Nybilkjøp etter 2026?

Startet av vinterdekk, mandag 27. oktober 2025, klokken 07:26

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg har akkurat nå en ett år gammel VW ID.4 som, bank i bordet, er uten mye problemer. Er fornøyd med at jeg fikk den til en kampanjepris ferdig levert, under momsinnslaget på 500K.

Regjeringen har foreslått 100% moms i 2027, da vil tilsvarende bil få en avgiftsøkning på 125K.

Samtidig så kan konkurranse og stordriftsfordeler presse produksjonskostnadene ned. Elbilandelen vokser i Europa og produsentene må selge elbiler for å unngå bøter.

Jeg er nok i kjøpemodus igjen en gang etter 2026 og vil måtte betale mye mer avgifter. Samtidig går produksjonskostnadene ned over tid.

Om jeg føler ett behov til å bytte bil i 2027 så blir det ett dilemma om jeg skal framskynde det til 2026, eller utsette til 2028.

Hvordan tenker dere prisutviklingen blir i årene etter 2026?

Hvor lenge må vi vente på at avgiftsøkningen «blir spist opp» av lavere produksjonskostnader og større konkurranse?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Er vanskelig, nytt valg i 2029 og, ap er jo ganske skatte kåte så vil jeg tippe så blir det enda mere avgifter i 2028 i form heste krefter som vi hadde før, da kan bilene fort blir 2-300 000 mer.
Prisene på bilene går uansett ned, batteriet blir billigere for hvert år, konkurransen er hard fra kina.
Er jo ikke noe vits for deg å bytte bil med mindre behovet endrer seg før evt ute av garantien, bil er bare tap uansett.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Jeg ville fremskyndet til 2026. En økning i avgift på 75 000 tar lang tid på å bli tatt igjen av reduserte produksjonskostnader, og som Daniel_0007 skriver, så vet man aldri om det blir ekstra avgifter for effekt, økt vektavgift osv.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 27. oktober 2025, klokken 09:00Er jo ikke noe vits for deg å bytte bil med mindre behovet endrer seg før evt ute av garantien, bil er bare tap uansett.

Ja, det er sant. Første halvdel av 2029 så løper sjansen for å selge min bil med fortsatt gjenværende bilgaranti.

(5år/100.000km på bil, og 8år/160.000km/70% på batteri. Kjører normalt under 20.000 km i året så regner med at bilgarantien går ut på dato først.)

Oppsiden er at bilen vil forlengs være nedbetalt, og sånn sett er det ikke så skummelt å beholde bilen utenfor garantien.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Sitat fra: batterimannen på mandag 27. oktober 2025, klokken 09:10Jeg ville fremskyndet til 2026. En økning i avgift på 75 000 tar lang tid på å bli tatt igjen av reduserte produksjonskostnader, og som Daniel_0007 skriver, så vet man aldri om det blir ekstra avgifter for effekt, økt vektavgift osv.

Jeg ser den. Det blir vel ett elendig nybilsalg i 2027 etter to toppår 25-26, og forhandlere/importører må nok trø til med gode kampanjer for å få solgt noe som helst. Men 75.000 i økte avgifter i 27 er jo mye for forhandler/importør å dekke. Om jeg fortsatt vurderer VW ID bil da, så vil VW introdusere MEB+ og cell to pack med LFP kjemi fra neste år. Dette kan potensielt gjøre tilsvarende bil som det jeg har - rimeligere å produsere i 27.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA