Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

Vaduz

Stort sett alt, minus boliger, er billigere enn noen gang. Norge har nylig fått Lamborghini og Bentley utsalg i oslo.

Vi bruker nesten minst penger på mat i verden per husholdning, eier stort sett bolig og utrolig mange har også fritidsbolig, campingvogn, utenlandsturer årlig etc etc.

Ser ingen som sliter, inkludert lærere, sosionomer, sykepleiere, håndtverkere og andre «vanlige folk».

Biler er så ekstremt mye bedre og billigere enn før at det er utrolig. Det finnes nesten ikke kjipe biler lenger. Men klaging, der er vi i toppen;)

RJK

Sitat fra: Vaduz på fredag 05. desember 2025, klokken 15:31Stort sett alt, minus boliger, er billigere enn noen gang. Norge har nylig fått Lamborghini og Bentley utsalg i oslo.

Vi bruker nesten minst penger på mat i verden per husholdning, eier stort sett bolig og utrolig mange har også fritidsbolig, campingvogn, utenlandsturer årlig etc etc.

Ser ingen som sliter, inkludert lærere, sosionomer, sykepleiere, håndtverkere og andre «vanlige folk».

Biler er så ekstremt mye bedre og billigere enn før at det er utrolig. Det finnes nesten ikke kjipe biler lenger. Men klaging, der er vi i toppen;)
Selv om DU ikke ser, så betyr ikke det at de ikke finnes. Kan være alt fra at folk setter opp en fasade for å se vellykket ut, til at du og din krets ikke er blant de som sliter. Selv bare å se litt bortenfor egen nabolag så kan situasjonen være en helt annen.

Mange har det greit, og sikkert bedre enn greit. Noen av de har sikkert hatt mulighet til å investere, og derved komme ovenpå.

Andre, som meg selv, har ikke mulighet til å investere og få ekstra avkastning, det meste går i sluket med økte kostnader både på mat, strøm og annet man mer eller mindre ikke klarer seg uten.

Jeg kan se langt etter å investere/kaste penger på ny bil. Jeg har fremdeles flere år igjen på billånet (100 % lånegrad som nybil), og akkurat nå er heller ikke alternativet å selge den for å frigjort midler. Den er nok akkurat billig nok til at jeg nok vil sitte igjen med litt gjeld om jeg skulle solgt nå, så den får duge ennå 3-7 år til...

For min del er jeg forhåpentligvis gjeldfri til påske om 3 år fordi jeg betaler noe mer enn fakturaene tilsier, men fremdeles uten egen bolig (leier et lite krypinn). Jeg har egentlig grei lønn, men er eneforsørgende med et hjemmeboende "barn" (nå 18), som jeg ikke vet hvor lenge blir boende hos far. en dag finner hun ut at hun skal finne seg noe "eget" (må sikkert leie sammen med andre/bofellesskap).

Bolig og leieprisene er skremmende høye når man ikke har egenkapital eller foreldre som kan hjelpe fordi man kanskje bare akkurat har hodet over vannet selv. Men en ting er sikkert, hun finner neppe noe in nærheten av det jeg leier nå, til den lave prisen jeg slipper unna med, og det i et område der folk gjerne har temmelig god råd.

Skulle hun funnet noe tilsvarende, så måtte hun ut med fort det dobbelte av det jeg betaler. Selv en hybel kan fort være dyrere enn jeg betaler nå, og en hybelleilighet/ettroms leilighet ER godt dyrere.

Andre har det nok værre enn meg, så orker ikke syte, selv om det kan være tøft innimellom, og har vært svært tøft i perioder.

Så igjen, selv om du ikke ser det, så finnes det de som sliter. Overalt, kanskje bortsett fra i ditt aller nærmeste område.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på fredag 05. desember 2025, klokken 16:26Så igjen, selv om du ikke ser det, så finnes det de som sliter. Overalt, kanskje bortsett fra i ditt aller nærmeste område.

Det er godt poeng. Det er ikke så synlig at noen sliter med å få det til å gå rundt. Vokste selv opp i ett hjem uten mye ressurser, og er kjent med hvordan det kan være. Blir litt stresset av billån, men er heldigvis i en posisjon hvor jeg får betalt ned lånet i et bra tempo og ser fram til å eie en gjeldfri bil igjen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ketill Jacobsen

Disse dager er det nok titusener som er villige til å kaste bort tohundre tusen kroner for å spare femtitusen kroner.
Etter ca femti år og mange biler, betalte jeg rekordmye for den siste 55.000 kr i 2010 (99 modell BMW). Aldri betalt så mye for en bil til daglig bruk. Skaffet meg en tredje bil i april i år , en Fiat 500e 2014 modell for 50.000 kr, 64000 km. Fantastisk bil til hverdagen og kortere turer!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. desember 2025, klokken 18:18
Sitat fra: RJK på fredag 05. desember 2025, klokken 16:26Så igjen, selv om du ikke ser det, så finnes det de som sliter. Overalt, kanskje bortsett fra i ditt aller nærmeste område.

Det er godt poeng. Det er ikke så synlig at noen sliter med å få det til å gå rundt. Vokste selv opp i ett hjem uten mye ressurser, og er kjent med hvordan det kan være. Blir litt stresset av billån, men er heldigvis i en posisjon hvor jeg får betalt ned lånet i et bra tempo og ser fram til å eie en gjeldfri bil igjen.

Er nok store regionale forskjeller og pga forskjell i boligpriser og husleie.

Ser f.eks. at i "dyre" Sandnes er behovet for hjelp større enn noen gang. Dette samtidig som det var over 100 personer i Sandnes som tjener over 5 millioner i året. Så høye renter / husleie, høyere målpriser/matpriser, høyere kommunale avgifter, høyere det meste, har gjort at folk i Sandnes har masse kredittgjeld og må løpe til fattigkassen for å mate barna.

Ble ikke mindre forskjeller med Støre.

_
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på fredag 05. desember 2025, klokken 15:31Vi bruker nesten minst penger på mat i verden per husholdning
Det der vil jeg gjerne se tall på, det har null troverdighet. Mat er den nest største utgiften på budsjettet vårt. Kanskje du mener i prosent av disponibel inntekt? Men selv det er en løgn siden mye av disponibel inntekt også går med til avgifter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Kanskje i denne sammenheng greit å nevnde denne, selv om vi beveger oss langt fra trådens tema:
https://www.nrk.no/sorlandet/ektepar-etterlyser-system-for-matutdeling-til-ukrainere-1.17652332

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. desember 2025, klokken 14:36
Sitat fra: Vaduz på fredag 05. desember 2025, klokken 15:31Vi bruker nesten minst penger på mat i verden per husholdning
Det der vil jeg gjerne se tall på, det har null troverdighet. Mat er den nest største utgiften på budsjettet vårt. Kanskje du mener i prosent av disponibel inntekt? Men selv det er en løgn siden mye av disponibel inntekt også går med til avgifter.

Sett i prosent av disponibel inntekt (som vel er hva som teller?) er den lav, meget lav. Ligger i dag på rundt 10/11%, har gjort det en del år, men går man tilbake til femtitallet så var det over 40 prosent! Detter for mat og alkoholfri drikke, Det som er litt underlig, eller skrememende, er at i volum/vekt så har forbruket av mat per innbygger økt betydelig i de senere år noe som igjen har medført økt andel av befolkningen som er overvektige. (BMI over 30) Prosenten, andel av disponibel inntekt, er langt lavere i Norge enn snittet i Europa!

Vaduz

Norsk dagligvare er ekstremt effektivt drevet, og utenlandske selskap sliter med å etablere seg her, mens norske butikkjeder etablerte seg i utlandet.

Har fremdeles til gode å finne noe som helst som har blitt dyrere i Norge med unntak av eiendom og strøm (men selv strøm er jo nå billigere om vinteren når det virkelig gjelder).

arthur

Sitat fra: Vaduz på lørdag 06. desember 2025, klokken 19:20Norsk dagligvare er ekstremt effektivt drevet, og utenlandske selskap sliter med å etablere seg her, mens norske butikkjeder etablerte seg i utlandet. 

Flere har prøvd, men det er vel per i dag ingen utenlandske selskaper igjen i Norge i dagligvarebransjen? Noen synes å mene at konkurransen er for liten, flere aktører og flere butikker vil øke konkurransen og dermed senke prisene, men alvorlig talt så tror jeg ikke disse har skjønt særlig mye. For hvordan skal flere butikker og enda flere ansatte resultere i lavere priser når marginene er så små som de er og hvor ble det av det man ellers tenker på som stordrifts fordeler? Spent på om "noen" kan kommentere dette på saklig vis!

Svk

Alle kjøpmen er jo rike,ser han ene rema eieren her lokalt kjører AMG

Boikott My Ass

F

Fikk sjekket dette mot ChatGpt;

Norge ligger blant landene i Europa som bruker minst andel av forbruket på mat.
    •    SSB og internasjonale sammenligninger viser at norske husholdninger bruker ca. 12 % av budsjettet sitt på mat.
    •    I en større sammenligning var det bare seks av 37 land som brukte lavere andel enn Norge.
    •    Dette skyldes høy inntekt og høyt totalforbruk – ikke at maten nødvendigvis er billig.
    •    I absolutte kroner bruker nordmenn faktisk mer på mat enn mange andre land, men andelen blir lav fordi vi har råd til mye annet.

En presis versjon av påstanden er derfor:

👉 «Norge er blant landene som bruker lavest andel av husholdningsbudsjettet på mat.»

Bmw 530i G30

Vaduz

Sitat fra: Svk på lørdag 06. desember 2025, klokken 22:31Alle kjøpmen er jo rike,ser han ene rema eieren her lokalt kjører AMG

Av alle ting man vurderer velstand utifra, er nok bilen du kjører det dårligste estimatet.

Du skriver at du kjører nybil, 100% finansiert, når du ikke eier egen bolig og er aleneforsørger for en tenåring. Det er en ganske ekstrem ting å gjøre. Jeg hadde nok droppet hele bilen og spart de 6-7k per mnd.  Veldig mye i livet handler om prioriteringer.

Vaduz

Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 07. desember 2025, klokken 07:21F

•    SSB og internasjonale sammenligninger viser at norske husholdninger bruker ca. 12 % av budsjettet sitt på mat.
    •    I en større sammenligning var det bare seks av 37 land som brukte lavere andel enn Norge.
    •    Dette skyldes høy inntekt og høyt totalforbruk – ikke at maten nødvendigvis er billig.
    •    I absolutte kroner bruker nordmenn faktisk mer på mat enn mange andre land, men andelen blir lav fordi vi har råd til mye annet.

👉 «Norge er blant landene som bruker lavest andel av husholdningsbudsjettet på mat.»

ChatGPT er ikke en kilde. I siste punkt fjerner den rett og slett kjøpekraft fra ligningen og går tilbake til absolutte kroner, som ikke gir mening. Du har heller ikke med prompten din.

Men konklusjonen var jo det jeg skrev.

Boikott My Ass

Sitat fra: Vaduz på søndag 07. desember 2025, klokken 07:31
Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 07. desember 2025, klokken 07:21F

ChatGPT er ikke en kilde. I siste punkt fjerner den rett og slett kjøpekraft fra ligningen og går tilbake til absolutte kroner, som ikke gir mening. Du har heller ikke med prompten din.

Men konklusjonen var jo det jeg skrev.

Nå ble dette kortet ned, men poenget er det samme, mere konkret for en kverulant;

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/forbruk/statistikk/forbruksundersokelsen/artikler/bolig-star-for-nesten-halvparten-av-forbruket-til-lavinntektshusholdninger

Regner med dette er heller ikke bra nok for en kverulant, resten får du finne / motbevise selv. Og selvsagt ned kilder.
Bmw 530i G30

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA