hvor lenge kan man kjøre i en dag

Startet av DavidSua, lør 15. nov 2025, kl. 13:22

« forrige - neste »

DavidSua

Hei, jeg har ioniq 2018 modell. 28kw batteri. 75.000km og funger bra.
Jeg lurer på hvor lenge kan bilen kjøre på en dag. Spårsmøl er fordi for eksempel jeg vet fra venner at nissan leaf tar lengre og lengre i hver lading. Den tredje lading på en dag kan ta opp til en time, og en fjare lading veldig vanskelig.
Jeg vil kjøre fra nord Spania til Oslo i 3 dager, det mener omtrent 1000km per dag. Noen som har slik erfaring?, eller erfaring ved å kjøre 1000km i en dag? Er det mulig?, er dårlig for bilen? eller, det gjør ingenting med batteriet og kan kjøre så lenge jeg vil?
tusen takk  :)

goggo

Du er jo heldig som kjører en Classic Ioniq :) Det er vel den eneste elbilen av den generasjonen som det er fornuftig å kjøre en slik tur med.

Du vil nok få litt reduksjon i ladehastighet pga varmt batteri, men ikke i nærheten av de problemene som en Leaf ville få på en slik tur.
Her er Bjørn Nyland sin 1000km test av denne bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=XMHbA4O14V4

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt Ioniqen, men det du må være OBS på for alle tidlige Hyundai/Kia elbiler er at GOM ikke er til å stole på ved lavt batterinivå - så du må beregne å lade litt oftere enn man skulle tro. Dette ser du også kom som en overraskelse på selveste Bjørn Nyland i videoen over.
Men nå er det så mye ladestasjoner opp gjennom Europa at dette bør gå helt fint selv om du må lade forholdsvis ofte.

God tur!

Mvh
Hugo

NB! Ikke bry deg så mye om den overskriften på videoen,  det tror jeg er mest "clickbait" for å få views på videoen. Jeg så videoen for lenge siden og mener å huske at han aldri kom under 55 kW ladehastighet, og max er vel 62 eller noe sånt på denne bilen.

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

RJK

Ja, den bilen lader jo i god hastighet til rundt 96/97% av SoC.

Ioniq har, i motsetning til Leaf, aktiv kjøling og varming av batteriene, som og er med på å gjøre at den er så nøysom på forbruket.

Selvsagt hjelper det på at bilen er veldig aerodynamisk, men det hjelper og på at den kan samle varme fra batteriet og motoren, til å varme kupéen, og motsatt og til å kjøle, dersom kupéen er kjøligere enn batteriet.

Kona som jeg kjører, men som er mer "klump" enn Ioniq, bruker en mer oppdatert og forbedret versjon av denne teknologien.

Og er nok en god grunn til at jeg mistenker at Tesla har sett godt og lenge på Hyundai sine produkter og resultater, og derved bestemt seg for å lage en forbedret versjon, som og inkluderer den nå berømte/beryktende ( 😁) Octovalve.

Ioniq var vel en av de første elbilene, ihvertfall av de billigere modellene, som hadde induksjonslading av mobilen. De kom nok Tesla haltende etter, der og! 😉
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Zimon

Ioniq classic (før faceliften) har en annen type batteri som er mer solid og som nevnt "kjøling/varming" av batteri. Under baksetet (ved der leggene er ca) så er det en sprekk, viften trekker luft fra kupeen til å sirkulere rundt batteriet. Så på vinteren er kupeen varm og batteriet varmes, på sommeren er er det kaldere i kupeen enn ute og dermed blir det litt kjøling.

Og helt enig, Ioniq classic er en av det få jeg tror man klarer å kjøre langt og lenge uten større problemer med rapidgate som Leaf2 ble veldig kjent for, dette pga at ingen kjøing/varming på batteriet og når batteriet ble tømt, laddet opp, tømt, ladet opp igjen etc så beskytter bilen batteriet ved å senke ladefarten.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA