Selge bil

Startet av hELgenen, man 10. nov 2025, kl. 14:54

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på ons 12. nov 2025, kl. 11:22
Sitat fra: Rosstopher på ons 12. nov 2025, kl. 09:21Altså har jeg lov til å nekte et annet menneske å ta med seg gjenstanden de eier? Jeg har jo allerede overført eierskapet, og jeg eier verken bilen eller nøklene.
Så lenge det er en kontraktsfestet prosess som begge har signert på kan jeg ikke se hvordan det skal være ulovlig.

Det er jo mange rettigheter det ikke er mulig å avtale seg bort fra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på man 10. nov 2025, kl. 20:36
Sitat fra: Breezec på man 10. nov 2025, kl. 19:49Banken får ikke tinglyst pant før bil er registrert på ny eier. Penger utbetales ikke før banken har pant, unntaket er mindre lån uten sikkerhet (jobber i finans).

Jeg som selger dyttes inn et avtaleforhold med banken og min sikkerhet elimineres. Jeg må sitte å vente på pengene fra banken etter å ha overdratt eierskap. Jeg som privatperson står juridisk i en dårligere posisjon enn banken
F.eks dersom banken skulle gå konkurs mister jeg mitt krav og bilen. Nå tror jeg ikke det vil skje,men banken har dessverre mye svin på skogen med ansatte som er dømt for svik og utroskap osv. Jeg har også personlig et veldig dårlig inntrykk av banken. Derfor liker jeg ikke at de nå f.eks sikkert har tilgang til mine personopplysninger. Rart å sitte å mistro en bank,men i dette tilfelle så gjør jeg faktisk det.

Jeg liker det dårlig,men jeg har inngått avtale med selger uten å vite at denne ville søke lån med pant i bil. Så jeg får bare hoppe i det og håpe dette ordner seg. Men juridisk synes jeg dette er i en gråsone der privatpersoner sine rettigheter ikke beskyttes av loven. Her synes jeg banken burde bære risikoen sammen med låntaker,ikke selger.

Dersom banken skulle gått konkurs mister du ikke både bil og penger dersom du i kontrakten med kjøper skriver hvor mange kroner du skal ha betalt for bilen, og når du skal få pengene. Banken er ikke din avtalepartner, så hvis ikke pengene kommer på din konto kan du fortsatt kreve pengene fra kjøper.

Så lenge det er billån og privatpersoner involvert så er det denne krøkkete prosedyren. Finn-ordningen hjelper heller ikke med tanke på dette. Så lenge du bruker en standard bilsalgskontrakt og du går god for kjøperen så er det bare å lukke øynene og håpe på det beste  :D
En må og passe nøye på hva en gjør når, for hvis overførselen skjer før banken er involvert så får plutselig ikke kjøperen pant i bilen. Dette tror jeg gjøres for å unngå at samme bil skal kunne ha to billån. Dette er en ekstra sikkerhet. Billån med pant i bil betales alltid direkte fra bank til selger.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA