Nybilkjøp etter 2026?

Startet av vinterdekk, man 27. okt 2025, kl. 07:26

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg har akkurat nå en ett år gammel VW ID.4 som, bank i bordet, er uten mye problemer. Er fornøyd med at jeg fikk den til en kampanjepris ferdig levert, under momsinnslaget på 500K.

Regjeringen har foreslått 100% moms i 2027, da vil tilsvarende bil få en avgiftsøkning på 125K.

Samtidig så kan konkurranse og stordriftsfordeler presse produksjonskostnadene ned. Elbilandelen vokser i Europa og produsentene må selge elbiler for å unngå bøter.

Jeg er nok i kjøpemodus igjen en gang etter 2026 og vil måtte betale mye mer avgifter. Samtidig går produksjonskostnadene ned over tid.

Om jeg føler ett behov til å bytte bil i 2027 så blir det ett dilemma om jeg skal framskynde det til 2026, eller utsette til 2028.

Hvordan tenker dere prisutviklingen blir i årene etter 2026?

Hvor lenge må vi vente på at avgiftsøkningen «blir spist opp» av lavere produksjonskostnader og større konkurranse?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Er vanskelig, nytt valg i 2029 og, ap er jo ganske skatte kåte så vil jeg tippe så blir det enda mere avgifter i 2028 i form heste krefter som vi hadde før, da kan bilene fort blir 2-300 000 mer.
Prisene på bilene går uansett ned, batteriet blir billigere for hvert år, konkurransen er hard fra kina.
Er jo ikke noe vits for deg å bytte bil med mindre behovet endrer seg før evt ute av garantien, bil er bare tap uansett.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Jeg ville fremskyndet til 2026. En økning i avgift på 75 000 tar lang tid på å bli tatt igjen av reduserte produksjonskostnader, og som Daniel_0007 skriver, så vet man aldri om det blir ekstra avgifter for effekt, økt vektavgift osv.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på man 27. okt 2025, kl. 09:00Er jo ikke noe vits for deg å bytte bil med mindre behovet endrer seg før evt ute av garantien, bil er bare tap uansett.

Ja, det er sant. Første halvdel av 2029 så løper sjansen for å selge min bil med fortsatt gjenværende bilgaranti.

(5år/100.000km på bil, og 8år/160.000km/70% på batteri. Kjører normalt under 20.000 km i året så regner med at bilgarantien går ut på dato først.)

Oppsiden er at bilen vil forlengs være nedbetalt, og sånn sett er det ikke så skummelt å beholde bilen utenfor garantien.

vinterdekk

Sitat fra: batterimannen på man 27. okt 2025, kl. 09:10Jeg ville fremskyndet til 2026. En økning i avgift på 75 000 tar lang tid på å bli tatt igjen av reduserte produksjonskostnader, og som Daniel_0007 skriver, så vet man aldri om det blir ekstra avgifter for effekt, økt vektavgift osv.

Jeg ser den. Det blir vel ett elendig nybilsalg i 2027 etter to toppår 25-26, og forhandlere/importører må nok trø til med gode kampanjer for å få solgt noe som helst. Men 75.000 i økte avgifter i 27 er jo mye for forhandler/importør å dekke. Om jeg fortsatt vurderer VW ID bil da, så vil VW introdusere MEB+ og cell to pack med LFP kjemi fra neste år. Dette kan potensielt gjøre tilsvarende bil som det jeg har - rimeligere å produsere i 27.

HCO

Det som hittil ikke er blitt nevnt i denne tråden, er EUs flåtemål. Dette er på 93,6g CO₂/km for 2025-2029, og kan utløse kraftige bøter for produsentene om det ikke nås. Når tysk bilindustri så at de ikke ville klare dette for 2025, fikk de lettet på ordningen slik at flåtemålet fortsatt står for disse årene, men at 2025-2027 kalkuleres samlet.

Fordi målet ikke er i nærheten av å bli nådd for 2025 blir 2026 et viktig år for salg av nullutslippsbiler. Ettersom man ikke skiller mellom billige og dyre biler, vil det lønne seg for produsentene å lempe ut flest mulig små elbiler som er billige å produsere, og ta ut så stor margin de klarer på store "statusbiler" med forbrenningsmotor.

Dersom produsentene heller ikke i 2026 klarer å få ned flåteutslippet nok til at de ser ut til å klare snittet for hele perioden 2025-2027, vil den virkelige panikken slå til i slutten av 2027. Om de ligger skikkelig dårlig an, kan salg av én eneste nullutslippsbil være "verdt" kanskje så mye som 10.000 euro i redusert bot.

Vår lille husholdning (to voksne) er snart i kjøpsmodus for en praktisk "nummer 2"-bil (hengerfeste 750kg, takstativ, 2 barnestoler) som kan brukes på korte og middels lange turer. Det vil si at vi antakelig havner i et prisområde (300-350.000 kroner) der det kan være mye rabatter å hente de neste to årene.

Min vurdering er at siste halvår 2026 vil være riktig tidspunkt for å kjøpe bil i denne prisklassen, dersom man uansett er i kjøpsmodus de neste 1-3 årene. Det vil antakelig være et veldig stille første halvår for norske bilforhandlere, etter rushet vi ser nå, samtidig som produsentene må selge et betydelig antall nullutslippsbiler i EU/EØS for å få ned snittet. Jeg vil tro at det er veldig mye enklere å selge en bil i 300.000 kroners klassen i Norge enn i en del av de andre EU-landene.

I 2027 vil det bli MVA over 150.000 kr og man risikerer at det kommer noen nye avgifter i siste liten (som det gjorde i år). Men har man is i blodet, og ikke MÅ ha ny bil i 2026 tyder mye på at man kan gjøre noen ordentlige kupp mot slutten av 2027.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

arthur

Jeg har fremskyndet kjøp slik at en bil som blir fem år til våren nettopp er solgt (på finn til prisforlangende som var 20% over tilbudt innbyttepris) og den andre, tre år gammel, selges til våren. I bytte får jeg en bil i mars og en i juni, begge med momsgaranti. De nye bilene får henholdsvis syv og ti års garanti så da føler jeg at jeg har tatt vare på bilfornyelser for en del år fremover. Bilen som selges til våren har i år en nybilpris på over 500' så verdifallet blir trolig bedre grunnet innføring av mer moms fremover. Nybilpris har allerede gått opp på den ene bilen som kommer og det vil trolig også skje snart med den andre.

jkirkebo

Jeg har nå en to år gammel Y LR som har gratis lading så lenge jeg eier den, så har egentlig ingen planer om å bytte igjen før om minst 7-8 år ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA