T/M system malfunction. Contact dealer.

Startet av brohem, onsdag 05. november 2025, klokken 12:49

« forrige - neste »

brohem

Hei, så det var en lignende tråd på Leaf-delen - men jeg fikk dette problemet på min 2016 ENV200.

Limer inn svaret jeg skrev der, i håp om at det kan hjelpe andre i fremtiden som kan snuble over tråden i google slik jeg gjorde. Feilen gjelder ikke bare Leaf, men også varebilen.

Hei alle sammen, våger meg på å bumpe denne tråden igjen da den dukket opp for meg mens jeg febrilsk googlet dette problemet. Jeg ble plutselig offer for dette problemet etter å ha kjørt hele dagen - stoppet på butikken og så dukket plutselig denne feilmeldingen opp.

Første forslag er å lade/bytte 12v batteri, men problemet vedvarte for meg dessverre. I desperasjon på å unngå massiv kostnad for å taue den til verksted så fant jeg en youtube video som kom med en mulig forklaring. Er visst en kjent feil at en foring som holder girkabel fast til girskifteren forvitrer over tid, helt til den plutselig feiler.

Det var tilnærmet umulig å få tak i den eksakte delen noe sted i Norge, og jeg var avhengig av å få tak i noe på dagen da bilen var strandet på en parkeringsplass og samlet bøter. Tok en råsjans på et multi-sett med gummigjennomføringer fra Thansen. Fulgte videoen og det var faktisk dette som hadde skjedd min 2016 ENV-200. Hadde råflaks at én av foringene fra multipakken fra Thansen faktisk passet (nært nok, fikk presset en på med litt innsats og viljestyrke).

Legger ved lenken til youtube videoen og produktet fra Thansen i håp om at det kan være til hjelp for andre i fremtiden som kan støte på det samme problemet.

Video: https://youtu.be/UrSE6Vgpb0w?si=q3dgG5KBPDB8varJ

Gummigjennomføring: https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/elartikler/gummigjennomforinger-sort.-125-stk./n12281/pn917297

Etter to timer i høstmørket og lys fra mobilen klarte jeg å demontere panelene, fjerne den ødelagte foringen, bytte den, smette girkabelen på plass igjen og sette panel på plass igjen. Lettelsen var ENORM da jeg startet bilen, og tross for at feilmeldingen fortsatt var der - fikk jeg den i gir og kunne kjøre hjem igjen.

Total kostnad på å fikse dette ble da 179 + én parkeringsbot på 660. En lettelse av dimensjoner, spesielt for en som på tidspunktet ikke var medlem av NAF/Viking og fikk prisoverslag fra Nissan veihjelp på nærmere 8000 for å taue meg 1.5km til nærmeste merkeverksted.

Har aldri skrudd bil før dette, så dette kan de fleste få til med litt tålmodighet. Hvis selv jeg kan, så kan du også!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA