Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 08:08Ble bestilling her også rett for halvannen uke siden, og akkurat i grevens tid ift. rentekampanje og levering før nyttår. Synes fortsatt 563' er latterlig mye for en bil, men jeg vet dette er den beste bilen for pengene. Jeg har forsøkt å være objektiv og sjekket priser og specs hos andre produsenter, men de når rett og slett ikke opp.
Hva spesifikt er det som ikke treffer for deg med andre biler i samme klasse?

Jeg startet en egen tråd for å diskutere dette, siden jeg ikke har så veldig lyst å bytte til ny Tesla, men vurderer å bytte mtp moms-spøkelset.

Rent teknisk var Y utelukket grunnet rekkevidde for min del, men krabbet akkurat over med det nye batteriet.

Så jeg bestilte for å ha muligheten mens jeg leter etter alternativer.

Men nå nærmer det seg utlevering, så jeg må bestemme meg snart. Å velge ny Tesla var ikke det jeg hadde tenkt meg (grunnet Musk og USA), men finner ingen alternativer i tilnærmet samme prisklasse som også ikke gir meg moralske kvaler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD

lirekassa

Sitat fra: Svk på lørdag 08. november 2025, klokken 10:33Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD

Vet ikke med Xpeng, men rimelig kjent stoff at BYD er kraftig subsidiert av den kinesiske stat.

lirekassa

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. november 2025, klokken 09:59
Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 08:08Ble bestilling her også rett for halvannen uke siden, og akkurat i grevens tid ift. rentekampanje og levering før nyttår. Synes fortsatt 563' er latterlig mye for en bil, men jeg vet dette er den beste bilen for pengene. Jeg har forsøkt å være objektiv og sjekket priser og specs hos andre produsenter, men de når rett og slett ikke opp.
Hva spesifikt er det som ikke treffer for deg med andre biler i samme klasse?

Jeg startet en egen tråd for å diskutere dette, siden jeg ikke har så veldig lyst å bytte til ny Tesla, men vurderer å bytte mtp moms-spøkelset.

Rent teknisk var Y utelukket grunnet rekkevidde for min del, men krabbet akkurat over med det nye batteriet.

Så jeg bestilte for å ha muligheten mens jeg leter etter alternativer.

Men nå nærmer det seg utlevering, så jeg må bestemme meg snart. Å velge ny Tesla var ikke det jeg hadde tenkt meg (grunnet Musk og USA), men finner ingen alternativer i tilnærmet samme prisklasse som også ikke gir meg moralske kvaler.

Xpeng har ikke kampanje på nye G6 og den utgående mener jeg at Model Y har bedre specs enn. Totalen med hengerfeste og den renta Xpeng har (2,99%) versus 0% hos Tesla, gjør at totalprisen blir litt høyere hos Xpeng.

Model Y har over 600km nå, det må sies å være bra. Jeg savner V2L, men det kanskje kommer som SW-oppdatering, og hurtigladingen skulle gjerne vært bedre, men da må de over på 800v som sikkert skjer etter hvert (Kina først her også?).

VAG hadde ikke modeller som er rimeligere og/eller bedre på lager for levering før nyttår, og BYD Sealion 7 blir dyrere.

Contango

Det er for mange som gjør det samme nå. "Alle" skal ha ny bil. Det kommer til å bli rimelig stille etter nyttår, og det vil bli fullt av bruktbiler. Det er en ny generasjon elbiler på vei inn med vesentlig bedre rekkevidde og ladehastighet. Kinabilene kommer for fullt og presser prisene. Jeg har ingen tro på at prisene generelt kommer til å stige med 50K, og det vil bli kampanjer. Det blir dog sikkert samme kjøret mot slutten av neste år dersom politikken opprettholdes (og sannsynligheten for det er høy med den spinnville pengebruken over statsbudsjettet).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Svk

Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 16:28
Sitat fra: Svk på lørdag 08. november 2025, klokken 10:33Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD

Vet ikke med Xpeng, men rimelig kjent stoff at BYD er kraftig subsidiert av den kinesiske stat.

Begge får nok subsidier, men de er jo priv eid.

lirekassa

Sitat fra: Svk på lørdag 08. november 2025, klokken 19:01
Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 16:28

Begge får nok subsidier, men de er jo priv eid.

BYD får enormt med subsidier og er kontrollert av den kinesiske stat. Xpeng er jo foreløpig ganske små og ubetydelige i den store sammenheng.

lirekassa

Sitat fra: Contango på lørdag 08. november 2025, klokken 17:38Det er for mange som gjør det samme nå. "Alle" skal ha ny bil. Det kommer til å bli rimelig stille etter nyttår, og det vil bli fullt av bruktbiler. Det er en ny generasjon elbiler på vei inn med vesentlig bedre rekkevidde og ladehastighet. Kinabilene kommer for fullt og presser prisene. Jeg har ingen tro på at prisene generelt kommer til å stige med 50K, og det vil bli kampanjer. Det blir dog sikkert samme kjøret mot slutten av neste år dersom politikken opprettholdes (og sannsynligheten for det er høy med den spinnville pengebruken over statsbudsjettet).

Tror du de klarer å presse ned prisene så mye mer enn 50k? Jeg tror 'best case' er at man får kjøpt en bil til nesten samme, eller samme, pris som nå fra og med Q2-26. Hvilke kinesiske merker har positive marginer så de bare kan sette ned prisen med såpass mye uten at det koster? Ingen som jeg vet om. Hvilke biler som har vesentlig bedre rekkevidde i denne klassen vet jeg heller ikke, men 800v og 'ekstreme' ladehastigheter vil jo fjerne rekkeviddeangsten til de fleste uansett.

Samtidig er det klart at bilene stadig blir bedre, men det er jo ingenting nytt.

Øyvind.h

Xpeng vokser voldsomt for tiden så det ser ut til at de raskt vil bli en betydelig produsent. Ekstrem vekst.
Og nå kommer vel snart Xiaomi.

Kinesiske biler er stort sett mye rimeligere i Kina enn Norge, så ikke sikkert de får subsidier for eksporterte biler. Alternativt har de muskler til å senke prisene betraktelig i Norge for å ta markedsandeler.

På den annen side - er en negativ til Kina (og eksporterte biler er subsidierte), er det vel bare bra å tappe Kina for penger.
Musk har fått kinesiske biler til å fremstå stuerene, så tipper salget i Europa vil øke fremover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lirekassa

Tesla sender jo over en haug med kinesisk-produserte biler nå, så da får man jo to fluer i én smekk.  :police:

Contango

Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 21:18Tror du de klarer å presse ned prisene så mye mer enn 50k? Jeg tror 'best case' er at man får kjøpt en bil til nesten samme, eller samme, pris som nå fra og med Q2-26. Hvilke kinesiske merker har positive marginer så de bare kan sette ned prisen med såpass mye uten at det koster? Ingen som jeg vet om. Hvilke biler som har vesentlig bedre rekkevidde i denne klassen vet jeg heller ikke...
Jeg skrev ikke "mer enn 50k". Hva kineserne kan og ikke kan vet ingen av oss, men de presser uansett Tesla og de europeiske merkene. Erfaringene fra tollene i USA og den tidligere MVA økningen er at prisene uansett ikke går opp like mye som tollen/MVA'en. Nå er salgsvolumene inflatert. Du får ikke noen rabatter nå. Og når fabrikantene garanterer gammel pris for biler som ikke klarer å bli levert i 2025, så gjør de vel ikke det av ren gavmildhet? Det er noe å gå på. Neste år kommer både Mercedes og BMW med biler som går vesentlig lenger (CLA/Neue Klasse). At bilene forbedres hele tiden er jeg også klar over ikke er nytt, men du får altså mer for pengene når produktet er forbedret. MY ligger eksvs langt bak på ladehastighet, og det vil være rart om de ikke kommer med forbedringer ila 2026.
Skal man uansett bytte bil, så kjøp i vei. Men å bytte bil for å "spare" 50k? Jeg tror det regnestykket er mer fornuftig neste år.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på lørdag 08. november 2025, klokken 22:28
Sitat fra: lirekassa på lørdag 08. november 2025, klokken 21:18Tror du de klarer å presse ned prisene så mye mer enn 50k? Jeg tror 'best case' er at man får kjøpt en bil til nesten samme, eller samme, pris som nå fra og med Q2-26. Hvilke kinesiske merker har positive marginer så de bare kan sette ned prisen med såpass mye uten at det koster? Ingen som jeg vet om. Hvilke biler som har vesentlig bedre rekkevidde i denne klassen vet jeg heller ikke...
Jeg skrev ikke "mer enn 50k". Hva kineserne kan og ikke kan vet ingen av oss, men de presser uansett Tesla og de europeiske merkene. Erfaringene fra tollene i USA og den tidligere MVA økningen er at prisene uansett ikke går opp like mye som tollen/MVA'en. Nå er salgsvolumene inflatert. Du får ikke noen rabatter nå. Og når fabrikantene garanterer gammel pris for biler som ikke klarer å bli levert i 2025, så gjør de vel ikke det av ren gavmildhet? Det er noe å gå på. Neste år kommer både Mercedes og BMW med biler som går vesentlig lenger (CLA/Neue Klasse). At bilene forbedres hele tiden er jeg også klar over ikke er nytt, men du får altså mer for pengene når produktet er forbedret. MY ligger eksvs langt bak på ladehastighet, og det vil være rart om de ikke kommer med forbedringer ila 2026.
Skal man uansett bytte bil, så kjøp i vei. Men å bytte bil for å "spare" 50k? Jeg tror det regnestykket er mer fornuftig neste år.

Tesla har løst det ved å si at dersom du tar en fra Inventory som du får levert før nyttår så får du samme pris og samme 0% rente som før i år. Altså ikke inflatert.

Dersom du bestiller bestillingsvare nå så blir det 2% rente for å finansiere momsgarantien.

Er vel diskutert før, men elbiler (særlig kinesiske) ser ikke ut til å ha noe særlig å gå på basert på resultat hos kineserne i hvert fall, men og Tesla. Men konkurransen får dem gjerne til å strekke seg lenger.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Vel, jeg hadde en bestilling på en MYP i midten av 2022. Den kostet bittelitt mer enn det den koster i dag. Nå etter vektavgift (18k?) og 25k'ish MVA. Forøvrig, den som generelt sett har satset på at kineserne ikke vil konkurrere mer på pris har stort sett alltid fått seg en overraskelse.

lirekassa

Sitat fra: Contango på lørdag 08. november 2025, klokken 22:28

Du motsier jo deg selv flere ganger. Se sitat under og i fete typer over.

"Jeg har ingen tro på at prisene generelt kommer til å stige med 50K, og det vil bli kampanjer"

Tesla m. fl. kompenserer eventuell momsøkning inntil kr 50 000,-, men med 2,99% rente mot 0% som de har avviklet så fort de gikk tomme for biler for utlevering i 2025. De har garantert litt mer å gå på, men jeg tror ikke Tesla senker prisene med 50k og setter rente til 0% samtidig - i så fall er de på akkurat samme pris som de er nå.

Contango

Jeg har ikke sagt at de holder prisen uendret etter nyttår og går tilbake til 0% rente. Det jeg sier er at man skal være forsiktig med å tro at man sparer 50k ved å bestille nå. Men istedenfor å ha en kverulerende diskusjon, så kan vi jo ha det litt gøy og se hva fasit er om eksvs fire måneder. Det er mot utløpet av første kvartal. Om vi husker det, så la oss gå tilbake å se hvor mye prisstigningen ble. Jeg er nysgjerrig selv. I dag koster bilene:

Standard  - 421 996
Premium 2 - 501 660
Premium 4 - 535 813
Perform.. - 611 261

Hvis man skal spare 50k i dag så må bilene koste 50k mer enn disse prisene. Jeg finansierer aldri bil, så jeg er ikke selv så fokusert på rentekampanjene. Men jeg er jo enig at de er relevante for de fleste. 0% hos Tesla har kommet og gått i all den tid jeg har hatt elbil, og det kommer helt sikkert tilbake igjen også. La oss se om det tar fire måneder eller mer.

Bare et forslag. Jeg kan evt. lage en egen tråd på det, for det blir helt sikkert mange "om og men" ift andre faktorer som har influert på prisene da ☺️

Edit: Standard  prisen er under 500, så da blir MVA endringen mindre enn 50K.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA