Endret automatikk for fjernlys av/på?

Startet av 2ris, torsdag 02. oktober 2025, klokken 19:17

« forrige - neste »

2ris

Kjørte bekmørke landeveier i går for første gang på mange måneder. Model Y LR 2024.

Med automatikk PÅ, ble fjernlysene sjelden aktivert selv om det var null annen trafikk. Og når de var aktivert, fikk jeg opptil flere blink fra motgående trafikk, ja faktisk også tuting...

På den positive siden: jeg deaktiverte automatikk for å kunne slå av/på fjernlys manuelt når det faktisk er behov. Til min overraskelse husket bilen dette neste gang jeg startet bilen (automatikken var altså fortsatt AV).

Andre som opplever at funksjonaliteten har endret seg de siste månedene?

Dessverre kunne fjernlysene ikke styres manuelt når autopilot var aktivert. ...men bruker autopilot stadig mindre - den er ubrukelig i høyre felt på motorvei (skjener ut ved hvert påkjøringsfelt). I venstre felt derimot, funker det bra 🙂

Med unntak av mangelfull fjernlysautomatikk, svak autopilot og komisk dårlig vindusvisker-automatikk er bilen helt konge. Veldig gøy å kjøre, overlegen app og god plass.

What-a-watt

Sitat.men bruker autopilot stadig mindre - den er ubrukelig i høyre felt på motorvei (skjener ut ved hvert påkjøringsfelt). I venstre felt derimot, funker det bra

Kjører mye på E18, og alltid med AP aktiv. Den skjener ut på noen påkjøringsfeltet, men ikke på langt nær alle. Jeg har lært meg å bare "la det stå til". Tar jo bare noen sekunder, og rekker ikke å være til fare for andre trafikanter. 

Mye merkelig kjøring på E18, så dette blir det nok knapt lagt merke til  ;) .

ps. Årsaken til at den skjener ut er som oftest mangel på hvit kantstripe ved påkjøringsfeltet. Slik også i Sverige, men ikke i Danmark som ikke har opphold av den hvite streken.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 02. oktober 2025, klokken 20:05
Sitat.men bruker autopilot stadig mindre - den er ubrukelig i høyre felt på motorvei (skjener ut ved hvert påkjøringsfelt). I venstre felt derimot, funker det bra

Kjører mye på E18, og alltid med AP aktiv. Den skjener ut på noen påkjøringsfeltet, men ikke på langt nær alle. Jeg har lært meg å bare "la det stå til". Tar jo bare noen sekunder, og rekker ikke å være til fare for andre trafikanter. 
Mye enklere å bare ligge i venstrefila ;)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucaria

Ett "problem" med det er at uansett hvor fort du kjører så må du slippe forbi folk. Vet ikke hvordan andre (uten lane assist) gjør ved filskifte men jeg syns det er litt forstyrrende fra AP modus.

What-a-watt

Filskifte gjøres forskjellig avhengig av hvorvidt man har EAP eller ikke. EAP er IMO betydelig enklere.

Håvar

Synes fjernlysautomatikken er lik som før. Det er litt for mørkt før den tenner, men slik var det sist vintersesong også. Har aldri blitt blinket på, heller ikke inn mot kryss og rundkjøringer hvor fjernlys fortsatt (delvis) er på. Mulig det er trådstarter sin bil som trenger justering. Mange Model Y blender med nærlyset også

At AP drar ut til høyre når stripa forsvinner er et annet moment, men er en avsporing av OT.
"Manglende" stiplet linje ved påkjøringsfelt har en tiltenkt årsak. Det blir gjensidig vikeplikt for både den som skal ut på motorveien og den som allerede ligger i høyrefila. Hadde det vært stiplet linje gjennom hele påkjøringsfeltet ville det bare vært den som skal utpå som har vikeplikt, og det ville i større grad kunne oppstått trafikkfarlige situasjoner der kjøretøy ikke er i stand til å akselerere opp til veiens fartsgrense.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

What-a-watt

Sitat"Manglende" stiplet linje ved påkjøringsfelt har en tiltenkt årsak. Det blir gjensidig vikeplikt for både den som skal ut på motorveien og den som allerede ligger i høyrefila. Hadde det vært stiplet linje gjennom hele påkjøringsfeltet ville det bare vært den som skal utpå som har vikeplikt, og det ville i større grad kunne oppstått trafikkfarlige situasjoner der kjøretøy ikke er i stand til å akselerere opp til veiens fartsgrense.

Men som sagt er dette bare et svensk/norsk fenomen. Er det ikke bedre å følge resten av Europa? Kanskje også årsaken til at Tesla ikke gjør noe med det?

Dette var svaret fra SVV da de ble konfrontert med problemet. Linken er senere blitt fjernet av SVV...

Merkingen har med «flettings-reglen» å gjøre slik at risikoen for at kjøretøy stopper i akselerasjonsfeltet reduseres.

Ta en titt på denne:
https://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Motorveg08.html

Filholdersystemene er fortsatt ikke sofistikerte nok til å takle dette. 

Håvar

Hadde ikke bilen vært så hissig på å umiddelbart sentrere seg selv i det som tolkes som fila hadde det gått fint. Hadde den holdt avstanden til midtlinja i ett sekund før bilen begynner å korrigere hadde ikke det vært en greie.
Det samme skjer der det er en avkjøring til venstre og veien har en lomme ut på høyresiden for å slippe trafikk frem hvis den som skal svinge av må vente på motgående trafikk.

Du har nok rett i at Tesla(eller andre produsenter) neppe kommer til å ta hensyn til to små nordiske land på denne måten, men som nevnt over kunne det vært løst for en mer generell problemstilling
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

daktari

De som har VW TravelAssist eller BMW Driver Assistant Pro opplever ikke slike problemer, så vegmerkingen funkwr helt fint den.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. oktober 2025, klokken 05:20
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 02. oktober 2025, klokken 20:05

Mye enklere å bare ligge i venstrefila ;)

Kjenner ikke igjen mht. at den trekker ut hele tiden, mulig jeg er heldig med hvor jeg ferdes...

Hva gjelder filbytte; Liker å trekke inn i riktig fil etter passering, ser bare dumt ut å ligge i venstrefilen dersom høyrefilen er ledig.

Og har ikke du FSD? Ingenting som er enklere enn å bare holde litt på blinklyshendelen, så bytter bilen fil av seg selv... Magisk. AP holder seg aktivt under hele seansen.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på fredag 03. oktober 2025, klokken 13:43Det er vel EAP, og ikke FSD du mener?  ;)

FSD-pakken inkluderer som kjent EAP, herunder semi-automatisk filskifte på AP. Ellers absolutt ingenting ekstra, med unntak av rødlys/stoppskilt, så du har jo et poeng  ;D

Ikke lenge siden jeg oppdaget at jeg kunne skifte fil på AP, uten å avbryte, ved å holde inn blinklyshendelen. Genialt.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Ja, det er den beste funksjonen på EAP/FSD. Mulig jeg misforstår deg, men jeg tar et kort trykk på retningsviseren til venstre. Da begynner filskifte med blinklys på til manøveren er ferdig. Det samme korte trykket til høyre for automatisk å komme tilbake til opprinnelig fil. Ikke noe å holde inne. :) 

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på fredag 03. oktober 2025, klokken 09:36Ett "problem" med det er at uansett hvor fort du kjører så må du slippe forbi folk. Vet ikke hvordan andre (uten lane assist) gjør ved filskifte men jeg syns det er litt forstyrrende fra AP modus.
SEXY / Commander kan visst gjøre filskifte vesentlig bedre. Ellers så er det ikke mye man blir tatt igjen i venstre fila hvis man ligger litt over. Har dog automatisk filskifte på vår, så ikke noe stress.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: CorsoDante på fredag 03. oktober 2025, klokken 13:41Hva gjelder filbytte; Liker å trekke inn i riktig fil etter passering, ser bare dumt ut å ligge i venstrefilen dersom høyrefilen er ledig.

Og har ikke du FSD? Ingenting som er enklere enn å bare holde litt på blinklyshendelen, så bytter bilen fil av seg selv... Magisk. AP holder seg aktivt under hele seansen.
Alt kommer an på trafikk. Hvis det er litt trafikk så kjører jeg normalt noe raskere enn de som ligger i høyrefilen. Så lenge jeg ikke har biler bak meg så ligger jeg bare i venstrefilen selv om det er ledig i høyrefilen ett stykke. 

Ofte er det og kø i venstrefilen siden noen alltid skal kjøre forbi med speedometeret på fartsgrensen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA