Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. oktober 2025, klokken 09:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 11. oktober 2025, klokken 08:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. oktober 2025, klokken 07:40
Sitat fra: daktari på torsdag 09. oktober 2025, klokken 18:15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. oktober 2025, klokken 14:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. oktober 2025, klokken 12:38Mercedes Benz CLA lader f.eks. enormt raskt:
(PS: Y-aksen starter ikke på 0, og ladingen viser ikke lading fra lav batteriprosent, og bare utført av en tilfeldig biltester)
Må si at ladekurven (som på Model Y) ikke er særlig gunstig.
Mente du CLA, som lader med ca 120 kW på 80%, at det ikke er gunstig?
Den stuper bratt ja. Selvfølgelig mye bedre enn Y, men fremdeles så avtar effekten veldig fort. Se f.eks på Taycan som lader med 300kW opp til 60% og 200 opp til 75%.

Jeg må si at jeg synes ladingen på Mercedes'n er ganske fantastisk. Særlig siden:
- Snittladefart på testen var over 180 kW
- 121 kW ved 75% batteri-fullhet
- 40 mils ekstra rekkevidde på 20 min.
- Bilen har kun forbruk på 1,2 kWh per mil ihht WLTP, og brukte litt over 1,4 på testen med 8-10 grader.
- bilen koster bare 600.000 for 710 km wltp og 4wd og 85 kWh batteri, så synes det er litt urettferdig å sammenligne med Porsche.
Sammenlign med Zeekr 7x da, som ikke er noe dyrere.

https://evkx.net/models/zeekr/7x/7x_long_range_awd/chargingcurve/

Hele poenget er å slippe å skulle kjøre ned til 10% for å lade fort. Selvfølgelig er det veldig mye bedre enn Y, men den ladekurven har vært lik siden Model 3 kom i 2018. Faktisk dårligere.

Målet må jo være å slippe å planlegge med å lade på 10%.

Stor forbedring, men ikke i toppen. Der er kineserne.

Når en fremdeles lader med 1 mil per minutt på 75% SOC så mener jeg man ikke må planlegge med å starte på 10%.

182 kW i snittfart på 400km verdt med lading startet ved 17% SOC, så start ved 10% var ikke nødvendig for å oppnå en så fantastisk ladehastighet. Ville selvsagt vært enda høyere ved start på 10%.

174kW på 59% SOC når forbruket er 1,2 kWh/mil er ganske fantastisk i mine øyne.

Glem heller ikke at rekkevidden er 710km wltp, sånn at tid bak rattet før lading er svært lang.

For min del lader 2022 Model Y raskt nok på superlader, men skjønner at andre kan ha behov for raskere lading. Jeg liker å ta pause etter noen timers kjøring.

For min del finnes ikke Zeekr ennå. Alle kan pumpe inn 400kW inn i batteriet. Spørsmålet er hvor godt batteriet tåler det, og for meg er Zeekr for ny til at jeg stoler på dem.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Jeg mener det blir galt å si at "ladekutven var svak" når den er så rask opp til 50, og fortsatt veldig rask på med 120 kW på 75%. Merce må få honnør for det.

Forøvrig var jeg ganske imponert over iX50 som startet like greit på ca 111 kW på 75% etter 14 mil på motorvei og avsluttet på 92% med ca 65 kW. Da gir en dotur og en burger gode 10 motorvei-mil ekstra. Ja, BMW-appen lager en graf for hver ladeøkt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 11. oktober 2025, klokken 09:54Jeg mener det blir galt å si at "ladekutven var svak" når den er så rask opp til 50, og fortsatt veldig rask på med 120 kW på 75%. Merce må få honnør for det.
Det står du fritt til å mene, men når effekten begynner å stupe allerede ved 40% og er halvert ved 60% så er kurven svak IMO. Har allerede vist til to biler med mye gunstigere ladekurve. Ikke ett stort problem, men som sagt tidligere, ikke i toppen heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. oktober 2025, klokken 10:58
Sitat fra: daktari på lørdag 11. oktober 2025, klokken 09:54Jeg mener det blir galt å si at "ladekutven var svak" når den er så rask opp til 50, og fortsatt veldig rask på med 120 kW på 75%. Merce må få honnør for det.
Det står du fritt til å mene, men når effekten begynner å stupe allerede ved 40% og er halvert ved 60% så er kurven svak IMO. Har allerede vist til to biler med mye gunstigere ladekurve. Ikke ett stort problem, men som sagt tidligere, ikke i toppen heller.
"stupe ved 40%", mens bilen lader med 200 kW ved 50%...
Regner med at Nyland kommer med en ladetest snart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på lørdag 11. oktober 2025, klokken 11:23
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. oktober 2025, klokken 10:58
Sitat fra: daktari på lørdag 11. oktober 2025, klokken 09:54Jeg mener det blir galt å si at "ladekutven var svak" når den er så rask opp til 50, og fortsatt veldig rask på med 120 kW på 75%. Merce må få honnør for det.
Det står du fritt til å mene, men når effekten begynner å stupe allerede ved 40% og er halvert ved 60% så er kurven svak IMO. Har allerede vist til to biler med mye gunstigere ladekurve. Ikke ett stort problem, men som sagt tidligere, ikke i toppen heller.
"stupe ved 40%", mens bilen lader med 200 kW ved 50%...
Regner med at Nyland kommer med en ladetest snart.

Nyland sin 1000km test inkluderer jo en del info om lading. Han sier og at dersom en finner en lader som lukter på 300kW til CLA så får en lavere ladefart etterhvert enn om en lader på f.eks. Ionity som har litt lavere begynnerfart, sånn at summen med tid blir lik sånn ca.

Ser og at CLA er nesten like rask som Zeekr på 1000 km challenge fordi Zeekr bruker mye mer strøm, så en får færre km per kWh ladet.

Tesla Model Y                         2021-

Svk

Heller mest mot mørk grå
Eller blå.
Sto
En YP i blått hos Tesla Sarpsborg. Kler blått

Svk


What-a-watt

Mine siste 7 biler har vært nyanser av grått. Neste blir definitivt en rød. Mange nyanser i rødt også.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på lørdag 11. oktober 2025, klokken 19:40Må bli mørk grå.
Men rød er også fin

Flott den røde og, ja.

Jeg ville valgt den fargen du liker best, og heller vokse jevnlig eller betale for keramisk coating, som gjør at de blir mye lettere å holde rene, og holder seg mer rene av seg selv. Kan jo og få noen proffe til å vokse skikkelig, om en ikke orker det selv.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Ultra red til Tesla er veldig fin, definitivt den fargen jeg ville valgt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Grå eller rød er valget.sitter å venter på en ferjekai og skal levere min bil nå. Skal jeg bestille ikveld?

Blir uten bil til jeg får den nye,har tesla leiebiler til kunder som venter på ny bil?

What-a-watt

SitatBlir uten bil til jeg får den nye,har tesla leiebiler til kunder som venter på ny bil?

Nei, og selvfølgelig ikke. Tenk på det antallet leiebiler de måtte ha. Tusenvis?

Svk

Hver forhandler kunne hatt 2-3 ekstra demobiler/verksted biler som de leier bort.

What-a-watt

Tror ikke Tesla har et system for utleie. Et slikt ville selvsagt da måtte innføres i alle land Tesla er representert. Det er nemlig Teslas policy. Men Avis og Hertz har Tesla-biler til utleie....

Svk

Får vel låne litt her og der. Står jo nov-des. så trenger jo ikke å ta så lang tid før den dukker opp. Tesla sa at det var noen som hoppet av og at det plutselig va ledige biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA