Model Y Standard

Startet av Kires, fre 10. okt 2025, kl. 08:28

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fre 10. okt 2025, kl. 19:42
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 10. okt 2025, kl. 19:32
Sitat fra: Lucifer- på fre 10. okt 2025, kl. 17:14Urbrukelig frunk på denne da. Tilnærmet åpent mellom hjulbuene og frunken, og muligheten for et skikkelig plaskebasseng.
Synes ikke denne gir spesielt god valuta for pengene. I tillegg har de fjernet gamle Standard Y RWD, så nå er det bare Long Range RWD som er tilgjengelig i tillegg til denne. Den forrige var i mine øyne et bedre kjøp. (Mulig den ble borte for en stund siden).

Har frunken blitt dårligere / annerledes enn Model Y LR fra Kina 2022?
Virker mer som det er plasten rundt frunken som er blitt borte, så det blir åpent mellom frunk og resten av motorrommet, og den hørtes hulere ut på en video jeg så hvor de gikk gjennom denne versjonen!

Wow, det der kan de ikke spare mye på å gjøre. Tar vel 1 måned før det er 40 youtube-videoer på hvordan du kan fikse det problemet, eller at de selger formstøpte kasser med lokk som passer oppi helt nøyaktig, hvis det ikke allerede finnes. Ser det er 2-delte med lokk..
Tesla Model Y                         2021-

Lucifer-

vinterdekk

Tesla kunne vel lagt ved ett «kumlokk» over frunken for å beskytte mot elementene uten at det hadde økt prisen nevneverdig. Men her er det jo rom for ettermarkedet å møte etterspørselen som allerede påpekt.  :D
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

derwaechter

Sitat fra: Daniel_0007 på fre 10. okt 2025, kl. 10:23Gir den et par måneder før tesla fjerne den og sier folk ikke var interessert  :laugh:
Men virker perfekt for bil utleie selskaper.
80 000 prosforskjell mot premium er jo en del penger. Tror du ikke at det finns folk som la seg friste av det?
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

vinterdekk

Sitat fra: derwaechter på man 13. okt 2025, kl. 13:38
Sitat fra: Daniel_0007 på fre 10. okt 2025, kl. 10:23Gir den et par måneder før tesla fjerne den og sier folk ikke var interessert  :laugh:
Men virker perfekt for bil utleie selskaper.
80 000 prosforskjell mot premium er jo en del penger. Tror du ikke at det finns folk som la seg friste av det?

Vel, det er jo spørsmålet. Det er mye å velge blant innstegsmodeller fra andre produsenter med tohjulstrekk uten at kundene slår inn dørene hos forhandlerene?

En VW ID.4 Pro Businessline havner på sammenlignbar pris. Koster fra 437.800kr uten vinterdekk og hengerfeste, men det er kampanje på ID.4 så man kan trekke fra 40.000kr. Jeg ser at innstegsmodellen hos Volkswagen har mer standardutstyr enn før, og har det viktigste for meg, utenom standardfarge moonstone grey metallic som jeg aldri ville valgt.

Tesla MY Standard må overbevise den samme kjøperen. Kan hende en typisk kjøper er småbarnsfamilien som har litt trang økonomi men ønsker å kjøpe ny bil. Både Tesla MY Standard og VW ID.4 Businessline har god plass og rekkevidde.

ID.4 er bare ett eksempel, finner helt sikkert flere alternativer til Standard om man undersøker litt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Radial

Blæh, nye standard ser ut som en gedigen nedtur vs gamle rwd std range.

Står ingenting på sidene til Tesla om standard varianten vs de andre, mangler den virkelig støydemping og masse annet?
Stoffseter er helt ok, kunne jeg gjerne tenkt meg stoff selv vs den Skai-sjiiten i gamle Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tir 14. okt 2025, kl. 06:20Blæh, nye standard ser ut som en gedigen nedtur vs gamle rwd std range.

Står ingenting på sidene til Tesla om standard varianten vs de andre, mangler den virkelig støydemping og masse annet?
Stoffseter er helt ok, kunne jeg gjerne tenkt meg stoff selv vs den Skai-sjiiten i gamle Y.

Du må og være obs på at USA Standard og Europa Standard er forskjellige. I USA er det mindre utstyr på Standard enn den Europeiske. På tross av dette er prisforskjellen mellom Standard og Premium større i Europa. Men batteriforskjellen er viss mindre i USA

Står ganske godt forklart i denne artikkelen, selv om de ikke nevner at frunk er mindre (som jeg har lest andre steder, men ikke vet om er sant). Ser uansett forferdelig ut under panseret på Standard  :)

https://electrek.co/2025/10/10/tesla-releases-more-affordable-model-y-standard-in-eu-its-a-better-deal-there/

You're still missing a lot of features with the Standard trim in the EU: no rear screen, fewer speakers, smaller wheels (imo, this is actually a plus), smaller battery, slower acceleration, no ambient lights, textile seats (another plus), no seat ventilation or second-row seat heating, worse suspension, less sound dampened glass, and a covered-up glass roof which has puzzled many as to why Tesla didn't just put a metal roof there or just leaf the glass roof uncovered.

Men klart - 80.000 i forskjell er jo veldig mye. Men er jo litt usikkert hvordan bruktprisen vil utvikle seg på denne vs Premium. Kan jo være den i kroner ikke blir så verst på Standard heller, hvis det selges få av den og bruktkjøperen om 3-5 år tenker at de bare vil ha en rimelig Model Y. Litt som jeg opplevde på min lav-kost Model S, som ikke hadde DAB-radio engang.

What-a-watt

Hadde aldri kjøpt en ny bil uten EAP-liknende funksjon. Semiautomatisk filbytte er en drøm for meg som kjører 80% på motorvei. For mye fikling uten EAP. Ser heldigvis at flere andre nå kommer med samme, eller bedre, filbytte-funksjon.

derwaechter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 14. okt 2025, kl. 09:34and a covered-up glass roof which has puzzled many as to why Tesla didn't just put a metal roof there or just leaf the glass roof uncovered.

Den syns jeg også er ekstremt rart.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Håvar

Det ble vel for dyrt å tilpasse produksjonen ut i fra forventet salgsvolum, så de la inn innertaket for at det skulle føles "kjipt nok". Kanskje endringen kommer hvis volumet blir stort nok, evt er det en indikasjon på at glasstak ikke er spesielt fordyrende
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på tir 14. okt 2025, kl. 11:58Det ble vel for dyrt å tilpasse produksjonen ut i fra forventet salgsvolum, så de la inn innertaket for at det skulle føles "kjipt nok". Kanskje endringen kommer hvis volumet blir stort nok, evt er det en indikasjon på at glasstak ikke er spesielt fordyrende

De bruker et mye billigere glass på Standard. Det er faktisk ikke mulig å se gjennom det dersom du fjerner tøyet under....såkalt opaque.... Dersom det er dårligere lydisolasjon, og mindre batteri, så er det jo greit med litt tøy oppunder taket. Sparer visst 5% i Air Condition forbruk og, ifølge usikre kilder.

Fra Teslarati:
Tesla's Vice President of Powertrain, Lars Moravy, commented on the use of glass in the Premium models and how it differs from the glass in the Standard trims:

"All glass is NOT created equal. Remember, the Model Y Premium glass is laminated with silver IR reflective coatings to make it super comfy and reject solar load... the standard is not... plus LOTS of people wanted a closed headliner, always trying to listen (and improve road noise at the same time)."

The decision to cover up the glass while still using it was an efficiency choice. Moravy said Tesla chose to keep the glass for the new Standard models due to "cost, supply chain, and manufacturing efficiency."

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA