Audi E Tron - Styr unna brukt?

Startet av Perpåstrøm, ons 01. okt 2025, kl. 11:43

« forrige - neste »

Perpåstrøm

Hei,

Jeg har lagt merke til at det for tiden ligger svært mange Audi e-tron 55 fra 2019 og 2020 ute på Finn.no. Mange av disse har gått mellom 120 000 og 160 000 km – altså nærmer de seg slutten på batterigarantien, som jo er 8 år eller 160 000 km, det som kommer først.

Samtidig er det jo kjent at enkelte av disse bilene har hatt problemer med kjøling av elektromotorene, spesielt bakmotoren. Jeg har lest at det ofte dreier seg om lekkasjer i pakninger, som potensielt kan føre til kostbare reparasjoner hvis det ikke oppdages tidlig.

Dette får meg til å undre:

Er det flere som har lagt merke til det høye antallet brukte e-tron til salgs nå?

Er dette først og fremst "leasingbiler" som er på vei ut, eller tror dere det handler om at eierne ønsker å kvitte seg med bilen før garantien ryker – og eventuelle feil kan bli dyre?

Noen som har erfaring med kjølemotor-problemene? Hvor utbredt er det egentlig?

Jeg vurderer selv å kjøpe brukt e-tron, men blir litt skeptisk når jeg ser hvor mange som nå selges rundt 150–160 000 km. Setter pris på innspill fra dere som har vært gjennom dette eller har mer innsikt i hva som skjer "bak kulissene".

Daniel_0007

Tipper mange selger da garantien begynner å gå ut samt at drifts kostnadene på den øker, selv om den er stor bil så er den ikke så stor innvendig, model y har vel bedre bagasje plass.
Kjenner ikke til e-tron men ser de er en gjenganger når bjørn nyland besøker elbilmek, mye problemer med motoren.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

turfsurf

Akkurat bagasjeplass er det ikke noen stor forskjell mellom e-tron og Y. Napper man ut litt styrofoam får man og 70l frunk og ett ekstra rom under bagasjerommet. Og dimensjonene er større på bagasjerommet.

Infotainment og driftssikkerhet / kostnader er de store ankepunktene til e-tron utenfor garanti ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Perpåstrøm

Storebrand blandt andre tilbyr Super Kasko med dekning for motorhavari på elbiler frem til 200 000 km eller 12 år, forutsatt at bilen har fulgt serviceprogrammet.

Dekningen for motorhavari trer først i kraft etter at du har hatt forsikringen i 3 år.

Premien ligger på rundt 1 500 kr i måneden, altså ca 54 000 kr over 3 år før dekningen faktisk begynner.

Samtidig koster vanlig kasko bare 200–300 kr mindre i måneden, og den dekker ikke motorhavari, så forskjellen er kanskje ikke enorm – men det virkelige dilemmaet er hvor mye du faktisk får igjen for det.

Hvis du f.eks. kjøper en 2020-modell i dag med rundt 100 000 km på telleren med kjørelengde 20 000 km pr år, så vil du først ha dekning i 2028, og da gjelder den bare de siste 40 000 km opp til 200 000 km.

Så i praksis betaler du kanskje over 50 000 kr for en dekning du bare får brukt i en relativt smal tidsramme – hvis bilen i det hele tatt holder seg under 200 000 km så lenge.

Er det noen her som har valgt å gå for Super Kasko likevel – og som mener det er verdt det? Eller er dette mest en type forsikring som gir trygghet på papiret, men lite i praksis når bilen har gått langt?

Perpåstrøm

Tja, etter litt modning er konklusjonen at jeg hopper av, det blir ikke Audi E Tron. Orker ikke tanken på å krangle med merkeforhandler om en defekt elektromotor/girkasse noe som garantert vil oppstå. Fin bil men men....   

strømbil1

Sitat fra: Perpåstrøm på fre 17. okt 2025, kl. 20:06Tja, etter litt modning er konklusjonen at jeg hopper av, det blir ikke Audi E Tron. Orker ikke tanken på å krangle med merkeforhandler om en defekt elektromotor/girkasse noe som garantert vil oppstå. Fin bil men men.... 

Hva velger du i stedet? Sliter med å finne gode alternativ

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA