Problemer med at det ikke blir varmt i bilen - 2016 E-Golf

Startet av Sandemann, tirsdag 21. oktober 2025, klokken 17:21

« forrige - neste »

Sandemann

Hei,

Vil først si at jeg har byttet alle sensorene som er en kjent feil på disse bilene for ca 3 år siden så er nok ikke det :)
Jeg er ikke noe mekaniker, men prøver å hjelpe de som hjelper meg med å finne årsaken :)
Problemet nå er at bilen oppfører seg som en gammel diesel bil. Hvis det er 15c ute eller noe sånt, så fungerer alt "OK". Blir det kaldere, så går vifta i "motoren" mye og det kommer ikke noe varme å snakke om før jeg har kjørt 3-4 mil. Det blir ikke ordentlig varmt da heller.
Forvarmingen hjelper ikke da det bare blåser kaldt.
Var på verksted og der fant de noen rare verdier på PTC varmeren. Den hadde 205c på den ene siden og 13000c på den andre hvis jeg forsto riktig.
Jeg kjøpte ny PTC varmer (brukt men som fungerer), men det hjalp ikke. Det står fortsatt 205c på coolant temperature. Se vedlagt bilde fra diagnosen.
Har kjørt noe lufteprosedyre etter bytte av PTC varmeren med diagnose verktøyet.

Er det noen som har opplevd dette før og eventuelt har en løsning?
Vi er ikke helt sikre på om bilen har Heat Exchanger HV Battery, og lurer på om -40 bare en verdi den gir når den ikke har noe svar.

Setter stor pris på svar og hjelp som kan hjelpe oss å eventuelt finne hva som feil. Hvis det er sensor og hvor den eventuelt sitter.
Vi dro ut alle sensorer knyttet til kjølevæske som vi så, men det ikke ikke noe med 215c bare andre ting, som sier meg at vi ikke fant riktig sensor :)

Takk!

BjornHogberg

Jag har exakt samma problem.
Jag hade bilen inne på verkstad hela dagen idag men dom fann inget fel som låg till grund för att värmen inte startade. Det enda dom kom fram till var att det mest troligt inte är något fel på PTC-värmaren. Felet är att den inte får startsignal, men varför den inte får det, vet dom inte. Den ska in på nytt besök den 17'e november så vi får se om dom finner något då

TB

Kan årsaken være temperatur føler avleser for høy temperatur?

Sjekk med kald bil hvilken temperatur som vises. Er temperaturen høy før varmen er startet kan det være varmen ikke slås på pga det alt er "varmt nok"?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

BjornHogberg

Mycket möjligt.
Dom sensorer jag har avläst:
Klimaenhet 08: coolant temperature 2,3°
Thermal management C5: HV heater inlet temp 2,3°. HV heater outlet temp 2,3°

Efter ca 30min körtid är det helt detsamma och det kommer fortfarande iskall luft ut från utblåsen.

Av någon anledning så har bilen slutat skicka signal att den behöver värme till "HV heater" och nu också kompressorn.

Det hade varit fint att få kontakt med någon här inne som har VCDS eller OBDeleven (och en e-Golf) så jag kan jämföra fungerande mätvärden mot min bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA