– For brått og for mye på én gang

Startet av elbil.no, tir 14. okt 2025, kl. 16:00

« forrige - neste »

elbil.no

– For brått og for mye på én gang

Dersom statsbudsjett-lekkasjen om at regjeringen vil senke beløpsgrensen for moms på elbiler til 300 000 kroner stemmer, er det dårlig nytt for klimaet og krevende for forbrukerne, mener Christina Bu.

serenejet

Vet ikke jeg. Når man er på >95% virker det litt rart å gi masse incentiver.
2025 ID.Buzz GTX

Svk

Slipper vi ikke mva,så blir det jo å kjøpe diesel og bensin igjen...

vesttrønder

Sitat fra: Svk på tir 14. okt 2025, kl. 20:34Slipper vi ikke mva,så blir det jo å kjøpe diesel og bensin igjen...
Tja, kva skal du kjøpe då? Det finst vel knapt bilar å kjpe, og om to år er det vel enno færre. (Pluss at inflasjon og konkurranse og prisnedgang nesten har ete opp moms-påslaget samanlikna med 2021, vil eg tippe). Det vil sjå brutalt ut på papiret, men i realiteten er det vel "spisbart".

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vesttrønder på tir 14. okt 2025, kl. 23:24
Sitat fra: Svk på tir 14. okt 2025, kl. 20:34Slipper vi ikke mva,så blir det jo å kjøpe diesel og bensin igjen...
Tja, kva skal du kjøpe då? Det finst vel knapt bilar å kjpe, og om to år er det vel enno færre. (Pluss at inflasjon og konkurranse og prisnedgang nesten har ete opp moms-påslaget samanlikna med 2021, vil eg tippe). Det vil sjå brutalt ut på papiret, men i realiteten er det vel "spisbart".

Kan alltid kjøpe en Mercedes S-klasse fra 2013. Det er et kunstverk. Også ingeniørkunst. Hel ved.

Appen Mobile.de hjelper med å finne biler i Tyskland. Noen år gamle er det lite avgifter.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Alt handler om penger. Fabrikkene står klar til å levere fosil

RJK

Sitat fra: Svk på ons 15. okt 2025, kl. 06:27

Alt handler om penger. Fabrikkene står klar til å levere fosil
Ja,de kjemper jo med nebb og klør for å fortsatt få levere biler med en eller annen ice-motor. E-Rev er vel det de vil pushe som erstatning for full BEV.

Eller "midlertidig overgangsordning" som de vel refererer til det som...

Men om ikke avgiftene gjør elbilene billigst, vil vi nok fort se nye Golf og andre biler med hybrid eller ren ice-motorisering bli reintrodusert. Også diverse diesel-alternativer...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ok67

Dersom dei absolutt må auke momsen (senke momsgrensa) kunne dei kanskje gjort det meir gradvis. F.eks. senke grensa med 10.000 pr månad, då blir det mindre rush for å få ut alle bilane før nyttå. Men det er kanskje praktisk vanskeleg med ei momsgrense som endrar seg 12 gnager pr år?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

RJK

Tenker det hadde gitt mening med trinn på 100K i året, som vil si 400K i 26 men da fra f.eks. mars pga sein melding, 300K i  27, 200K i 28, 100K 29 og full moms fra 30.

Alternativt 150K dropp når den går fra 300 K, så innslagspunkt på 150K i 28 og full moms fra 29.

50K dropp ville betydd at det hadde vært en ordning frem til 2035, noe jeg absolutt ikke ser behov for. Dog har jo AP vist tendenser til å komme med mer enn bare en avgiftsendring. Vi fikk f.eks.både grense på 500K (foreslått var 600K det året, men de bet langt mere) og vektavgift samtidig.

Det er derfor god sjanse for at AvgiftsPartiet har mer på lur enn bare full avgift fra 2027, så hold både øyne og ører åpne for nye tullete avgifter fremover, når de ikke kan ilegge CO2-avgifterpå innslag av 0 utslipp, og samme på 0 i utslipp av NOx-gasser.

Jeg ser f.eks. at de kan finne på å øke årsavgiften med ganske mye fremover i tillegg til økt vektavgift, for å erstatte CO2 og NOx-avgiftene. Bilen har alltid vært Statens ogAP's melkeku, så jeg tviler sterkt på at vi fremover bare vil ha mva, moderat årsavgift og vektavgift.

Jeg bare venter på hva slags fantastiske/fanatiske forslag AP's Avgiftskomité har grublet på i alle disse årene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA