Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at det ble skrevet at nettsiden til Tesla i Norge plutselig hadde litt lavere pris, og at rentekampanjen var fjernet for Model Y 4WD. Men så poppet det tilbake igjen. Kan det være at de frislapp den nettsiden litt før de skulle, men at det er svææært nært forestående? Så folk som vil spare en bøtte med rentekost bør skynde på, om de skal gå for Musk-trallen.
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

'21 3LR

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. september 2025, klokken 09:57Ser at det ble skrevet at nettsiden til Tesla i Norge plutselig hadde litt lavere pris, og at rentekampanjen var fjernet for Model Y 4WD. Men så poppet det tilbake igjen. Kan det være at de frislapp den nettsiden litt før de skulle, men at det er svææært nært forestående? Så folk som vil spare en bøtte med rentekost bør skynde på, om de skal gå for Musk-trallen.

Den oppdateringen skulle nok gjøres i midten av oktober vil jeg tro. De ønsker garantert cashflow inn på høyere prisede Y'er ut måneden.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 18. september 2025, klokken 12:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. september 2025, klokken 09:57Ser at det ble skrevet at nettsiden til Tesla i Norge plutselig hadde litt lavere pris, og at rentekampanjen var fjernet for Model Y 4WD. Men så poppet det tilbake igjen. Kan det være at de frislapp den nettsiden litt før de skulle, men at det er svææært nært forestående? Så folk som vil spare en bøtte med rentekost bør skynde på, om de skal gå for Musk-trallen.

Den oppdateringen skulle nok gjøres i midten av oktober vil jeg tro. De ønsker garantert cashflow inn på høyere prisede Y'er ut måneden.

Ja, kanskje det. De ønsker gjerne og å vente for å laget et pent kvartalstall i Q3. Tipper det blir ganske stor oppbremsing i antall biler solgt om de fjerner rentekampanjen uten å redusere prisen veldig, noe de ikke pleier å gjøre ved rentekampanjefjerning.

hemi

så ut som 517k og 600wltp? men uten rentekampanje

jeg kjøper nok om det blir 500-510, og rentekampanje, ikke ellers. så sitter stadig på gjerdet :|

Klykken

Snakkes også om at elbilfordeler (momsfritak) fjernes etter årsskifte. For å forberede seg er det bare å bytte til svensk språk på tesla-sidene og se hva de må ut med. Altså 100-150k mer enn vi må per nå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Moms over 400.000.-
De færreste tror på at momsfritaket fjernes helt over natten, men at det blir en trinnvis reduksjon.

Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Elbilforeningen har tidligere anbefalt at man tidligst i 2026 kan vurdere å senke grensen for momsfritak fra dagens 500.000 til 400.000 kroner.

Hvis det skulle skje, vil det bety at en elbil som i dag koster 500.000 kroner, vil bli 25.000 kroner dyrere til neste år. Så kommer eventuelle hevinger av vektavgiften i tillegg.

Kilde: TV2

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på fredag 19. september 2025, klokken 08:38Snakkes også om at elbilfordeler (momsfritak) fjernes etter årsskifte. For å forberede seg er det bare å bytte til svensk språk på tesla-sidene og se hva de må ut med. Altså 100-150k mer enn vi må per nå.

Ja, ser at bilen, om en regner om de svenske kronene om til norske, koster 150.765 mer i Sverige enn i Norge. Merverdiavgiften i Sverige er ca 130.000. Skal du låne penger i Sverige til Model Y 4WD så må du betale 130.000 i egenkapital, men etter det får du 0% rente. Er jo verdt 4500 i året i renter den egenkapitalen og, siden en får lånt det for 0% fra Tesla Norge, og innskudd er 4,5%.

Så, ja, jeg tror ikke folk skal håpe på så mye billigere Model Y i Norge. Ser SV og Rødt samkjører kravene sine mot AP akkurat nå.

Legg og merke til at en i Sverige har klart å få pris INKL avgifter også på den øvre delen av siden, og ikke bare som en overraskelse i bunnen, som en har i Norge.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på fredag 19. september 2025, klokken 09:00Moms over 400.000.-
De færreste tror på at momsfritaket fjernes helt over natten, men at det blir en trinnvis reduksjon.

Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Elbilforeningen har tidligere anbefalt at man tidligst i 2026 kan vurdere å senke grensen for momsfritak fra dagens 500.000 til 400.000 kroner.

Hvis det skulle skje, vil det bety at en elbil som i dag koster 500.000 kroner, vil bli 25.000 kroner dyrere til neste år. Så kommer eventuelle hevinger av vektavgiften i tillegg.

Kilde: TV2

Ser det står i samme artikkel:

chargedup

Vært bra hausing av evt innføring av MVA i nyhetene nå i det siste. Vil tro mange av de som uttaler seg (som eksempelvis NBF osv) ønsker å mele sin egen kake. Dvs selge så mange biler som mulig nå! Skape FOMO, akkurat som rentekampanje som kun varer til x og så blir forlenget til y eller id7 med kampanjepris fram til x og så blir forlenget til y.

Ikke utenkelig at det kommer MVA, men jeg personlig tror ikke det kommer før 01.01.27, altså når ESA godkjenningen er over. Dersom det blir feks fra 400' neste år, tenker jeg at det isåfall er fordi støttepartiene (altså ikke AP) får igjennom det som et symbol i statsbudsjettet (skatt de rike som kjøper nybil (SV/rødt), hev skatten på byfolk/elbilister (SP, gjerne med senking av co2 avgift på bensin/diesel som vanlig), skatt alle som kjøper bil (MDG)).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på fredag 19. september 2025, klokken 10:09Vært bra hausing av evt innføring av MVA i nyhetene nå i det siste. Vil tro mange av de som uttaler seg (som eksempelvis NBF osv) ønsker å mele sin egen kake. Dvs selge så mange biler som mulig nå! Skape FOMO, akkurat som rentekampanje som kun varer til x og så blir forlenget til y eller id7 med kampanjepris fram til x og så blir forlenget til y.

Ikke utenkelig at det kommer MVA, men jeg personlig tror ikke det kommer før 01.01.27, altså når ESA godkjenningen er over. Dersom det blir feks fra 400' neste år, tenker jeg at det isåfall er fordi støttepartiene (altså ikke AP) får igjennom det som et symbol i statsbudsjettet (skatt de rike som kjøper nybil (SV/rødt), hev skatten på byfolk/elbilister (SP, gjerne med senking av co2 avgift på bensin/diesel som vanlig), skatt alle som kjøper bil (MDG)).

Ja, hvis valget var neste år, så hadde jeg vært helt enig. Ettersom valget har vært, og, så vidt jeg har fått med meg, nesten alle utenom Venstre (under sperregrensen) er enig om å øke elbil-kjøpe-avgift når 95% elbilandel er nådd...som er nå... Til og med Høyre og FrP e enig i det. Så jeg tenker det er 40% sjanse for at det i hvert fall blir mva på det over 268.000, sånn at alle kan kjøpe en billig elbil uten mva, men at avgiftene må rulle inn fortere for dyrere biler for å finansiere alt det andre som er lovet i valgkampen. https://www.tv2.no/broom/stor-oversikt-10-nybiler-til-under-300000-kroner/17365794/

hELgenen

Jeg har allerede bestilt meg ny bil med levering før nyttår. Jeg frykter avgiftspartiene vil ha så mange symbolsaker de vil krydre budsjettet med at det nesten er umulig å ikke anta at de vil hente inn penger fra nettopp bilistene. Vil si det er 60% sjanse på avgiftsendringer fra nyttår og 80% i revidert og 100% fra 01.01.2027.

Jeg kan ta feil - det gjør jeg ofte - men magefølelsen er i alle at de vil hente penger der de kan. Og partiene på venstresiden har jo som mantra at jo større offentlig sektor det er - jo bedre får vi det alle sammen. Så mitt råd er å handle nå - ikke vente til våren.........

Så får hver og en handle den bilen de ønsker...selv ble det ikke Tesla her.

What-a-watt

Sitatselv ble det ikke Tesla her.

Jøss! Overraskende 😳. Hva ble det?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA