ikke. Når de innfører en marginalt større skjerm, så tror jeg det beror på at den gamle utgår. Det er helt vanlig at Tesla kommer med oppgraderinger til nye modeller først.
Forskjell i akselerasjon er interessant, men betyr ingeting for meg heller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Gulbanan

Sitat fra: Handyman på fre 21. nov 2025, kl. 07:52Har det kun fra mitt eget hode. Som du ser så skiver jeg "tror". Det er derfor en spekulasjon. Ubegrunnet er den dog ikke. Når de innfører en marginalt større skjerm, så tror jeg det beror på at den gamle utgår. Det er helt vanlig at Tesla kommer med oppgraderinger til nye modeller først.
Forskjell i akselerasjon er interessant, men betyr ingeting for meg heller.

Ville bare vite hvor «ryktet» du henviser kommer fra, men da forstår jeg det som at dette er spekulasjoner fra deg selv. Hadde jo vært artig om det kom fra en Tesla selger for eksempel. Er spent på eventuelle forskjeller selv. Hører/leser bare gode ting om Shanghai produserte Junipers, så satser på at eventuelle forskjeller går i vår favør😅

Handyman

Ryktet om at Juniper fra Kina kommer med 16" leste jeg på et "forum". Der var det en som skrev at en i Tesla hadde sagt det. Det er på ingen måte annet enn et helt løst rykte. Har prøvd å finne noe mer info om dette men har ikke funnet noe. Jeg legger foreløpig ingenting i det i alle fall.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

terje3105

Jeg er usikker på den nye skjermen, synes den var akkurat bred nok til at rattet skjermer for hastigheten. Ellers er jo nyere alltid bedre.
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

16" QHD 2560x1140 er vel 22mm bredere enn 15.4" 1920x1200. Altså drøyt 11mm lengre til venstre forutsatt at den er montert med center på samme sted som dagens skjerm.

http://screen-size.info/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TimTom

Har sett et rykte på X om at Model Y i Kina kan få oppgradert skjerm og seter med lårstøtte slik som på YL. Tiden vil vise!
Hentet nettopp ut en Berlin-utgave som var helt strøken, men litt surt hvis de som får bil fra Kina får disse oppgraderingene allerede før nyttår  ;)
https://x.com/teslanewswire/status/1972339664443908241?s=46

hemi

ny skjerm er jo vanligvis bra, men... den er jo i grenseland stor allerede? jeg er 190, og min venn på 190 satt forran, vi konkluderte med at større skjerm ikke var ideelt.


MyMuffin

Ny skjerm føler jeg ikke stort behov for, men lårstøtte hadde vært digg.
Dette er ett punkt som Tesla har hengt etter over lang tid.

I håp om å mitigere problemet så bestilte jeg putetrekk med lårstøtte fra Yeslak. De skal visstok være veldig lik den originale (dog uten justeringsmuligheter).

2026 Model Y Juniper
2024 Model 3 LR Highland - Solgt i 2025
2022 Model Y (familietralla) - Nå konebil
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

turfsurf

Regner med det er mulig å transplantere seter fra Performance. Setene er greie nok, men performance setene er vesentlig bedre. En reservasjon bare, såkalte sports / performance seter har en tendens til å låse en fast i en posisjon, noe som ikke er ideelt. Da er det kjekt med justerbare sidevanger, som Tesla ikke har.

Uansett, hadde jeg kunnet bytte seter for 20k hadde jeg glatt gjort det.

Ang. skjermen så er den ikke fysisk så mye større, det er mindre ramme. Prøvde den i Performance, og det er en merkbar forbedring i skarphet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lirekassa

Større skjerm kan være litt 'lost in translation' også, i og med at YL har det. Men sikkert ikke lenge til den oppgraderes på alle nYe biler. De kan jo lett begrense akselerasjon også via SW, så tar ingenting for gitt, og 0,5 sek raskere på 100m er ikke så viktig for meg.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA