Blitt påkjørt av syklist

Startet av Svk, mandag 13. oktober 2025, klokken 21:16

« forrige - neste »

Svk

7år gammel.noe høy fart
Jeg sto i ro,høyre felt.
Fått egenandel på 6000kr
Innbo til skadevolders foreldre dekker ingenting.
Skal jeg bare akseptere dette?

RJK

Det er noe som heter "objektivt ansvar", som her jobber mot deg. Er vanskelig, bortimot umulig å få gjennom at ungen har gjort dette med vond vilje, og er ikke ansvarspliktig. Så her er det bare å svelge den bitre pillen, og være glad om det ikke ble personskader i tillegg!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det er jo ikke urimelig at foreldrene tar din egenandel i det minste. Du får jo et bonustap også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Foreldre er ansvarlig for skade opp til 5.000,-

Sitat§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)
1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Er dette jeg har referert til når jeg har krevd tilbakebetaling fra skadevolders innboforsikring. Gjensidige nekter. Bilen min er også forsikret der.
Har sendt krav direkte til foreldrene.

arthur

Hvor gammel er barnet?

Er det snakk om "uaktsomhet" så vil foreldrene kunne være ansvarlig for inntil 5.000.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svk

Er snakk om 7år gammel gutt i full fart,nedoverbakke

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 06:09Foreldre er ansvarlig for skade opp til 5.000,-

Sitat§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)
1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Jeg er ikke sikker på at SVK har rett på 5000.

Det kan være vanskelig å bevise at en unge på 7 år har opptrådt uaktsomt. De 5000 gjelder dersom en unge har opptrådt (forsettelig eller) uaktsomt, og i vurderingen om uaktsomhet må en ta hensyn til blant annet alder. Å hevde uaktsomhet for barn under 9 år er vanskelig, da et så ungt barn ikke alltid skjønner så mye.

Dersom en skal kunne be om erstatning må en heller se på det første punktet, som er om dette er foreldrenes feil. Er det naturlig å la en unge på 7 år sykle ned den bakken helt alene? Dersom det ikke er naturlig å la en unge sykle ned den bakken vil foreldrene være ansvarlig for hele tapet til SVK, og ikke bare 5000. Men igjen, det skal en del til for å hevde at foreldrene ikke utførte tilbørlig tilsyn.

Dersom du har "gratis rettshjelp" f.eks. gjennom Huseierne eller NAF kan det gjerne være en idé å legge inn saken der for en vurdering. Da bør du nesten ha med videoklipp osv av gaten, og gode situasjonskart, sånn at de skikkelig får satt seg inn i situasjonen, siden det ofte behøves plass-spesifikke vurderinger for å vurdere saken. At det ikke er helt svart / hvitt kan en blant annet si basert på at slike saker har gått helt til høyesterett for vurdering (men var for 11-åring, og dermed litt andre forutsetninger).

Hovedpoenget mitt er: Det kan veldig godt være at forsikringsselskapet ditt har rett i at du ikke har rett på noe, så du bør ikke ødelegge gode nabosvennskap før du er sikker  :)  .

https://kna.no/juridisk/ansvar-for-skade-utfort-av-barn-og-ungdom/
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Svk

Foreldrene nekter også å betale.

Venter på hjelp fra NAF advokat,er det ikke noe hjelp å hente der.så får jeg legge ballen død

chargedup

Tipper du må gå igjennom disse:
Lov om skadeserstatning (skadeserstatningsloven)
§1-1 for å vurdere om barnet kan klandres "forsettlig eller uaktsomt, rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers."
§1-2 for å vurdere om foreldrene kan klandres i form av at de ikke hadde tilbørlig tilsyn eller ikke gjort det som er normal barneoppdragelse. Uansett foreldrenes skyld, kan de ha ansvar for inntil 5000 dersom barnet var uaktsomt eller krasjet med vilje.

Dersom man anser at både barnet ikke kan klandres og at dette var et uhell som ikke foreldrene har skyld i, kan man se på det at bil har et objektivt ansvar. Da går man gjerne til bilansvarslova som er utformet rundt det at man er pliktig å ha ansvarsforsikring på bil. Såvidt jeg tolker §5 gjelder det kun skade på barnet/sykkelen som traff bilen og ikke egen bil (det er derfor man tegner kasko). Da burde du også se på vilkårene dine i kaskoforsikringen, selv om du har blitt avvist.

Vil tro at 90% av slike saker løser seg minnelig mellom bileier og foreldre ved at foreldrene betaler noe. Det går garantert mest på samvittigheten til foreldrene, ikke hva de/barnet faktisk har erstatningsansvar for. Slik du har forklart det mtp at barnet er 7 år, du stod stille og barnet hadde "noe høy fart", skal det nok mye til for at barnet/foreldrene faktisk har noe ansvar ift lovverket.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Svk

Ser ut som jeg blir sittende med svarteper. Norges lover hjelper meg ikke og foreldrene har ikke samvitighet for deres sønn påkjørsel

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 16:37Ser ut som jeg blir sittende med svarteper. Norges lover hjelper meg ikke og foreldrene har ikke samvitighet for deres sønn påkjørsel

Da er det bare en ting du kan gjøre: hevn
Neida  ;D
Joda
Neida

Svk

Har tenkt tanken.har vurdert å leie inn 3-4 5åringer på 3 hjulssykkel
 ::)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på tirsdag 14. oktober 2025, klokken 17:41Har tenkt tanken.har vurdert å leie inn 3-4 5åringer på 3 hjulssykkel
 ::)

:laugh:   :laugh:   :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA