Alternativer til Model Y LR Premium

Startet av turfsurf, fre 07. nov 2025, kl. 14:07

« forrige - neste »

Svk

Har brukt veldig mye tid på apper...til tider håpløst

vinterdekk

Om jeg har oversett noe, så beklager jeg. Hva med E-GMP bilene? Hyundai Ioniq 6 AWD med 18" felger har 583 km WLTP. Kjapp lading med 800 voltsystem og noen år på markedet kan jo veie opp for under 600 km rekkevidde.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Svk

vinterdekk

Sitat fra: Svk på søn 09. nov 2025, kl. 19:19Er ikke alt over 500km ok?

For meg er det tilstrekkelig med >500km, men ikke for turfsurf.

E-GMP biler har også lav nyttelast, men Ioniq 6 er jo en sedan så det gjør ikke noe. Mulig best å vurdere som bruktbilkjøp først og fremst (med mindre Hyundai har veldig god kampanje), ser at bilene ikke går over 500K på Finn.no. Da tar noen andre verdifallet.

Svk

Dårlig nyttelast på BYD også.
Familie på 5 får vel mest nyttelast hos Tesla,Toyota og MEB

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på søn 09. nov 2025, kl. 20:26Dårlig nyttelast på BYD også.
Familie på 5 får vel mest nyttelast hos Tesla,Toyota og MEB
Ikke alt på meb, id7 tourer er rundt 390
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søn 09. nov 2025, kl. 18:50Om jeg har oversett noe, så beklager jeg. Hva med E-GMP bilene? Hyundai Ioniq 6 AWD med 18" felger har 583 km WLTP. Kjapp lading med 800 voltsystem og noen år på markedet kan jo veie opp for under 600 km rekkevidde.
Ioniq 6 er vel ganske lav? En av tingene her er at en av sjåførene ønsker å sitte høyt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på man 10. nov 2025, kl. 05:12
Sitat fra: vinterdekk på søn 09. nov 2025, kl. 18:50Om jeg har oversett noe, så beklager jeg. Hva med E-GMP bilene? Hyundai Ioniq 6 AWD med 18" felger har 583 km WLTP. Kjapp lading med 800 voltsystem og noen år på markedet kan jo veie opp for under 600 km rekkevidde.
Ioniq 6 er vel ganske lav? En av tingene her er at en av sjåførene ønsker å sitte høyt.

Ikke den høyeste bilen nei.

Det er iflg. spesifikasjonsark 160 mm bakkeklaring på Ioniq 5, og 141 mm bakkeklaring på Ioniq 6. Ioniq 5 er 1605 mm høy, og Ioniq 6 er 1495 mm høy.

Suverin

Sitat fra: turfsurf på lør 08. nov 2025, kl. 08:53Det jeg liker med Tesla sitt infotainment er at det er responsivt, og navigasjonen er veldig rask å bruke. DVS få klikk for å få gjort noe. Hvordan er responsen på nye VW, sist jeg prøvde var det litt laggy, litt værre enn iDrive 8.5.

Ja, navigasjonen er super og det er responsivt, samme med appen til Tesla. Litt flåsete sagt syns jeg Teslaen er veldig bra på det man bruker når bilen står parkert (app, forvarming, bilinstillinger, legge inn ruter m.m), men syns den faller gjennom under kjøring, da fungerer andre bedre. Litt som Øyvind Leonhardsen som var «best uten ball».

Ikke noen merkbar lagg på 5.6 til nå. Likte at man kan lage egne home-screens med widgeter av forskjellig størrelse, så kan få frem det man vil ha fokus på.

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på lør 08. nov 2025, kl. 03:10Skulle gjerne hatt ting som camp mode
Har testet app fra tredjepart på Buzz, den funker knall. "EV Camper Mode" på Play Store, den benytter VW-autentisering og deres API-er for å styre klima, og da kan det stå på hele natten eller perioder av natten alt etter hva man stiller den inn på. Usikker om den virker på alle ID-bilene. Finnes kun til Android.

Uansett tullete at ikke Volkswagen har laget noe selv, det hadde ikke kostet de mange kalorier å programmert inn.

edyrli

Kan jo nevne Peugeot E-5008 her også. Kunne ikke se den var nevnt. Problemet er at man må endte velge enten lang rekkevidde ELLER AWD.
4x4 har 477km rekkevidde
Long Range har 668km
Personlig hadde jeg valgt E-5008 Long range dersom jeg skulle handle bil i dag. Ungene er blitt så store at de sitter trangt 3 i bredden i det fleste biler så her han man mulighet for å kaste en bak i 3dje rad. Jeg har også veldig skjelden behov for AWD.
Politisk  har jo flere og flere problemer med å støtte både Kinesere og Amerikanere så greit det finnes Europeiske alternativer som er fornuftig priset.

Syklist

Peugeot og andre Stellantis biler slik som nye Citroen C5 Aircross og DS8 har mange kvaliteter, men bilene på STLA-Medium plaformen er i likehet med VW's ID biler på MEB plattformen heller tunge.

Renault Scenic og Nissan Arya er betydelig lettere. 

Hva med Kia EV6?  Den er jo på samme platform som Hyundai Ioniq 5 og 6 nevnt tidligere, og kanskje et kompromiss.  Og Xpeng G6 er nevnt allerede, dersom kinesisk er aktuelt.

Selv har jeg tenkt litt i samme baner m.h.p. erstatning for Model 3 LR, men det mangler litt vil-ha faktor på de fleste europeiske bilene med nok rekkevidde. Kanskje med unntak av BMW i4, men det er jo også på gammel platform.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

vinterdekk

Sitat fra: Suverin på man 10. nov 2025, kl. 08:21
Sitat fra: vinterdekk på lør 08. nov 2025, kl. 03:10Skulle gjerne hatt ting som camp mode
Har testet app fra tredjepart på Buzz, den funker knall. "EV Camper Mode" på Play Store, den benytter VW-autentisering og deres API-er for å styre klima, og da kan det stå på hele natten eller perioder av natten alt etter hva man stiller den inn på. Usikker om den virker på alle ID-bilene. Finnes kun til Android.

Uansett tullete at ikke Volkswagen har laget noe selv, det hadde ikke kostet de mange kalorier å programmert inn.

Tøft. Da kan det kanskje komme noe tilsvarende til iOS en gang senere.

Var noen på Facebook som nevnte at Skoda har lagt inn app-støtte for snarveier i iOS, da kunne man visstnok automatisere forlengelse av klima til f.eks. 8 timer. Da trenger man ikke tredjepartsapp. Vet ikke hvorfor dette er så vanskelig for Volkswagen.

Men vi er nok langt utenfor tråden nå.

hemi

jeg hadde absolutt ikke lyst på model Y (men får nå til uka)

tenkte både på ix3, og eqc og id7 og id4

grunnen til at jeg valgte tesla var 3 faktorer

utvidet rekkevidde, rentekampanje hovedsaklig, innføring av mva over XXX

hadde ikke én av de tingene vært på plass, hadde det ikke blitt ny bil, det at den har gått fra 529 til 580 og nå til 629km wltp og kom i en utvidet batterikapasitetsutgave var viktig. Vi trenger da ikke lade når vi kjører TR fjellhytta i helgene og kan surre rundt der i noen dager. Vi har tilgang på lading, men det er mye dyrere enn hjemme, og digg å slippe plugge i ledning.

hadde mest lyst på ny ix3, men vi kjører veldig mye opp og ned på fjellet og ymse privat som ikke dekkes av jobbkjøring, og prisen per km ble en greie. Alle er kipe elbiler uansett, lite evofaktor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA