Forsikring Model Y

Startet av TerjeFjern, fre 10. okt 2025, kl. 13:06

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

Hvilke forsikringspriser har dere?

Fikk nylig faktura fra Gjensidige (Tekna-medlem), og de hadde økt prisen med 26% fra året før. Jeg ringte dem men de ville ikke redusere prisen. Jeg klarte derimot å få ned prisen på konas ID3 med 400 kr, så det var i alle fall litt.

Så jeg ringte IF og Fremtind (DNB), men de var enda dyrere.

16.000 km pr år. Kasko. 75% tredje år. Inkludert leiebil. Alle førere over 23 år. Dette skal de ha 11 256 kr for i året. Pluss trafikkforsikringsavgift. Synes dette begynner å bli drøyt dyrt.

ToWalkOrDrive

11 256 kr eks trafikkavgift er faktisk ikke ille i dag. Varierer en del på hvor en bor osv. Jeg betaler omtrent det samme, men med 20.000 km i Gjensidige (med garasje og alarm og heftig pruting).

Det bulkes noe helt sinnsykt for tiden, så alle forsikringer har steget enormt de siste årene.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

I tillegg er Tesla rådyr å reparere. Fikk en bulk på 15 cm på høyre bakskjerm. 110.000.- takk!!

Panders

2026 Model Y Performance (Juniper)
25000km kjørelengde
Kasko m/leiebil 15dg
Kasko super med maskinskade
Trafikkforsikringsavgift
75% Bonus

16160kr
-26 Model Y Performance "Quickie"
-23 Model Y Performance SOLGT
-17 Model S 75D "Elektra"

RJK

Sitat fra: What-a-watt på fre 10. okt 2025, kl. 13:54I tillegg er Tesla rådyr å reparere. Fikk en bulk på 15 cm på høyre bakskjerm. 110.000.- takk!!
Det burde ha mer å si. Tross alt, har man 75% bonus, så er man vel ikke av de som "bulker ofte", og derved ikke burde straffes pga det argumentet.

Men siden forsikringen skal gå "opp i opp'ish" totalt, så blir forsikringen dyrere pga total mengde skadesaker (risiko) og ikke minst kostnadene når det først inntreffer skade.

Og det blir "selvsagt" skrudd opp for alle med en biltype som det er større risko for at havner i en dyr skadeutbetaling, sammenlignet med en bilmodell som både er mindre utsatt, og er billigere å fikse.

Dog, overrasket over den lille forskjellen (5K) mellom "vanlig" LR og P-utgave (11K vs 16K), selv om det fort kan ligge noen årsaker bak for at det ikke er mer eller mindre forskjell. Så som alder, bosted, privat vs delt garasje eller utendørs parkering.

Noen som forresten har merket om det er dyrere om man benytter "beboerparkering" (offentlig gate) versus utendørs parkering på privat/borettslagets eiendom?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fre 10. okt 2025, kl. 13:54I tillegg er Tesla rådyr å reparere. Fikk en bulk på 15 cm på høyre bakskjerm. 110.000.- takk!!

Nå skal jeg ikke si at jeg tror du tøyser.

Men det var da en sinnsyk pris med tanke på skaden og rimelige deler?

Hvilken Tesla er det? Er det Model S som har aluminiumskarosseri? Hadde du kasko?

Andre har vært mindre uheldige med prisen:

ToWalkOrDrive

En ting som er litt kult med Tesla Model Y er at en kan få tak i mye deler brukt på huggere, f.eks. gjennom finndel.no ettersom det er solgt 84.000 biler av denne modellen.

What-a-watt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 10. okt 2025, kl. 18:53

Hvilken Tesla er det? Er det Model S som har aluminiumskarosseri? Hadde du kasko?

Ja, Model S. Superkasko er greit med leiebil. Reparasjonen tar 14 dager (!).

De må skifte en rådyr og skadefri kromlist. Bakskjermen kan nemlig ikke fjernes uten å skade listen. Tror det var nærmere 15K bare for den jobben. Idiotisk konstruksjon.

Ps. På den annen side er Model S den eneste pene bilen Tesla har laget!

Håvar

Jeg har gjensidige gjennom NAF. De var desidert billigst, ingen andre klarer å komme i nærheten av samme pris. Nest beste var Tryg med 30% NITO rabatt (og 15% oppå det igjen i begrenset kampanje nå i høst) Var likevel 20 prosent dyrere enn Gjensidige/NAF
Når jeg ringer IF etc og jeg forteller hva jeg betaler sier de bare "Beklager det kan vi ikke matche, men vi kan gi deg en god samlepris på alle skadeforsikringene"
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på lør 11. okt 2025, kl. 08:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 10. okt 2025, kl. 18:53

Ja, Model S. Superkasko er greit med leiebil. Reparasjonen tar 14 dager (!).

De må skifte en rådyr og skadefri kromlist. Bakskjermen kan nemlig ikke fjernes uten å skade listen. Tror det var nærmere 15K bare for den jobben. Idiotisk konstruksjon.

Ps. På den annen side er Model S den eneste pene bilen Tesla har laget!

Wow, det var drøyt.
Heldigvis er ikke konstruksjonen lik på Model Y, som denne tråden angår. Da er det både stål/plast i stedet for aluminium, og kanskje flere brukte deler tilgjengelig, og ingen kromlister  :)

Jeg turte ikke beholde min 2014 Model S da den var i ferd med å gå ut av garanti, da den hadde vært på verksted hele tiden, mens Model Y bare surrer og går. Føler biler er vakrere innenfra enn å betrakte de gjennom Tesla-verksted-vinduet  :)

Føler det er svært få biler jeg tenker "wow, den var pen".

What-a-watt

Den beholdes kun av én grunn: Gratis lading, og nærliggende SuC.

Svk

Noen som har forsikring via Tesla?

Klykken

Er vel ikke lansert i Norge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Svk

Bestilte bil igår.valgte 30dager gratis Tesla forsikring

Klykken

Enter som leverer, ikke tilbud fra Tesla direkte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA