Selge bil

Startet av hELgenen, man 10. nov 2025, kl. 14:54

« forrige - neste »

hELgenen

Litt snodd på hodet i forhold til tråden..men hva er vanlig praksis ved  privat salg der kjøper må ta opp lån?

Jeg har en slik sak her nå og kjøpers bank vil ikke overføre penger til kunden før bilen er registrert på denne. Jeg som selger må altså gi eierskap til ny eier uten å ha fått oppgjøret. Og så får kjøper penger inn på konto som denne må overføre til meg. Kontrakt er skrevet,men dette fremstår veldig utrygt for meg som selger.

Noen fallgruver en må passe på her?

Suverin

Jeg fikk en skriftlig bekreftelse fra banken om at pengene ble overført direkte fra bank til meg. Vi hadde dialog med bank-kontakten til kjøper når vi gjorde eierskifte. Så pengene var altså ikke innom kjøper, kom direkte fra banken til meg.

Svk

Eller bruk naf om du er medlem

hELgenen

Sitat fra: Suverin på man 10. nov 2025, kl. 15:02Jeg fikk en skriftlig bekreftelse fra banken om at pengene ble overført direkte fra bank til meg. Vi hadde dialog med bank-kontakten til kjøper når vi gjorde eierskifte. Så pengene var altså ikke innom kjøper, kom direkte fra banken til meg.

Har også kontaktet banken her og fått en mail om at de vil overføre beløp når eierskap og forsikring er på plass. Personlig liker jeg det ikke da all risiko dyttes over på selger. Jeg ba om dokumentasjon,men fikk bare en mail..hvilket de sa var vanlig. Har dårlig erfaring med denne forretningsbanken da de viste dårlig etikk overfor meg for en del år siden...i alle fall vedkommende jeg da hadde kontakt med oppførte seg som en tyrkisk innkaster mhp lån de ville pushe på meg. Kanskje ikke vanlig å bli nedrent av banken som vil pushe lån..men jeg er litt allergisk overfor slik oppførsel. Og nå står de der mellom meg og kjøper. Jeg tror kjøper er til å stole på,så problemet ligger ovefor banken som jeg rett og slett er veldig skeptisk til. Kjøpekontrakt er signert..så det burde være greit mhp juridiske mellom meg og kjøper.men overfører man eierskap så forskutterer jeg jo beløpet her og må deretter forholde meg til denne banken. Er det noe jeg kan gjøre overfor banken for å sikre mitt krav? Normalt ville jeg jo trodd at jeg og banken måtte signere en avtale på at beløpet vil bli overført meg ved overføring av eierskap. Det er jo ofte juridiske formkrav til slike avtaler og denne mailen fra banken ser veldig uformell ut.

hELgenen

Sitat fra: Svk på man 10. nov 2025, kl. 16:22Eller bruk naf om du er medlem

Er ikke medlem der..og jeg ser ikke helt hva NAF kan tilby for å sikre beløpet.

Det jeg tenker å gjøre er å svare på mailen fra banken at jeg ser på banken som ansvarlig for å sikre innbetaling og at bilen ikke blir utlevert kjøper før beløpet er innbetalt iht avtale mellom kjøper og selger.

Det klargjør i alle fall hva jeg mener er mine rettigheter.

turfsurf

Helt vanlig flyt er denne:

- kontrakt signeres
- bil omregistreres
- selger og kjøper møtes, man får bekreftelse fra bank om at penger overføres
- nøkler og bil overleveres

Har solgt ett titalls biler som privatperson til private og bedrifter, med og uten lån hos kjøper. Samme prosess hver gang, aldri noe trøbbel. Ett par ganger har det vært unntak med at jeg har fått betaling først og bil blitt hentet av bilfrakter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

dette er vanlig, og ja pleier be om bekreftelse fra banken (selv, så de ikke sender fra forfalsket)

Svk

Sitat fra: hELgenen på man 10. nov 2025, kl. 16:39
Sitat fra: Svk på man 10. nov 2025, kl. 16:22Eller bruk naf om du er medlem

Er ikke medlem der..og jeg ser ikke helt hva NAF kan tilby for å sikre beløpet.

Det jeg tenker å gjøre er å svare på mailen fra banken at jeg ser på banken som ansvarlig for å sikre innbetaling og at bilen ikke blir utlevert kjøper før beløpet er innbetalt iht avtale mellom kjøper og selger.

Det klargjør i alle fall hva jeg mener er mine rettigheter.

Først signerer dere salgskontrakt.
Så betaler kjøper/banken til kjøper.
Når alt er ok så godkjenner du handelen og naf omregistrerer for deg når du har gitt go

turfsurf

Sitat fra: Svk på man 10. nov 2025, kl. 18:08Først signerer dere salgskontrakt.
Så betaler kjøper/banken til kjøper.
Når alt er ok så godkjenner du handelen og naf omregistrerer for deg når du har gitt go
Dette er det mange banker som ikke godkjenner. De vil ikke betale ut lån med pant i en bil som lånetaker ikke eier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Banken får ikke tinglyst pant før bil er registrert på ny eier. Penger utbetales ikke før banken har pant, unntaket er mindre lån uten sikkerhet (jobber i finans).
2026 Model 3 Performance

hELgenen

Sitat fra: Breezec på man 10. nov 2025, kl. 19:49Banken får ikke tinglyst pant før bil er registrert på ny eier. Penger utbetales ikke før banken har pant, unntaket er mindre lån uten sikkerhet (jobber i finans).

Jeg som selger dyttes inn et avtaleforhold med banken og min sikkerhet elimineres. Jeg må sitte å vente på pengene fra banken etter å ha overdratt eierskap. Jeg som privatperson står juridisk i en dårligere posisjon enn banken
F.eks dersom banken skulle gå konkurs mister jeg mitt krav og bilen. Nå tror jeg ikke det vil skje,men banken har dessverre mye svin på skogen med ansatte som er dømt for svik og utroskap osv. Jeg har også personlig et veldig dårlig inntrykk av banken. Derfor liker jeg ikke at de nå f.eks sikkert har tilgang til mine personopplysninger. Rart å sitte å mistro en bank,men i dette tilfelle så gjør jeg faktisk det.

Jeg liker det dårlig,men jeg har inngått avtale med selger uten å vite at denne ville søke lån med pant i bil. Så jeg får bare hoppe i det og håpe dette ordner seg. Men juridisk synes jeg dette er i en gråsone der privatpersoner sine rettigheter ikke beskyttes av loven. Her synes jeg banken burde bære risikoen sammen med låntaker,ikke selger.

batterimannen

Kanskje lettere å kjøpe og selge bil som ikke er tilknyttet noe lån?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Alt dette kan reguleres med kontrakten. F.eks at bil ikke overleveres før betaling er mottatt

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på tir 11. nov 2025, kl. 17:56Alt dette kan reguleres med kontrakten. F.eks at bil ikke overleveres før betaling er mottatt

Det kan det, og det er jo en typisk måte å gjøre det på. Altså at ja, jeg som selger går med på å omregistrere bilen, men jeg beholder nøklene frem til pengene er på konto. Om det er lovlig vet jeg ikke. Altså har jeg lov til å nekte et annet menneske å ta med seg gjenstanden de eier? Jeg har jo allerede overført eierskapet, og jeg eier verken bilen eller nøklene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på ons 12. nov 2025, kl. 09:21Altså har jeg lov til å nekte et annet menneske å ta med seg gjenstanden de eier? Jeg har jo allerede overført eierskapet, og jeg eier verken bilen eller nøklene.
Så lenge det er en kontraktsfestet prosess som begge har signert på kan jeg ikke se hvordan det skal være ulovlig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA