Bil for eldre - med firehjulsdrift

Startet av elektro, søndag 09. november 2025, klokken 10:37

« forrige - neste »

elektro

Kravspesifikasjon:

Ikke for stor (max 450 cm lang)
Firehjulstrekk
God bakkeklaring
Takstativ
Hengerfeste
Mange fysiske knapper
Lettleste instrumenter

Bilen skal helst være europeisk, men ikke Volvo, pga. siste tids ulykker..

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Go Korean!

Mange modeller her som kan passe, både nye Kona og e_Niro om de fortsatt selges. Men har jo erstatteren EV3 som vel er glimrende alternativ.

Vil og fremheve Ioniq 5, og også anbefale å sjekke ut KGM Torres EV.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Ser du skriver Europa, men jeg ville vurdert modellene som kommer fra Japan nå. Toyota Urban Cruiser og C-HR+ eller Subaru Uncharted. Så kommer jo og Suzuki med en kjekk sak.

elektro

Sitat fra: RJK på søndag 09. november 2025, klokken 12:40Go Korean!

Mange modeller her som kan passe, både nye Kona og e_Niro om de fortsatt selges. Men har jo erstatteren EV3 som vel er glimrende alternativ.

Kona og e_Niro mangler vel firehjulstrekk. KGM Torres er nok både for stor og for ukjent. Men EV3 bør treffe på det meste. Problemet med den er kanskje at det plinger for alt man gjør. Som er litt uvant om man er vant til å kjøre tysk.. Og det er mange trykk for f.eks. å skru av assfstentsystemer. Men den bør nok testes.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Suverin på søndag 09. november 2025, klokken 17:53Ser du skriver Europa, men jeg ville vurdert modellene som kommer fra Japan nå. Toyota Urban Cruiser og C-HR+ eller Subaru Uncharted. Så kommer jo og Suzuki med en kjekk sak.

Det er bare at hverken utvendig design eller interiør treffer for noen som alltid har kjørt europeisk. Renault, Audi, Volvo og BMW.. :-\ Men det er gode forslag. Bør kanskje sjekkes ut.

EQA som var mitt forslag, traff forsåvidt heller ikke. 2025 modellen har jo også fått tilbake knapper på rattet. Tenkte og på Mini Countryman, som det er noen latterlige leasingdealer på, men den skjermen er jo for spesielt interesserte.

RJK

Sitat fra: elektro på mandag 10. november 2025, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på søndag 09. november 2025, klokken 12:40Go Korean!

Kona og e_Niro mangler vel firehjulstrekk. KGM Torres er nok både for stor og for ukjent. Men EV3 bør treffe på det meste. Problemet med den er kanskje at det plinger for alt man gjør. Som er litt uvant om man er vant til å kjøre tysk.. Og det er mange trykk for f.eks. å skru av assfstentsystemer. Men den bør nok testes.
Ja, Kona og e-Niro kommer ikke med 4WD, bare FWD. Kia EV3 leveres foreløpig bare som FWD, men er antydet at kommer med 4WD etterhvert.

Blir nok Ioniq 5, 6 eller 9, eventuelt KIA EV6 eller 9 med 4WD nå. Litt spent på EV4 og ikke minst EV5, og om noen av disse vil komme med 4WD innen rimelig kort tid.

Ser jeg overså det kravet, så beklager det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Hva med Peugeot e-3008 da? Ca 20cm bakkeklaring, hengerfeste, awd. Syns den er veldig fin både utvendig og innvendig. Europeisk og mange mener den har en av markedets mest vellykkede førerplasser. De godt voksne (70-80) foreldrene mine har hybrid4-varianten, de stortrives i den.

https://www.peugeot.no/modell/e-3008-suv.html
"Peugeot e-3008 med 4x4 - Nå stemmer alt"

Daniel_0007

Sitat fra: Suverin på mandag 10. november 2025, klokken 23:12Hva med Peugeot e-3008 da? Ca 20cm bakkeklaring, hengerfeste, awd. Syns den er veldig fin både utvendig og innvendig. Europeisk og mange mener den har en av markedets mest vellykkede førerplasser. De godt voksne (70-80) foreldrene mine har hybrid4-varianten, de stortrives i den.

Kanskje heller Opel grandland, føler at Opel er mer eldre vennlig med mer knapper.
Model 3 2019 LR Rwd

Håvar

Mercedes EQA?
4,46 lang, mulighet for 4x4 og 1800 kg henger, 20 cm bakkeklaring og takrails som gjør det enkelt å montere takstativ og knapper for å betjene det meste i daglig bruk

Eksempel fra finn: https://www.finn.no/mobility/item/434250588?ci=12

EDIT: Ser trådstarter har foreslått EQA og blitt avvist

Hva med BMW iX1 eller MINI Countryman SE ALL4? Mulig de har litt lite knapper, og bakkeklaring er "bare" 17 cm
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Boikott My Ass

Sitat fra: Suverin på mandag 10. november 2025, klokken 23:12Hva med Peugeot e-3008 da? Ca 20cm bakkeklaring, hengerfeste, awd. Syns den er veldig fin både utvendig og innvendig. Europeisk og mange mener den har en av markedets mest vellykkede førerplasser. De godt voksne (70-80) foreldrene mine har hybrid4-varianten, de stortrives i den.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-peugeot-e-3008-4wd/335088
Bmw 530i G30

Syklist

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 11. november 2025, klokken 09:58
Sitat fra: Suverin på mandag 10. november 2025, klokken 23:12Hva med Peugeot e-3008 da? Ca 20cm bakkeklaring, hengerfeste, awd.

Kanskje heller Opel grandland, føler at Opel er mer eldre vennlig med mer knapper.
Ja, Opel og Citroen har en ekstra knapperekke der Peugeot har konfigurerbare felt på skjermen.

https://www.motor.no/aktuelt/opel-grandland-far-firehjulsdrift/331838   

C5 Aircross kommer vel bare med forhjulsdrift. 

Dersom du kan leve uten firehjulstrekk, har Renault 4 og Scenic også bra med fysiske knapper.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

arthur

Jeg spurte to forskjellige bilforhandlere i dag, begge selger diverse biler med firehjulstrekk, om hva det er med nordmenn og firehjulstrekk? Nei, det kunne de ikke svare på og forstod det heller ikke. Ingen andre land har denne samme "hypen" som vi har i Norge, og joda, mange land i verden som har vinter med snø, kulde og is!

syklisten

Sitat fra: arthur på onsdag 12. november 2025, klokken 13:08Jeg spurte to forskjellige bilforhandlere i dag, begge selger diverse biler med firehjulstrekk, om hva det er med nordmenn og firehjulstrekk? Nei, det kunne de ikke svare på og forstod det heller ikke. Ingen andre land har denne samme "hypen" som vi har i Norge, og joda, mange land i verden som har vinter med snø, kulde og is!

Tja, er du så sikker på at det stemmer?
Jeg spurte AI om dette og fikk følgende sammenligning (det er jo selvsagt ikke sikkert at dette heller stemmer!)

Norge: Tradisjonelt svært høyt. Rundt 30–35 % av bilparken har firehjulstrekk.
Sverige: Estimater viser 20–25 % av bilparken med AWD.
Finland: Anslått 25–30 %.

Alperegionen (Sveits, Østerrike): Høyere, ofte 30–40 %.

USA: Meget høyt – over 45 % av nye biler har AWD eller 4WD, spesielt SUV-er og pick-ups.
Canada: Enda høyere enn USA, ofte 50–55 %, pga. snø og terreng.
Japan: Moderat, ca. 30 %, mye på grunn av kompakte AWD-modeller og fjellområder.
Australia: Omtrent 25–30 %, drevet av SUV-er og offroad-kultur.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 12. november 2025, klokken 13:08Jeg spurte to forskjellige bilforhandlere i dag, begge selger diverse biler med firehjulstrekk, om hva det er med nordmenn og firehjulstrekk? Nei, det kunne de ikke svare på og forstod det heller ikke. Ingen andre land har denne samme "hypen" som vi har i Norge, og joda, mange land i verden som har vinter med snø, kulde og is!

Da jeg skulle rulle frem og tilbake mellom hus og skitrekk så var det tilstrekkelig med 2-wd. Men da jeg kjøpte hytte, og de siste kilometrene var ganske bratte bakker, og varierende strødd/måket så har 4-wd vært helt avgjørende for om jeg i det hele tatt kom opp. Kunne sikkert kommet opp med kjettinger på 2-WD, men det er jo litt slitsomt - "orker ikke" som ungdommen sier. Er jo veldig mange hytter i Norge.

Ser Sveits har høyere andel, men virker som de nesten er de eneste. Har vel noe med økonomi og bakker å gjøre og. Men de siste årene har vi jo fått elbil, og da er jo prisforskjellen mellom 2WD og 4WD veldig liten for mange merker.

Og så har vi jo at til og med hovedstaden Oslo har hatt ganske mye snø, så mange mennesker opplever mye snø.

Kan jo og virke som at Nordmenn, i tillegg til hyttene, oftere drar på tur i naturen med bilene. En ser jo og at nordmenn liker stasjonsvogner og SUV'er mer enn sedan, mens i Europa ellers er de ikke like glade i den type turer / biler.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA