Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, tor 18. sep 2025, kl. 09:57

« forrige - neste »

What-a-watt

Blir vel ikke riktigere fordi noen journalister heller ikke skjønner forskjellen.

lirekassa

Sitat fra: What-a-watt på man 10. nov 2025, kl. 23:00Blir vel ikke riktigere fordi noen journalister heller ikke skjønner forskjellen.

Revidert statsbudsjett 2022:

"Vi er på god vei til å nå måltallet for personbiler. I 2021 var 64,5 pst. av alle nye personbiler elbiler, og andelen har økt til 80,5 pst. i de fire første
månedene i 2022. Det betyr at støtte til kjøp av
elbiler er i ferd med å bli en generell støtte til kjøp
av personbil. Det vil innebære at staten subsidierer kjøp av personbiler fremfor annet forbruk, herunder mer miljøvennlig transport som kollektivtransport og sykkel. Et slik system er verken økonomisk eller miljømessig bærekraftig. Støtten til
kjøp av elbiler må over tid trappes ned."

Og her:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-2-2014-2015/id2411584/?ch=4

Men kan du ikke heller komme med noen gode eksempler på det ene eller det andre, så lærer man kanskje noe?

What-a-watt

overlay

Sitat fra: What-a-watt på man 10. nov 2025, kl. 16:08
Sitat fra: lirekassa på søn 09. nov 2025, kl. 13:12som de subsidierer med inntil
Fair nok. Tesla kompenserer for et statlig subsidie som faller bort, oppad begrenset til kr 50 000,-.
Staten har aldri subsidiert elbiler! De har gitt et insitament. Stor forskjell.

Du vet vel at om du betaler mindre enn 100% skatt på din lønn så blir du igrunn subsidiert av staten.....

What-a-watt

What-a-watt

Contango

Så satte Tesla ned prisene igjen. For kontantkjøpere er det nesten helt like priser som før MVA økningen. 0% rentekampanjen har de ikke startet opp igjen, men jeg gir det 50/50 at den også kommer etterhvert. For de som fikk levert ny bil med 0% og solgt sin gamle før nyttår er regnestykket sikkert positivt. For de svært mange andre er jeg sterkt i tvil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

scoot

Sitat fra: Contango på fre 09. jan 2026, kl. 09:26Så satte Tesla ned prisene igjen. For kontantkjøpere er det nesten helt like priser som før MVA økningen. 0% rentekampanjen har de ikke startet opp igjen, men jeg gir det 50/50 at den også kommer etterhvert. For de som fikk levert ny bil med 0% og solgt sin gamle før nyttår er regnestykket sikkert positivt. For de svært mange andre er jeg sterkt i tvil.
...og der kom 0% rentekampanje også ;)
2009 Revai

vinterdekk

Tydeligvis enten 50K i rabatt eller 0% rente. Hvordan ser det regnestykket ut i forhold til de som fikk utlevert bil i fjor? Det blir ett interessant år, både Tesla og Xpeng åpner med 0% kampanjer. Og flere andre merker har startet med kampanjer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Klykken

Min Y juniper fra mai 2025 koster nøyaktig det samme nå som i fjor med samme spec. Grå og vinterhjul som tilvalg. 578k.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fre 09. jan 2026, kl. 13:06Tydeligvis enten 50K i rabatt eller 0% rente. Hvordan ser det regnestykket ut i forhold til de som fikk utlevert bil i fjor? Det blir ett interessant år, både Tesla og Xpeng åpner med 0% kampanjer. Og flere andre merker har startet med kampanjer.

Aha! Så du får ikke i pose og sekk. Det var en lang period du fikk bil til 535.000 OG 0% rente. Dersom du vil låne penger så blir det jo da ca 50.000 dyrere. Dersom du ikke egentlig trengte å låne i fjor kunne du jo låne likevel, og putte sparepengene inn på fastrente-innskudd med over 4% rente. Så poenget mitt er at det vel er ca 50.000 dyrere nå enn på det billigste i fjor, som tilsvarer momsøkningen, og ikke over 130.000 dyrere, som det lå   an til for noen dager siden.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 09. jan 2026, kl. 13:32
Sitat fra: vinterdekk på fre 09. jan 2026, kl. 13:06Tydeligvis enten 50K i rabatt eller 0% rente. Hvordan ser det regnestykket ut i forhold til de som fikk utlevert bil i fjor? Det blir ett interessant år, både Tesla og Xpeng åpner med 0% kampanjer. Og flere andre merker har startet med kampanjer.

Aha! Så du får ikke i pose og sekk. Det var en lang period du fikk bil til 535.000 OG 0% rente. Dersom du vil låne penger så blir det jo da ca 50.000 dyrere. Dersom du ikke egentlig trengte å låne i fjor kunne du jo låne likevel, og putte sparepengene inn på fastrente-innskudd med over 4% rente. Så poenget mitt er at det vel er ca 50.000 dyrere nå enn på det billigste i fjor, som tilsvarer momsøkningen, og ikke over 130.000 dyrere, som det lå   an til for noen dager siden.

Ja hadde mistanke om at det var dyrere enn i fjor, leste noen kommentarer på facebook hvor det ble tolket slik at det var omtrent samme pris. Må sies at jeg ikke har planer om å kjøpe ny bil akkurat nå, bare følger litt med om det kommer tilbud som frister veldig.

SIS

Sitat fra: vinterdekk på fre 09. jan 2026, kl. 13:44

Aha! Så du får ikke i pose og sekk. Det var en lang period du fikk bil til 535.000 OG 0% rente. Dersom du vil låne penger så blir det jo da ca 50.000 dyrere. Dersom du ikke egentlig trengte å låne i fjor kunne du jo låne likevel, og putte sparepengene inn på fastrente-innskudd med over 4% rente. Så poenget mitt er at det vel er ca 50.000 dyrere nå enn på det billigste i fjor, som tilsvarer momsøkningen, og ikke over 130.000 dyrere, som det lå  an til for noen dager siden.

Ja hadde mistanke om at det var dyrere enn i fjor, leste noen kommentarer på facebook hvor det ble tolket slik at det var omtrent samme pris. Må sies at jeg ikke har planer om å kjøpe ny bil akkurat nå, bare følger litt med om det kommer tilbud som frister veldig.

Prisen er vel nå omtrent som i fjor, OG det er fremdeles 0% rente.

vinterdekk

Sitat fra: SIS på fre 09. jan 2026, kl. 21:07
Sitat fra: vinterdekk på fre 09. jan 2026, kl. 13:44

Aha! Så du får ikke i pose og sekk. Det var en lang period du fikk bil til 535.000 OG 0% rente. Dersom du vil låne penger så blir det jo da ca 50.000 dyrere. Dersom du ikke egentlig trengte å låne i fjor kunne du jo låne likevel, og putte sparepengene inn på fastrente-innskudd med over 4% rente. Så poenget mitt er at det vel er ca 50.000 dyrere nå enn på det billigste i fjor, som tilsvarer momsøkningen, og ikke over 130.000 dyrere, som det lå  an til for noen dager siden.

Prisen er vel nå omtrent som i fjor, OG det er fremdeles 0% rente.

Ok, men hvorfor er det ulik pris om jeg velger lån og kontant? (Her: MY LR AWD m/vinterhjul.)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA