Ny interiørfarge for Y Long i Kina

Startet av kirky, fredag 17. oktober 2025, klokken 14:20

« forrige - neste »

kirky

Denne ville jeg likt å kunne velge for Y / YP i Europa altså!  8)  :+1:

Lys grått interiør er en option nå i Kina. Lekkert.

https://www.teslarati.com/tesla-launches-new-interior-option-for-rare-model-y-trim/
2023 Model S

Rosstopher

Lys grått er fint. Jeg kunne godt ha valgt grått eller beige interiør. Det kritthvite som Tesla har i dag er for lyst for meg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

RonnyØ

Men enda viktigere; er taktrekket svart?? Dét venter jeg på :D

turfsurf

Er vel ikke så mye tak å trekke i Y, men ja, har savnet svart i Y og 3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ProsjektX

Tesla ville åpenpart hatt mer oppsalg med lys grått istedet for hvitt interiør, til meg inkludert. fatter ikke at de har holdt fast til hvitt..
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Boikott My Ass

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. oktober 2025, klokken 09:06Er vel ikke så mye tak å trekke i Y, men ja, har savnet svart i Y og 3.

Er glasstak sikkert ved sammenstøt med vilt? Elg, hjort osv.
Bmw 530i G30

Klykken

Ja, det er en del av det bærende karosseriet på bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Boikott My Ass

#7
Ref; Chatgpt

Er glasstak sikkert ved sammenstøt med vilt? Elg, hjort osv.

Veldig godt spørsmål — og faktisk et ganske viktig et, særlig i Norge og Sverige der viltpåkjørsler med elg og hjort er relativt vanlige.

Kortversjon:
🔹 Glasstak (panoramatak) er ikke like sikkert som et tradisjonelt ståltak ved sammenstøt med større dyr som elg eller hjort.
🔹 Det betyr ikke at bilen er farlig i seg selv, men risikoen for alvorlig skade øker hvis dyret havner oppå taket.



Hvorfor?

Elg og hjort har høye bein og tung kropp. Når bilen treffer dyret, skjer ofte dette:
    1.    Bilen treffer beina → dyrekroppen kastes opp på panseret og videre mot frontruten og taket.
    2.    Et panoramatak av glass (selv herdet eller laminert) tåler mindre punktbelastning enn et ståltak.
    3.    Resultatet kan bli at glasset knuser eller presses inn, spesielt hvis elgens kropp treffer midt i taket.



Hva testene viser
    •    Euro NCAP og svenske Trafikverket har påpekt at panoramatak ikke testes spesielt for elgpåkjørsel.
    •    Volvo og Subaru (som utvikler biler for nordiske forhold) har egne forsterkninger rundt frontrute og A-stolper nettopp for å beskytte mot vilt.
    •    I biler med stort glasstak kan forsterkningsbjelkene være svekket sammenlignet med full stålkonstruksjon, selv om rammen rundt er forsterket.



Realistisk risiko
    •    Ved mindre dyr (rådyr, grevling osv.) er forskjellen ubetydelig.
    •    Ved storvilt (hjort, elg): risikoen for at dyret delvis havner oppå bilen øker, og da kan glasstaket være en svakhet.
    •    Frontruten er fremdeles den mest utsatte delen – og elgpåkjørsler er uansett ekstremt farlige uavhengig av taktype.



Oppsummert:

Faktor    Glasstak    Ståltak;

Kollisjon med smådyr    Sikkert    Sikkert

Kollisjon med elg/hjort    Økt risiko    Mer robust

Knusingsfare    Kan sprekke/gi etter    Meget lav
Komfort/utsikt    Bedre    Vanlig




Råd:
    •    Velg bil med forsterket frontrute-ramme og A-stolper hvis du ofte kjører i områder med elg og hjort.
    •    Unngå panoramatak hvis du prioriterer maksimal kollisjonssikkerhet mot vilt.
    •    Monter viltfanger (elggrind) på biler som brukes mye i risikoområder.


Bmw 530i G30

RJK

Glass kan forsterkes med bl.a. folie i flere lag, og med gass i mellom og, som gjør at det skal kunne stå i mot kuler og skarpere kaliber.

Tipper derfor disse er så godt laminert, at de er vel så sterke som stål/aluminiumstak som benyttes på de fleste biler nå til dags.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Elg og hjort vil stort sett ikke falle rett ned på taket, men på frontruta. Frontrute har alle...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 23. oktober 2025, klokken 15:53Er glasstak sikkert ved sammenstøt med vilt? Elg, hjort osv.
Svaret fra CGPT ser ut til å gjelde glasstak generelt og ikke spesifikt Teslas glasstak. Tesla har lagt mye innsats i utviklingen av glasset de bruker, noe de har fremhevet en rekke ganger. Tester viser ikke at det er en dårlig løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

#11
Tesla tåler jo å ligge på taket og bære hele bilens vekt. Riktignok ikke direkte på glasset uten at vanger og bjelker berøres. Det er uansett høyst sannsynlig feil det som står i AI-svaret. Se teslas og uavhengige kollisjonstester og gjør opp egne meninger.

Og, som en avsporing, om man skal copypaste AI-svar fremfor egne ord dør internett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA