Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, man 13. okt 2025, kl. 19:27

« forrige - neste »

Daniel_0007

Hvis Toyota klarer å levere, noe jeg tviler så blir nok urban cruiser mest solgte bilen neste år, 350 000 som blir minimalt med moms, spørs og hva c-hr+ kommer på.
Føler er litt for mye toyota fans i Norge men tipper er den utvide garantien som frister mange.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Sitat fra: Gazer75 på tor 16. okt 2025, kl. 12:59
Sitat fra: RJK på tor 16. okt 2025, kl. 10:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 16. okt 2025, kl. 09:18Han ville helst betale  "eit godt stykke under 300k".
Ja, men da må han jo vise til eksempler som han ville valgt. Ny elbil til under 300K vil jo uansett ikke påvirkes av den foreslåtte endringen i 2026, men vil først få en god prisøkning i 2027.

Og elbiler til mellom 300K og 400K vil få en prisoppgang på maksimalt 25K, som altså fort kan dekke mesteparten av en uventet feil på en EU-kontroll.

Jeg tenker det ikke velter hele kjøpet i 2026, med mindre man har så lite å gå på at man kanskje helst bør unngå en større bil-investering, eller bør gå for en rimeligere brukt (el)bil fremfor en nybil.

Men det blir altså bare (godt) dyrere om man venter  til levering skjer i 2027 fremfor i 2026, som var det jeg ville frem til. Altså 100K dyrere å vente til 2027... ;) 8)
Tanken var å håpe på ein Elroq 60 eller noko slikt nær meg dei neste par åra.
(...)
Lett brukt Id.4 og Id.3 er jo mye for pengene, og kommer du fra en e-Golf vil du jo oppleve massiv oppdatering på det meste. Får et par år gamle ID.4 for rundt 400 vil jeg tro, og fra 22 sikkert under 300.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svk

Tror du kineserene setter ned prisen for å spy ut enda flere kina biler inorge?

Gazer75

Sitat fra: daktari på tor 16. okt 2025, kl. 17:23Lett brukt Id.4 og Id.3 er jo mye for pengene, og kommer du fra en e-Golf vil du jo oppleve massiv oppdatering på det meste. Får et par år gamle ID.4 for rundt 400 vil jeg tro, og fra 22 sikkert under 300.
ID serien er dessverre diskvalifisert pga knappane på rattet. Bilar med touch knappar som det der er det verste som finnest.
Testa ID.3 når den kom og vart berre utruleg frustrert over å vere borti eit eller anna og så vart det endringar på ting. Var heller ikkje imponert over blindsona som A stolpen laga i den bilen, men det er nok sikkert ein vanesak. Har ein kamerat som har ein ID.4 og det er akkurat det same. Blir ikkje komfortabel pga at eg er redd for å vere borti ein "knapp".
At VW skal bruke så mange år på å få bort desse knappane forstår eg ikkje.

e-Golf er for meg akkurat passe når det kjem til fysiske knappar og touch. Likar også veldig godt filassistenten som er veldig mjuk og lett å forhalde seg til i forhold til mange andre eg har testa.
e-Golf'en eg har er ein såkalla "Final Edition".
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Ser Renault 4 Electric har fått karakteren 9 av 10. Det er svært sjeldent, særlig for en elbil.

Den koster bare fra ca 300.000 for 407km rekkevidde,  ig 280.000 med mye mindre batteri. Ser veldig spennende ut. Renault har jo flere elektriske rimelige biler.... og så mener jeg de lager HELE bilen selv, om det også gjelder denne modellen.

https://www.topgear.com/car-reviews/renault/4
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Gazer75 på tor 16. okt 2025, kl. 12:06MDG og SV er jo miljøparti som vil ha ned all bruk av bil, så ser liksom ikkje at endring på dette blir aktuelt.
Dei er jo mot all vegbygging også...
På debatten i går så ville faktisk MDG fase inn momsen mere gradvis. Men ellers kan jo alle bare ta kollektivt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fre 17. okt 2025, kl. 05:09
Sitat fra: Gazer75 på tor 16. okt 2025, kl. 12:06MDG og SV er jo miljøparti som vil ha ned all bruk av bil, så ser liksom ikkje at endring på dette blir aktuelt.
Dei er jo mot all vegbygging også...
På debatten i går så ville faktisk MDG fase inn momsen mere gradvis. Men ellers kan jo alle bare ta kollektivt.

Noen MDG folk burde tvangsflyttes til distriktene..en trenger ikke reise langt ut av Oslo heller..

Svk

Nei,buss er helst en sånn bygreie.

Alle bør jo skjønne at å legge på mva bremser miljøsatsingen. El er dyrere enn fosil om mva er lik.

Mulig vi ser tyske stasjonsvogner med dieselmotor på salgsstatistikkene snart.

Noen tastetrykk så er de her

edyrli

Sitat fra: Svk på tor 16. okt 2025, kl. 17:56Tror du kineserene setter ned prisen for å spy ut enda flere kina biler inorge?
Nettopp det mistenker jeg kommer til å skje. Kinesiske elbiler er til dels mye billigere i kina enn her. Mye større forskjell enn klargjøring og frakt skulle tilsi.
Prisene er i stor grad tilpasset det markedet er villig til å betale og jeg tror kineserene vil kunne absorbere den høyere momsen i større grad enn de europeiske produsentene.

hELgenen

Sitat fra: edyrli på fre 17. okt 2025, kl. 08:23
Sitat fra: Svk på tor 16. okt 2025, kl. 17:56Tror du kineserene setter ned prisen for å spy ut enda flere kina biler inorge?
Nettopp det mistenker jeg kommer til å skje. Kinesiske elbiler er til dels mye billigere i kina enn her. Mye større forskjell enn klargjøring og frakt skulle tilsi.
Prisene er i stor grad tilpasset det markedet er villig til å betale og jeg tror kineserene vil kunne absorbere den høyere momsen i større grad enn de europeiske produsentene.

Får mye elbil med lang garanti i det segmentet. Samtidig så vil vel de vel også tjene penger..ikke minst forhandleren. Snart forsvinner jo all momsfritak..og da vil bilene bli så dyre at markedet stopper litt opp. Er nok noen forhandlere nå som er forbannet på endringen. Noen må kanskje slanke bemanningen et par år før ting normaliserer seg.

Svk

Om dette blir vedtatt så kan det jo brått bli permitteringer i bilbransjen.
Folk handler ikke før ting er på normalen igjen.
Men tar fabrikk og importør deler av kostnadene.så blir jo alt som før.
Ser at F.eks RSA har vært føre var å bestillt inn bil til lager. Se på nettsiden til BYD.no

https://byd.no/nyheter/3410559_fulle-skip-pa-vei-allerede-for-avgiftsokningen--byd-godt-forberedt-pa-okt-ettersporsel

goggo

Ja, uten tvil.
Og Norge kommer til å bli prøvemarkedet deres i Europa igjen, vi er vel det eneste Europa landet uten toll på Kina biler også?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

vinterdekk

Sitat fra: Svk på fre 17. okt 2025, kl. 09:07Om dette blir vedtatt så kan det jo brått bli permitteringer i bilbransjen.
Men tar fabrikk og impotør deler av kostnadene.så blir jo alt som før.
Ser at F.eks RSA har vært føre var å bestillt inn bil til lager. Se på nettsiden til BYD.no

https://byd.no/nyheter/3410559_fulle-skip-pa-vei-allerede-for-avgiftsokningen--byd-godt-forberedt-pa-okt-ettersporsel

Tror Volkswagen også har vært litt føre var ved å gjøre de rimeligere modellene mer spiselige.

Innstegsmodellen ID.4 Pro 4Motion Businessline er i grunn veldig bra utstyrt i forhold til det de hadde tidligere. Det kan kanskje bli mulig å bestille ny familiebil med firehjulstrekk til under 500K 2026 også.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på fre 17. okt 2025, kl. 09:07Om dette blir vedtatt så kan det jo brått bli permitteringer i bilbransjen.

Det er jo bra og flott.
Men om de blir sittende igjen med biler etter nyttår så blir det jo avgifter på de og.
Veldig mange bilprodusenter har allerede presset marginene veldig, så tror ikke så mange kan ta mva-økningen på egen kappe. Men blir vel som i gamle dager - at stort sett bare "de rike" kjøpte flunk nye familie-biler, mens resten må nøye seg med brukt eller småbiler.
Tesla Model Y                         2021-

MinID

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 17. okt 2025, kl. 11:01

Det er jo bra og flott.
Men om de blir sittende igjen med biler etter nyttår så blir det jo avgifter på de og.
Veldig mange bilprodusenter har allerede presset marginene veldig, så tror ikke så mange kan ta mva-økningen på egen kappe. Men blir vel som i gamle dager - at stort sett bare "de rike" kjøpte flunk nye familie-biler, mens resten må nøye seg med brukt eller småbiler.

De de ikke får solgt blir vel registrert på forhandler for å slippe mva. MG gjorde vel et slikt stunt for å unngå eu pålegg fra en hvis dato. Ble mange kampanjer fra MG kort tid etter for å bli kvitt bilene.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA