Kjøpe brukt elbil

Startet av Laban1, lør 11. okt 2025, kl. 10:24

« forrige - neste »

Laban1

Hei

Jeg tenker å kjøpe bruktbil for første gang. Må ha mer plass i bilen og et mer behagelig baksete, da det blir et nytt familiemedlem etterhvert.

Har sett for meg en Ioniq 5 som en oppgradering fra Model 3. Ser ut som denne er mye bil for pengene med litt garantitid igjen som man kan få rundt 350k. Samtidig ser jeg ekstremt mange biler på finn som ligger til 400k. Gjerne da noen større også som hadde vært fint å ha.

Hvor mye kan egentlig prutes på biler når det ligger så mange i samme prissjiktet?
For man skal jo ikke så mye høyere enn det før man får nybil med gode rentekampanjer.

Noen gode råd til ny bruktbilkjøper som må ha litt plass til barnevogn,etc.?

Bomtidelibom

Du kan få Id4 highline 4x4 med rundt 10k kjørte 2025 modell til rundt 450k. Med hengerfeste. Ligger en haug av disse på finn. Det er biler som har vært til korttidsleie hos Hertz.

batterimannen

Ioniq 5 virker som en god familiebil. Praktisk med seterad som kan skyves frem og tilbake, om man må ha maks bagasjerom eller plass i baksetet. Merk at de første ioniq 5 som kom ikke hadde vindusvisker bak. Tror det kom i løpet av 2023.

Husk at når du sammenlikner bruktbiler, at du også inkluderer hengerfeste, farge, vinterhjul, gummimatter og annet ekstrautstyr på nybilprisene. Er til og med en del konfiguratorer som ikke har vinterhjul i konfiguratoren.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

strømbil1

Er i samme situasjon selv. Ser TMY også er greit priset brukt, men igjen; det er ikke så langt opp til ny bil med 0% rente.
Vanskelig marked om dagen!

Enig med Bomtidelibom. Id4 highline pro motion er et veldig godt tilbud. I tillegg har man fleks leasing fra Møller på disse med 3 mnd oppsigelse etter 6mnd. Da har man mulighet til å prøve før man bestemmer seg.

Laban1

Sitat fra: strømbil1 på tir 14. okt 2025, kl. 22:59Er i samme situasjon selv. Ser TMY også er greit priset brukt, men igjen; det er ikke så langt opp til ny bil med 0% rente.

Enig med Bomtidelibom. Id4 highline pro motion er et veldig godt tilbud. I tillegg har man fleks leasing fra Møller på disse med 3 mnd oppsigelse etter 6mnd. Da har man mulighet til å prøve før man bestemmer seg.

Tesla blir det ikke på meg, da baksetet er så kort og syns det er ubehagelig i lengden. Ellers så har jeg model 3 og syns det er synd å måtte bytte til en større bil, men gamlete og dårligete infotainment om jeg kjøpet brukt.

Hva er egentlig forskjell på id4, enyaq og audi? Slik jeg har trudd er at det er bedre kjøreopplevelse fra siste til første plass, men hvis de har samme plattform er jeg usikker på om de egentlig er noe forskjellige.

Hva tenker du er en god pris på ID4 Highline brukt? Og er det betydelig forskjell fra GTX?

Daniel_0007

Sitat fra: Laban1 på tor 23. okt 2025, kl. 12:48
Sitat fra: strømbil1 på tir 14. okt 2025, kl. 22:59Er i samme situasjon selv. Ser TMY også er greit priset brukt, men igjen; det er ikke så langt opp til ny bil med 0% rente.

Tesla blir det ikke på meg, da baksetet er så kort og syns det er ubehagelig i lengden. Ellers så har jeg model 3 og syns det er synd å måtte bytte til en større bil, men gamlete og dårligete infotainment om jeg kjøpet brukt.

Hva er egentlig forskjell på id4, enyaq og audi? Slik jeg har trudd er at det er bedre kjøreopplevelse fra siste til første plass, men hvis de har samme plattform er jeg usikker på om de egentlig er noe forskjellige.

Hva tenker du er en god pris på ID4 Highline brukt? Og er det betydelig forskjell fra GTX?

Er litt i samme båsen, de 3 kjører ganske likt men enyaq har best plass, audi har litt bedre støydemping.
Personlig syns jeg enyaq er litt for overprisa når man får en q4 til samme pris, skoda har en del utstyr som standard men jeg syns man bør legge til advanced pakken som gir hud, 360 kamera og bedre lyd.
id4 highline syns jeg blir for spartansk spør du meg, gtx har mye mer standard. Man bør da ha ihvertfall Førerassistentpakke + og Infotainmentpakke +, gtx har alt det pluss bedre seter.
Se forresten på id7 og, ligger en del demo brukte til rundt 539, har prøvde alle og syns id7 kjørte best men man sitter lavere.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Laban1 på tor 23. okt 2025, kl. 12:48

Har du prøvd baksetet på en Model Y? Det er ikke likt som på Model 3 (ikke for å overtale deg til TMY). Hvis du med kort mener setepute-lengde så ville jeg absolutt testet ID4. Mener å huske den hadde veldig gode og lange bakseteputer. Hvis du mener høyde eller benlengde så er lengden 10-13 cm lengre enn på Model 3 (avhengig av om en tar med forsete-lengde-plassen).
Tesla Model Y                         2021-

strømbil1

Støtter Daniel_0007 og ToWalkOrDrive her.
Har hatt både TMY og ID4 GTX. Setene i begge bilene, både foran og bak synes jeg er helt ok for min smak. Og noe annet enn i model 3 (ikke hatt den selv, bare sittet på korte turer).

Enig med Daniel_0007 sin vurdering om MEB-bilene. Q4 gir en bedre kjøreopplevelse, spesielt på langtur. Likevel er ID4 mer enn god nok. Utstyret i GTX er nok verdt det, men jeg synes fort at highland pro er en meget god deal. Spesielt 25-modellene brukt. Hadde nok gått for en Q4 om den var noe hyggeligere priset brukt. Har tenkt å prøve en ID7. Synes de ser meget spennende ut, og har fått veldig gode omtaler av diverse youtubere.

vinterdekk

Er ikke sikker på hva som er forskjellen mellom 2024 og 2025 ID.4 Pro Highline 4Motion. Den midtlivsoppdateringen som kom i 2024 er betydelig. 2024 modellen har eldre programvare men vil bli oppdatert til 5 serien etterhvert.

Volkswagen kan muligens også fått rettet endel problemer på nyere biler. Den 2023 modellen jeg hadde kom liksom aldri i problemfri stand. Min nåværende ID.4 fra 2024 har vært inne to ganger og har ikke hatt noen tilbakevendende problemer.

Så om man finner en pent brukt 2024 modell til rett pris, så tror jeg ikke det er feil det heller.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

strømbil1

Skal man ha MEB er det veldig mye å hente å kjøpe 2024 og nyere. Pre 2024 er burde man styre unna.
Har selv 2022 ID4 GTX.

Laban1

Har du prøvd baksetet på en Model Y?
[/quote]

Ja, altså de eldre versjonene. Har lange ben, så blir en veldig kort sittepute. Prøvde å sitte bak i ID4 i går. Det var veldig mye mer komfertabelt. Forsetet også er veldig mye mer komfertabelt :)

Sitat fra: strømbil1 på fre 24. okt 2025, kl. 00:06Skal man ha MEB er det veldig mye å hente å kjøpe 2024 og nyere. Pre 2024 er burde man styre unna.
Har selv 2022 ID4 GTX.

Jeg ser på bruktmarkedet at 2024 modeller ligger i pris helt opp til alternative helt nye biler. Er da 70000kr verdt de ekstra oppdateringene?

strømbil1

Jeg ville absolutt betalt 70.000 for det. Hadde vært villig til å betale 70.000 for å få oppgradert bilen min i dag nærmest.

Min bil får ikke den nyeste softwaren, så jeg er stuck med den softwaren med bugs. Selv om gammel software får OTA en gang i blant, har det skjedd mye i 2024-versjonene.
Pre 2024 er altså deprecated fra VW.

I tillegg får du forvarming av batteri som er helt avgjørende om du skal hurtiglade om vinteren.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: strømbil1 på man 27. okt 2025, kl. 07:36Jeg ville absolutt betalt 70.000 for det. Hadde vært villig til å betale 70.000 for å få oppgradert bilen min i dag nærmest.

Min bil får ikke den nyeste softwaren, så jeg er stuck med den softwaren med bugs. Selv om gammel software får OTA en gang i blant, har det skjedd mye i 2024-versjonene.

I tillegg får du forvarming av batteri som er helt avgjørende om du skal hurtiglade om vinteren.

Jeg har kjørt over 100.000 km med min Model Y, og ikke en kilometer har jeg sittet i baksetet  ;D
Kommer selvfølgelig helt an på hvem en pleier å ha i baksetet. Hvis en stort sett kjører med høye kompiser i baksetet flere mil per tur er jo lange sitteputer bak sikkert bra. Dersom en stort sett har yngre folk i baksetet kan det jo være hyggelig at ikke seteputen er for lang, sånn at rygger når bak til ryggstøen. Har for øvrig aldri hørt noe negativt om når folk på 1,90 har satt på heller.

Men synes jo selv og at ID4-baksetet er fortreffelig...for meg som er høy.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: strømbil1 på man 27. okt 2025, kl. 07:36Min bil får ikke den nyeste softwaren, så jeg er stuck med den softwaren med bugs. Selv om gammel software får OTA en gang i blant, har det skjedd mye i 2024-versjonene.

Jeg har -23 modell og får relativt jevnlig OTA nå. Sist forrige uke med noen forbedringer for dørhåndtak samt noe støtte for en eller annen V2L lader. Ingen bugs i OS`et nå, men jeg bruker jo primært Carplay.

Om 70K prispåslag er verd det for å få raskere infotainment og forvarming av batteri - tja og ha. Om en hurtiglader mye på vinter er det kanskje nobrainer, men for oss som hurtiglader 2-3-4 ganger i året blir det ikke regningssvarende. Sist jeg hurtigladet i streng kulde (-13) kjørte jeg litt ugunstig forbruksmessig før ankomst lader, og startet da med 130kW. Ikke veldig bra, men samtidig er ladekurven ganske flat så ikke sikkert det ble så mye dårligere snitteffekt enn en bil med høyere peak som stuper raskt.

På bruktmarkedet de nærmeste månedene vil jeg tro det er mulig å gjøre gode kjøp. Når "alle" skal ha ny bil på 2 måneder må bruktmarkedet flomme over, og da vil jo verditapet på bilen en kjører fort overgå økningen i MVA. Dvs ingen reell besparelse, og mer fornuftig å avvente til ut i 2026 hvor bruktmarkedet stabiliserer seg. Har heller ikke troen på at bilprodusentene øker prisene tilsvarende mva.
Sist mva ble innført var det flere som holdt prisen, og noen satt faktisk prisen ned inkl mva sammelignet med pris før uten mva.
Ett merke har allerede rykket ut og sagt at eventuelle forsinkede leveringer i 2025 ikke påvirker pris i 2026, så kjøpere får beholde 2025 pris også etter nyttår.

Jeg har landet på at jeg ikke hastekjøper, fordi salg av bil kan utradere teoretisk fordel for nypris. Det blir sikkert gode kampanjer i 2026 også, spesielt om nybilsalget bremser opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

strømbil1

Oj, det var solid hasitghet, Øyvind.h.

Sitter litt for ofte (10-20 ganger i året) på hurtiglader med 30-40 kw med iskaldt batteri på vei hjem fra hytta. Utrolig frustrerende når bilen er utstyrt med batterivarmer, men det mangler software for det.

Jeg opplever også alltid en komponent som slutter å funke etter oppdateringer. 2/3 siste har tatt ut nærlys. Siste tok blinklys. Ikke spesielt moro å kjøre oppdateringer.

Kanskje jeg bare er uheldig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA