Hva slags bil er dette?

Startet av automat, fre 19. sep 2025, kl. 22:39

« forrige - neste »

automat

Jeg møtte en bil med kamuflasjemønster av den typen produsenter bruker på biler som ikke er lansert enda. Og lurer på hva slags bil dette er. Bildene er grab fra dashcam-video, så kvaliteten er dessverre ganske dårlig. Bildene er fra Moss nå i formiddag. Bilen hadde røde registreringsskilt av en type jeg ikke har sett før (ikke norske prøveskilt).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

RJK

Dette er vel X-Peng X9, dems "versjon" av Voyah Dream, en kinesisk liksus-7-seter...

Samme knekken ved bakerste sidevindu... ;)

https://bil24.no/xpeng-viser-stor-7-seter-med-tv-bak

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Hvorfor skulle X9 kjøre rundt med kamuflasje? Bilen er jo vist flere ganger - også i Norge.
Jeg har ved en anledning også sett den live i Norge...uten camo - det var vel faktisk for ca ett år siden i Lørenskog da jeg stakk innom der i forbindelse med en Oslo tur.

Er det en form for PR triks produsenter bruker for å skaffe ekstra oppmerksomhet?
Og den kan bestilles ser jeg :

https://event.xpeng.com/no/47d954.html

Der kan man se den i ulike farger

En voldsom stor bil - en slags elektrisk Ford Galaxy på sterioder

RJK

Sitat fra: hELgenen på lør 20. sep 2025, kl. 08:34Hvorfor skulle X9 kjøre rundt med kamuflasje? Bilen er jo vist flere ganger - også i Norge.
Jeg har ved en anledning også sett den live i Norge...uten camo - det var vel faktisk for ca ett år siden i Lørenskog da jeg stakk innom der i forbindelse med en Oslo tur.

Er det en form for PR triks produsenter bruker for å skaffe ekstra oppmerksomhet?

Det er fritt for å komme med egne forslag! ;)

Men det er utvilsomt så mange likheter, at med mindre samme bilen dukker opp med annen logo, så kan man jo bare tenke at det må være et pr-stunt f.eks.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lør 20. sep 2025, kl. 09:33
Sitat fra: hELgenen på lør 20. sep 2025, kl. 08:34Hvorfor skulle X9 kjøre rundt med kamuflasje? Bilen er jo vist flere ganger - også i Norge.

Men det er utvilsomt så mange likheter, at med mindre samme bilen dukker opp med annen logo, så kan man jo bare tenke at det må være et pr-stunt f.eks.

Siden X9 er på Norgesturne i disse dager..så er dette nesten 100% et pr stunt.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lør 20. sep 2025, kl. 09:40

Forstår jeg deg så at du er enig i at det er X9 da? 8)
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lør 20. sep 2025, kl. 09:43
Sitat fra: hELgenen på lør 20. sep 2025, kl. 09:40

Forstår jeg deg så at du er enig i at det er X9 da? 8)

Ja - det var jeg trodde lenge før du la inn ditt innlegg - fant ingen andre biler den lignet på - men stusset på at den var kamulert så ble usikker. Jeg har jo sett X9 innvendig og utvendig for ca 1 år siden. Selve designen i fronten er jo typisk xpeng. Og etter å ha gått inn på hjemmesiden til xpeng så ser jeg jo at de har en norgesturne nå...så da finner jeg ingen annen logisk forklaring enn at dette er ett PR stunt.

automat

Det er noen avvik mellom X9 og camobilen. Camobilen har 2 firkantede felt under skiltet foran som X9 mangler. X9 har også kjørelys nede på fangeren (liggende), mens camobilen har ett eller annet helt ytterst (stående).
X9 har også en karakteristisk knekk i dørsidene som jeg ikke ser på camobilen. Både hvordan de kan ha foliert bilen, og dårlig bildekvalitet gir usikkerhet her.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på lør 20. sep 2025, kl. 09:58Det er noen avvik mellom X9 og camobilen. Camobilen har 2 firkantede felt under skiltet foran som X9 mangler. X9 har også kjørelys nede på fangeren (liggende), mens camobilen har ett eller annet helt ytterst (stående).
X9 har også en karakteristisk knekk i dørsidene som jeg ikke ser på camobilen. Både hvordan de kan ha foliert bilen, og dårlig bildekvalitet gir usikkerhet her.
Vil jo tro slike ting er slikt de gjør for å ikke avsløre for mange detaljer. Dekker til og kanskje legger noen falske elementer over der de lettest kunne blitt gjenkjent.

De som har strukket det lengt, var vel BMW tror jeg, som hadde lagt utenpå et karosseri fra en konkurrent, i en tidlig fase...! ;)

Her mmener jeg dog både frontlyktene, den knekken ved de bakerste sidevinduene, og hekken er så lik at jeg tviler sterkt på at det er noe annet, med kun et unntak av at den samme bilen nå vil komme med logoen til et annet bilmerke. Gjerne eid av X-peng eller dems eiere igjen.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lør 20. sep 2025, kl. 10:06
Sitat fra: automat på lør 20. sep 2025, kl. 09:58Det er noen avvik mellom X9 og camobilen. Camobilen har 2 firkantede felt under skiltet foran som X9 mangler. X9 har også kjørelys nede på fangeren (liggende), mens camobilen har ett eller annet helt ytterst (stående).
Vil jo tro slike ting er slikt de gjør for å ikke avsløre for mange detaljer. Dekker til og kanskje legger noen falske elementer over der de lettest kunne blitt gjenkjent.

De som har strukket det lengt, var vel BMW tror jeg, som hadde lagt utenpå et karosseri fra en konkurrent, i en tidlig fase...! ;)

Her mmener jeg dog både frontlyktene, den knekken ved de bakerste sidevinduene, og hekken er så lik at jeg tviler sterkt på at det er noe annet, med kun et unntak av at den samme bilen nå vil komme med logoen til et annet bilmerke. Gjerne eid av X-peng eller dems eiere igjen.

Hvilke andre bilrmerker eier Xpeng? VW har en liten eierandel  - men jeg vet ikke om andre...

https://en.wikipedia.org/wiki/XPeng

automat

Sitat fra: RJK på lør 20. sep 2025, kl. 10:06Vil jo tro slike ting er slikt de gjør for å ikke avsløre for mange detaljer. Dekker til og kanskje legger noen falske elementer over der de lettest kunne blitt gjenkjent.

Da står vi igjen med spørsmålet om hvorfor. Bilen er jo vist frem i Norge og prøvekjørt av journalister (kinesisk versjon). Så hvorfor skjule den nå?

Kan det være siste finpuss av europeisk software som de vil holde unna offentlighet?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: hELgenen på lør 20. sep 2025, kl. 10:24Hvilke andre bilrmerker eier Xpeng? VW har en liten eierandel  - men jeg vet ikke om andre...

https://en.wikipedia.org/wiki/XPeng
Googlet litt nå, siden det ikke er så lett å holde tunga i rette munnen 8)

De er visstnok "independent", men Xiaomei er visst også inne på eiersiden med en større eller mindre eierandel.

Ellers har de opprettet sub-brandet "Mona", men kanskje tvilsomt om de kommer til Norge med det første. Men kanskje ellers i Europa. Dog ikke sikker på om dette er biltypen for det sub-brandet...

Ellers er det vel ikke helt utenkelig at noen andre vil selge mer eller mindre den samme bilen, men under eget merke. Litt på samme måte som Toyota selger varebiler under eget merke, men lages for Toyota av Stellantis.

Sitat fra: automat på lør 20. sep 2025, kl. 10:30Da står vi igjen med spørsmålet om hvorfor. Bilen er jo vist frem i Norge og prøvekjørt av journalister (kinesisk versjon). Så hvorfor skjule den nå?

Kan det være siste finpuss av europeisk software som de vil holde unna offentlighet?
Gode spørsmål, men jeg aner ikke, og kommer ikke på noe gode forslag til svar her... ;)
Bosted Oslo

hELgenen

Bilen, gitt at det er en xpeng X9, kan prøvekjøres :

Vil du prøvekjøre XPENG X9? Finn ut når den er nær deg her:
  • 4.- 6. sep - Bilia Kokstad
  • 9.- 11. sep - Nardo Bil Molde
  • 12.- 14. sep - Ålesund bil & motorshow
  • 15.- 17. sep - Nardo Bil Molde
  • 18.- 20. sep - Åpning av nye Nardo Bil Molde
  • 22. sep - Nardo Bil Trondheim
  • 24.- 27. sep - Autostrada Tønsberg
  • 30. sep - 3. okt - Algårds auto
  • 4.- 7. okt - Bilia Kristiansand
  • 9.- 11. okt - Bilia Drammen
  • 13.- 15. okt - Bilia Skøyen
  • 16.- 18. okt - Bilia Lørenskog

Så ser man det i sammenheng med observasjonen...hvor man så dette..så kanskje man ser en sammenheng?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søn 21. sep 2025, kl. 07:50Bilen, gitt at det er en xpeng X9, kan prøvekjøres :

Vil du prøvekjøre XPENG X9? Finn ut når den er nær deg her:
  • 4.- 6. sep - Bilia Kokstad
  • 9.- 11. sep - Nardo Bil Molde
  • 12.- 14. sep - Ålesund bil & motorshow
  • 15.- 17. sep - Nardo Bil Molde
  • 18.- 20. sep - Åpning av nye Nardo Bil Molde
  • 22. sep - Nardo Bil Trondheim
  • 24.- 27. sep - Autostrada Tønsberg
  • 30. sep - 3. okt - Algårds auto
  • 4.- 7. okt - Bilia Kristiansand
  • 9.- 11. okt - Bilia Drammen
  • 13.- 15. okt - Bilia Skøyen
  • 16.- 18. okt - Bilia Lørenskog

Så ser man det i sammenheng med observasjonen...hvor man så dette..så kanskje man ser en sammenheng?

Fun Fact:
Ref 30.sept, Ålgård Auto:
Ålgård Auto ligger på Sandnes, og er 19km fra stedet Ålgård. Blir som å ha Fredrikstad Bilforretning i Sandefjord.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA