Nei, elbiler er ikke fremtiden, de er svært brannfarlige og lite miljøvennlige

Startet av LS, søn 12. okt 2025, kl. 19:05

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på man 22. des 2025, kl. 10:39Personlig har jeg ønsket meg elbil siden jeg begynte å lese om de på slutten av åttitallet. Først og fremst for å slippe lokale utslipp, forurensning (både lyd og utslipp) i tettbebygde strøk er forferdelig. I tillegg er det jo en overlegen drivlinje, man slipper eksplosivt drivstoff, dieselrakling, turboer som overheter, eksosrør som faller av og fandens oldemor som kan skje med en fossil drivlinje. Når Tesla lanserte Model S og bygde ut de første superladerne som lå strategisk plassert for oss så var det ikke tvil. Har aldri angret, og selv om lading er ekstra bryderi til tider, så er all idiotien man slipper fra fossilbiler overlegent verdt det. Har aldri angret, og som en bonus bidrar det til reduksjon av utslipp av klimagasser.

Skikkelig deilig å slippe støy og røyk. Det plager meg ikke at en og annen bil kjører rundt og bråker og stinker, men i byer med tusenvis av biler blir det noe annet.

Tok med meg mitt 7 år gamle barn som er oppvokst på landet og med elbil til Oslo i helga. Da kom det en del kommentarer som "Her var det mye bråk" og "Kan vi lukke vinduene? Det lukter vondt her." Utrolig deilig å slippe å forholde seg til det i hverdagen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på man 22. des 2025, kl. 12:23Skikkelig deilig å slippe støy og røyk. Det plager meg ikke at en og annen bil kjører rundt og bråker og stinker, men i byer med tusenvis av biler blir det noe annet.
Ja, interessant å følge med på forvandlingen som er i gang. Når også bussene og annen tungtrafikk kommer over på el så hjelper det virkelig. Da er det bare dekkstøy og tuting igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nei til klimasvindel

Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av. På ingen måte overbevisende argumenter.
Selv har jeg ingen annen interesse enn rettferdighet, og fokus på det som måtte brukes av feilaktig argumentasjon og det bedragerske "grønne" skiftet. Dessverre er det alt for mye å ta tak i, men jeg gledes hver gang jeg legger merke til at det kommer nye våkne frem i debatten og temaet.

Jeg tror og håper (innerst inne) at galskapen dør av seg selv, bare sann og riktig info blir delt og lest. Men jeg er ikke så optimistisk på tidsperspektivet...
.......

Sjøkaptein Stefan Torssell intervjues i SwebbTV om sikkerhetsproblematikken med å frakte elbiler.  Torssell er godt kjent fra Estonia-etterforskningen forøvrig.

Selv der branner ikke starter i en elbil er det likevel et kjempeproblem om det er elbiler med i lasten, for det gjør brannen fullstendig katastrofal om disse tar fyr.

"Alle" med en viss teknisk interesse har sikkert fått med seg at batteripakken i elbiler skaper sitt eget oksygen og ikke lar seg slukke om brann er et faktum.

Beskrivelse
Övergången till elbilar är dömd att misslyckas - Stefan Torssell i Swebbtv Vetenskap 79

I detta avsnitt av Swebbtv Vetenskap får vi återigen möta sjökaptenen, författaren och samhällsdebattören Stefan Torssell i ett program som handlar om elbilar.

Tillsammans med programledaren Mikael Willgert resonerar man kring:

• Hur elbilars batterier är beskaffade
• Varför ett brinnande elbilsbatteri inte går att släcka
• De risker som är förknippade med att parkera elbilar tätt inpå varandra – såsom på ett fartygsdäck
• Branden på fartyget Freemantle
• Hur man undkommer en elbilsbrand. Går det?
• Faran med att ha laddningsplatser för elbilar i källargarage direkt under bostäder och kontor
• Kommer omställningen till elbilar att kollapsa?
• Hur är säkerheten till sjöss?
• Volvos tillbakadragande av el-lastbilar
• och mycket mer.

https://m.youtube.com/watch?v=oGbVXflGuI8

Brannen på skipet Freemantle Highway 2023
"Fremantle Highway had more than 3,700 cars on board at the time of the fire, including nearly 500 electric cars. Due to their battery packs, electric cars can burn for a long time and are complicated to extinguish."
https://duckduckgo.com/?q=freemantle+highway+cargo+ship+fire+electrical+vehicles

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av. På ingen måte overbevisende argumenter.
Og hvorfor tror du det er slik, og tror du det er annerledes for fossilbil entusiaster? Jeg er bilinteressert, og mange som du vil nok kalle meg elbilentusiast. Men det er jo enkelt og greit fordi at elbiler har egenskaper som jeg setter pris på ved bil, og mangler en del av de uheldige egenskapene som fossilbiler har.

Jeg opplever det dog mere som at de som forsvarer fossilbilen bruker vikarierende argumenter (rekkevidde / ladetid) når det egentlig er motstand mot endring. Vi har ett vennepar som ikke har villet kjøpe elbil som ny bil grunnet rekkevidde i mange år. Den lengste turen de kjører er femten mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av. På ingen måte overbevisende argumenter.
Selv har jeg ingen annen interesse enn rettferdighet, og fokus på det som måtte brukes av feilaktig argumentasjon og det bedragerske "grønne" skiftet. Dessverre er det alt for mye å ta tak i, men jeg gledes hver gang jeg legger merke til at det kommer nye våkne frem i debatten og temaet.

Jeg tror og håper (innerst inne) at galskapen dør av seg selv, bare sann og riktig info blir delt og lest. Men jeg er ikke så optimistisk på tidsperspektivet...
.......

Sjøkaptein Stefan Torssell intervjues i SwebbTV om sikkerhetsproblematikken med å frakte elbiler.  Torssell er godt kjent fra Estonia-etterforskningen forøvrig.

Selv der branner ikke starter i en elbil er det likevel et kjempeproblem om det er elbiler med i lasten, for det gjør brannen fullstendig katastrofal om disse tar fyr.

"Alle" med en viss teknisk interesse har sikkert fått med seg at batteripakken i elbiler skaper sitt eget oksygen og ikke lar seg slukke om brann er et faktum.

Beskrivelse
Övergången till elbilar är dömd att misslyckas - Stefan Torssell i Swebbtv Vetenskap 79

I detta avsnitt av Swebbtv Vetenskap får vi återigen möta sjökaptenen, författaren och samhällsdebattören Stefan Torssell i ett program som handlar om elbilar.

• De risker som är förknippade med att parkera elbilar tätt inpå varandra – såsom på ett fartygsdäck
• Faran med att ha laddningsplatser för elbilar i källargarage direkt under bostäder och kontor
• och mycket mer.

"Fremantle Highway had more than 3,700 cars on board at the time of the fire, including nearly 500 electric cars. Due to their battery packs, electric cars can burn for a long time and are complicated to extinguish."
https://duckduckgo.com/?q=freemantle+highway+cargo+ship+fire+electrical+vehicles

Ganske typisk trolle-oppførsel der altså. Ignorerer alle spørsmål om kilder, og slenger ut nye udokumenterte påstander. Den eneste kilden du har å komme med når det gjelder brannsikkerhet er en sjøkaptein... For det er de som er verdensledende i å forske på brann?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

arthur

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av.

Hvilken egeninteresse skulle jeg ha av å "fremsnakke" mitt valg av bil? Mitt, eller mine, valg er gjort basert på lang erfaring med diverse fossilbiler, kombinasjon av elbil og fossilbil, og nå kun elbil. Jeg har ingen eierinteresse direkte, eller indirekte, i hverken fossilbiler eller elbiler!

Mener du å si at jeg ikke vet mitt egen beste, i såfall på hvilket grunnlag kan du hevde noe slikt?

hanche

Sitat fra: Rosstopher på tir 23. des 2025, kl. 10:18Ganske typisk trolle-oppførsel der altså. Ignorerer alle spørsmål om kilder, og slenger ut nye udokumenterte påstander.

Se også: Gish gallop (wikipedia).
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

automat

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Brannen på skipet Freemantle Highway 2023

Dette er akkurat som brannen i P-huset på Sola. Rykter som sprer seg som ild i tørt gress, basert på feil opplysninger fremsatt på et tidlig tidspunkt. Som selvfølgelig elbilhatere og klimafornektere elsker å gjenta til det kjedsommelige.

"On 28 July, it was reported that there were almost 500 electric cars on the ship, which was significantly more than originally assumed, although all were recovered without significant damage and did not contribute to the fire."

"Initial news reports speculated that the fire was caused by electric car[15] The Dutch coastguard said on its website that the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying, "The fire started in the battery of an electric car".[16] Ship charter company "K" Line said that there were 3,783 vehicles on board the ship - including 498 battery electric vehicles, significantly more than the 25 initially reported.[17][16]

The cause of the fire has not been definitively established,[18] but salvage company Boskalis said that the electric cars appear to be in good condition [1] .

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Fremantle_Highway

"Peter Berdowski, CEO, Boskalis Salvage Company told local Dutch press that the 500 EVs are among the 1,000 vehicles that "seem to be in good condition" and are "perfectly movable".

It has been reported in the local media that the lower four of twelve decks on the vessel are relatively undamaged, which is where the 1,000 salvageable vehicles (including the EVs) were located."

https://www.automotivelogistics.media/ev-and-battery/evs-in-good-condition-after-fremantle-highway-ro-ro-fire/215888

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Nei til klimasvindel

Sitat fra: turfsurf på tir 23. des 2025, kl. 09:23
Og hvorfor tror du det er slik, og tror du det er annerledes for fossilbil entusiaster? Jeg er bilinteressert, og mange som du vil nok kalle meg elbilentusiast. Men det er jo enkelt og greit fordi at elbiler har egenskaper som jeg setter pris på ved bil, og mangler en del av de uheldige egenskapene som fossilbiler har.

Jeg opplever det dog mere som at de som forsvarer fossilbilen bruker vikarierende argumenter (rekkevidde / ladetid) når det egentlig er motstand mot endring. Vi har ett vennepar som ikke har villet kjøpe elbil som ny bil grunnet rekkevidde i mange år. Den lengste turen de kjører er femten mil.

Fossilbil-tilhengere har ikke subsidiehjelp fra staten og ikke hjelp fra MSM-medier som grønnvasker alt som kalles grønt og som avgir CO2, med løgnen om at det er farlig og endrer klima.
Der har du en stor forskjell.
Selgere/markedsføring av fossilbiler kan såklart bruke sleipe triks for å selge, men de står da alene om dette - ingen gigantomani-"grønn" agenda som pusher løgner for dem.
Stor forskjell.

Nei til klimasvindel

Sitat fra: arthur på tir 23. des 2025, kl. 10:53
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Elbilentusiaster har en egen evne til å snakke opp "hvor fantastisk" elbilene er, på en måte som det for meg lyser egeninteresse av.

Hvilken egeninteresse skulle jeg ha av å "fremsnakke" mitt valg av bil? Mitt, eller mine, valg er gjort basert på lang erfaring med diverse fossilbiler, kombinasjon av elbil og fossilbil, og nå kun elbil. Jeg har ingen eierinteresse direkte, eller indirekte, i hverken fossilbiler eller elbiler!

Mener du å si at jeg ikke vet mitt egen beste, i såfall på hvilket grunnlag kan du hevde noe slikt?

Jeg mente ingenting om deg spesifikt - jeg skrev det som en generell oppfatning av flere innlegg/postere.
Jeg siterte heller ingen konkret i innlegget.

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Rosstopher på tir 23. des 2025, kl. 10:18

.......

Beskrivelse

• och mycket mer.

Ganske typisk trolle-oppførsel der altså. Ignorerer alle spørsmål om kilder, og slenger ut nye udokumenterte påstander. Den eneste kilden du har å komme med når det gjelder brannsikkerhet er en sjøkaptein... For det er de som er verdensledende i å forske på brann?

Det har da vært godt kjent i mange år at brann i elbilbatterier er alvorlige greier og lar seg i praksis ikke slukke. Jeg har fått med meg at det har vært tanker om meget spesielle slukke-anretninger som f.eks. å kapsle inn en hel brennende bil, eller dumpe den i en diger vannbeholder, eller lignende omfattende og meget dyre løsninger. Jeg vet ikke noe sånt har sett dagens lys, men det får nesten være grenser for hvor store slukkeprosjekter og hvor dyrt utstyr som skal anskaffes for å - kanskje klare å slukke 1-2 slike branner f.eks. i en by eller kommune, samtidig.

Som kapteinen er inne på er det jo gigantisk problem når flere elbiler står passelig nært hverandre når bran oppstår, så blir det en monsterbrann. Hvordan skal de løse sånt på slike store skip, hvor de har store økonomiske ønsker om å få med flest kjøretøyer på hver tur...?

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 16:32Det har da vært godt kjent i mange år at brann i elbilbatterier er alvorlige greier og lar seg i praksis ikke slukke. Jeg har fått med meg at det har vært tanker om meget spesielle slukke-anretninger som f.eks. å kapsle inn en hel brennende bil, eller dumpe den i en diger vannbeholder, eller lignende omfattende og meget dyre løsninger. Jeg vet ikke noe sånt har sett dagens lys, men det får nesten være grenser for hvor store slukkeprosjekter og hvor dyrt utstyr som skal anskaffes for å - kanskje klare å slukke 1-2 slike branner f.eks. i en by eller kommune, samtidig.

Som kapteinen er inne på er det jo gigantisk problem når flere elbiler står passelig nært hverandre når bran oppstår, så blir det en monsterbrann. Hvordan skal de løse sånt på slike store skip, hvor de har store økonomiske ønsker om å få med flest kjøretøyer på hver tur...?
Ser du unnlater å svare på @automat sitt innlegg hvor han debunker innlegget ditt om at brannen var forårsaket av elbiler. Sannheten er at elbiler krever annet utstyr for å slukke, men behandlet riktig (ikke lade til 100%) er det veldig liten risiko for brann. Til og med i den store brannen i parkeringshuset på Sola var det ingen elbilbatterier som brant.

Hvis du faktisk er interessert i "sannheten" som du forfekter kan du jo begynne her: https://www.brannportal.no/elbil-og-brannfare/

Nei til klimasvindel

Sitat fra: turfsurf på tir 23. des 2025, kl. 17:03
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 16:32Det har da vært godt kjent i mange år at brann i elbilbatterier er alvorlige greier og lar seg i praksis ikke slukke. Jeg har fått med meg at det har vært tanker om meget spesielle slukke-anretninger som f.eks. å kapsle inn en hel brennende bil, eller dumpe den i en diger vannbeholder, eller lignende omfattende og meget dyre løsninger. Jeg vet ikke noe sånt har sett dagens lys, men det får nesten være grenser for hvor store slukkeprosjekter og hvor dyrt utstyr som skal anskaffes for å - kanskje klare å slukke 1-2 slike branner f.eks. i en by eller kommune, samtidig.

Ser du unnlater å svare på @automat sitt innlegg hvor han debunker innlegget ditt om at brannen var forårsaket av elbiler. Sannheten er at elbiler krever annet utstyr for å slukke, men behandlet riktig (ikke lade til 100%) er det veldig liten risiko for brann. Til og med i den store brannen i parkeringshuset på Sola var det ingen elbilbatterier som brant.

Hvis du faktisk er interessert i "sannheten" som du forfekter kan du jo begynne her: https://www.brannportal.no/elbil-og-brannfare/

Useriøst å slenge ut "unnlater å svare" om meg fordi svar ikke er kommet i løpet av noen timer.
Noen kan ha andre gjøremål enn å henge på forum, og dessuten kan temaer kreve research...

Brannportalen "din" bagatelliserer forresten alvorlighetsgraden av brann i elbilers batteripakke.

SitatNår elbilers batteripakke først tar fyr så er det litt mer komplisert å håndtere enn bilbrann uten batteripakke.
Nei, det kan være opp i mot umulig helt til batteriet brenner ut av seg selv.

SitatFor å slukke en brann i elbil må brannvesenet bruke vann for å få ned flammer og få kjølt ned batteriet inntil kjedereaksjonen stopper.
Det er jo det som kan være så å si umulig, fordi den kjemiske reaksjonen produserer eget oksygen og ofte gir eksplosjonsartet brann/meget kraftig brann.

Diverse andre vrengebilder på siden som selger brannverntjenester og bagatelliserer (snakker ned alvorligheten) elbilbranner. Hmm....

Nei til klimasvindel

Sitat fra: automat på tir 23. des 2025, kl. 11:37
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 09:11Brannen på skipet Freemantle Highway 2023

Dette er akkurat som brannen i P-huset på Sola. Rykter som sprer seg som ild i tørt gress, basert på feil opplysninger fremsatt på et tidlig tidspunkt. Som selvfølgelig elbilhatere og klimafornektere elsker å gjenta til det kjedsommelige.

"On 28 July, it was reported that there were almost 500 electric cars on the ship, which was significantly more than originally assumed, although all were recovered without significant damage and did not contribute to the fire."

"Initial news reports speculated that the fire was caused by electric car[15] The Dutch coastguard said on its website that the cause of the fire was unknown, but an emergency responder is heard in a recording released by Dutch broadcaster RTL saying, "The fire started in the battery of an electric car".[16] Ship charter company "K" Line said that there were 3,783 vehicles on board the ship - including 498 battery electric vehicles, significantly more than the 25 initially reported.[17][16]

The cause of the fire has not been definitively established,[18] but salvage company Boskalis said that the electric cars appear to be in good condition [1] .

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Fremantle_Highway

"Peter Berdowski, CEO, Boskalis Salvage Company told local Dutch press that the 500 EVs are among the 1,000 vehicles that "seem to be in good condition" and are "perfectly movable".

It has been reported in the local media that the lower four of twelve decks on the vessel are relatively undamaged, which is where the 1,000 salvageable vehicles (including the EVs) were located."

https://www.automotivelogistics.media/ev-and-battery/evs-in-good-condition-after-fremantle-highway-ro-ro-fire/215888

Fremantle Highway REPORT: Fire was started by an EV | MGUY Australia

https://www.youtube.com/watch?v=3xXjNM0TiZc
We knew this was the likely cause, but a Panamanian report has confirmed that an electric BMW started the fire which destroyed the car carrier vessel the Fremantle Highway...

Andre branner som startet i EV, eller involverer EV.
Electric vehicle fires on ships & ferries
https://www.evfiresafe.com/post/electric-vehicle-fires-on-ships-ferries

Artikkel som viser skarpt fint bilde av Freemantle Highway skipet.
https://www.thedrive.com/news/bmw-sues-to-stop-sale-of-cars-salvaged-from-burned-car-carrier

En i kommentarfeltet som stiller et interessant spørsmål.
Mack, 4 August, 2023
I read the initial report and it said 25 cars were electric. Now it's 498 EVs.
I was under the impression ships had a manifest that lists it's cargo and there are several copies.
I wonder why they were wrong.

https://www.foxnews.com/world/massive-cargo-ship-fire-self-extinguishes-nearly-1-week-salvage-efforts-underway

Artikkel fra 20. nov. 2025 - om årsaken til brannen
The Fremantle Highway – How an electric BMW caused a major casualty

The Panamanian Marine Authority carried out a thorough investigation and has now reported on its conclusions, confirming the Captain's initial instincts and the rumours that have swirled around the car transport industry ever since the casualty.

The fire apparently started in parked electric BMWs loaded on Deck 8 in Hold 4. Fires in electric cars are often far more intense and take considerably longer to extinguish than those in conventional vehicles.

https://prospectlaw.co.uk/news/article/the-fremantle-highway/

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tir 23. des 2025, kl. 23:52Brannportalen "din" bagatelliserer forresten alvorlighetsgraden av brann i elbilers batteripakke.

SitatNår elbilers batteripakke først tar fyr så er det litt mer komplisert å håndtere enn bilbrann uten batteripakke.
Nei, det kan være opp i mot umulig helt til batteriet brenner ut av seg selv.

SitatFor å slukke en brann i elbil må brannvesenet bruke vann for å få ned flammer og få kjølt ned batteriet inntil kjedereaksjonen stopper.
Det er jo det som kan være så å si umulig, fordi den kjemiske reaksjonen produserer eget oksygen og ofte gir eksplosjonsartet brann/meget kraftig brann.
Du påstår hele tiden dette, men ignorerer at bensinbiler har med seg eksplosivt drivstoff med kanskje ti ganger så mye energi som batteriet i en elbil? Det er fossilbiler som forårsaker eksplosive branner som sprer seg raskt (ref Sola).

Elbilbatterier brenner lenge hvis de tar fyr, men det er som dokumentert tidligere veldig sjelden at de tar fyr, og det er ikke eksplosjonsartede branner. Dvs de er relativt trygge å håndtere. En fossilbil som brenner kan man nesten ikke nærme seg før den har eksplodert eller brent ut grunnet risikoen. Elbilbranner blir i dag stort sett håndtert med enten å få de vekk, eller kjøle ned med store mengder vann.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA