KIA App'n og bilen....................... suger

Startet av Usikker, lørdag 08. november 2025, klokken 22:56

« forrige - neste »

Usikker

Da var det over og ut med Appen til Kia.
På fredag ble jeg tvunget til å ta ibruk den nye appen, den gamle nekta å starte og makan til makkverk har jeg aldri vært borti.
Resatte kontoen i bilen og sletta appen så nå er det bare en "gjest" som kjører videre
Begynner å bli lei og må finne noe annet å trille med, stadig noe som feiler, denne bilen er mer på service enn min 9 år gamle fossil, vet ikke hva neste bil blir men når man farter rundt i en PC på 4 hjul kan man vel ikke forvente mer, må bare få den unna før den bikker 7 år
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Den nye appen er ikke noe å skrive hjem om, nei. Jeg har likevel beholdt min, fordi jeg synes det er greit å følge litt med på ladestatus – jeg lader bilen mest på en AC-lader en halv kilometer hjemmefra. Og så er det greit iblant å kunne skru på klimakontroll før jeg skal ut og kjøre en kald vinterdag. Men gud bedre, så rotete sammensatt!

Min bil har hatt lite problemer annet enn AC-en. Måtte bytte pumpe for et par år siden, og i sommer sprakk et rør så jeg ikke fikk kjøling i bilen. Det skjedde selvsagt på en av de varmeste dagene i sommer, på E18. Selv om jeg er rimelig fornøyd, er jeg på utkikk etter en ny doning selv. Vanskelig valg, om jeg skulle fortsette med Kia. EV3 er stor nok til at jeg vil ha litt problemer med å lirke den inn i garasjen, og EV2 (hvis den kommer neste år) er jo mye mindre, og neppe nok bil for mine behov.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

syklisten

Vi fikk jo beskjed i god tid i forveien om at den gamle appen skulle pensjoneres, og vi måtte laste ned den nye.
Jeg gjorde det, logget inn uten problemer, og appen fungerer fint. Ser ikke helt hva dere mener er så problematisk?

Eneste forskjellen er at man nå må holde inn knappen for f.eks. fjernstyring av varme eller låsing av dør i et sekund før det aktiveres. Ellers er jo kart, status, kjøretøystatistikk, m.m. som før. Layouten har jo blitt ny, men det lærer man seg raskt. Akkurat på samme måte som alle andre apper man har som kommer i nye versjoner fra tid til annen.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

hanche

Eh, joda, den fungerer på sett og vis. Men jeg går meg fortsatt bort i den. Tenkte jeg skulle fyre den opp for å kunne si mer om hva jeg ikke liker. Nummer 1: Splash screen. Jeg hater splash screen! Det er ren designeronani, bare irriterende for brukeren mens jeg venter på at jeg kan bruke appen. Nummer 2: Eh, ja, nå var jeg logget ut, og må logge inn igjen for å komme videre. Hvorfor det? Jeg brukte den senest i går. Vent litt mens jeg logger inn på ny, da ...

hanche

Nummer 3: Tror du ikke den helvetes appen logger meg inn via en webside som vil ha meg til å gjøre noe med en recaptcha for å bevise at jeg ikke er en robot!? Kan umulig være nødvendig når jeg logger inn via en app! Appen burde være i stand til å bevise overfor serveren at den er en app som faktisk kjører på en mobiltelefon og ikke en robot. Talentløst.
Nummer 4: «Harald, ready to head out?». Nei, jeg er i ferd med å slakte deg, for [sensurert].
Nummer 5: Heisann, jeg har fått en ny bil! Mileage: 0 km. Og jeg som trodde bilen min hadde passert 65000 eller noe deromkring.
Nå gidder jeg ikke nummerere mer. De har lasset for mye funksjonalitet inn i appen. Store? Jo, kanskje jeg er på utkikk etter ny bil, men jeg har appen fordi jeg vil ha kontroll på bilen jeg har nå. Å prøve å selge meg en ny bil kan dere gjøre i andre kanaler. Så fint for dere at EV3 er 2025 World Car of the Year, da.
Control: Jo takk, det er poenget. Går ti undermeny EV, og får vite at jeg har 65% på batteriet. Det gir ikke mening, den var godt under 40% da jeg parkerte den sist. Å ja, etter å ha bladd meg gjennom et par sider skjønner jeg at de viste meg en slags fiktiv forhåndsvisning av hva jeg kan gjøre i den delen av appen. Ingen vei ut av det før jeg har trykt Next, Next og Start. Sisnevne knapp var grønn, og fikk meg til å tro at nå gjorde jeg noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre. Men hva? Jo, start å bruke appen ordentlig, kanskje. Fordi jeg var logget ut og inn igjen, behandler den meg som en nybegynner som aldri har vært borti appen før, og gir meg en intro uten å gjøre det klart at det er det den gjør. Talentløst, og verre enn talentløst. Den forvirrer og sløser bort tiden min. Nå viser den at jeg har 36% på batteriet, som antagelig er rett.
Å ja, den har en innebygd Owner's manual! Kult, den sjekker vi ut. Etter litt ventetid viser den meg ... en blank side. Det var ikke så kjekt likevel, da. Prøve en gang til? Jo, der var den. Det er nok en online tjeneste, gir meg en innholdsfortegnelse som ser ut til å fungere ... men når jeg kommer til innholdet? Bilder av den trykte håndboken, PDF-format antar jeg, men i knøttliten skrift og ingen zoom. Praktisk talt uleselig.

Okay, dette ble for langt. Sorry. Men jeg ble litt provosert. Jo, appen virker, på et vis. Jeg kan gjøre det jeg vil med den. Men hele kroppen stritter imot hver gang jeg bruker den. Argh.

hanche

En ting til mens jeg er i gang (var ikke helt ferdig, og blir det ikke heller): Service Shortcut, på forsiden. Den har tre – tell dem, en, to, tre – punkter og en knapp som lar meg endre rekkefølgen på de tre! Sett slik idioti! Hvorfor legge arbeid i en sånn feature, totalt uten konsekvenser for brukeropplevelsen? Og så prøver den å pushe meg inn i Driving Insight, hva nå dét er. Jeg blir ikke klokere av Learn more, så den får bare sitte der og være i veien.

OK, jeg skal stoppe nå. På ordentlig. Thank you for your attention to this matter.

tronde

"hanche" sparte meg for mye jobb ved å skrive akkurat det samme som jeg mener. Den appen fremstår som fullstendig hjernedød.

Kia påsto at de hadde fikset vilkårlig utlogging for en stund siden, men det var nok en luftspeiling. Selv det å holde oppsettet i widgeten klarer de ikke etter en utlogging.

syklisten

Vi har fått opp et varsel i kartet om "Kartoppdatering påkrevd. Kontakt Kia Connect Center".

Jeg tok kontakt med BOS og spurte om dette var noe OTA-greier eller om vi måtte komme inn.

Fikk til svar at OTA kom i 2022, så vår 2020-modell har ikke mulighet for dette. Vi kunne derimot laste ned og installere oppdateringen selv (med en URL til en oppskrift på hvordan gjøre dette), eller komme inn på verkstedet og få det gjort for noen hundrelapper.

Jeg tenkte at det bare var nytt kart, og det trenger vi uansett ikke før til våren, men så fikk jeg svar tilbake at dette også inkluderte en ny softwareoppdatering, og at den nye versjonen av Kia-appen er best tilpasset denne nye versjonen av software.

Så, det kan være noe å tenke på for dere som plages sånn med appen. Kanskje det er noe ny software i bilen som kan gjøre app-opplevelsen litt bedre?

(selv har jeg ennå ikke opplevd noen problemer med den nye appen. Den logger meg ikke ut, jeg får satt i gang klima remote og kan låse/låse opp bilen remote, sjekke status på bilen (strøm/rekkevidde), osv.)
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA