Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Contango på søndag 09. november 2025, klokken 08:12Jeg har ikke sagt at de holder prisen uendret etter nyttår og går tilbake til 0% rente. Det jeg sier er at man skal være forsiktig med å tro at man sparer 50k ved å bestille nå. Men istedenfor å ha en kverulerende diskusjon, så kan vi jo ha det litt gøy og se hva fasit er om eksvs fire måneder. Det er mot utløpet av første kvartal. Om vi husker det, så la oss gå tilbake å se hvor mye prisstigningen ble. Jeg er nysgjerrig selv. I dag koster bilene:

Standard  - 421 996
Premium 2 - 501 660
Premium 4 - 535 813
Perform.. - 611 261

Hvis man skal spare 50k i dag så må bilene koste 50k mer enn disse prisene. Jeg finansierer aldri bil, så jeg er ikke selv så fokusert på rentekampanjene. Men jeg er jo enig at de er relevante for de fleste. 0% hos Tesla har kommet og gått i all den tid jeg har hatt elbil, og det kommer helt sikkert tilbake igjen også. La oss se om det tar fire måneder eller mer.

Bare et forslag. Jeg kan evt. lage en egen tråd på det, for det blir helt sikkert mange "om og men" ift andre faktorer som har influert på prisene da
0% kampanje er vel av nyere dato. Det har hatt flere med 1,69, 2,69, 0,25, 1,25 osv. Men 0% har vel bare vært de siste par årene?. Personlig ser jeg det sånn at det godt kan hende at Tesla greier å presse prisen ned litt til slik at MVA nulles ut, men noe særlig under tviler jeg på. Så skal mye til at man taper noe. Risikoen er først og fremst at man ikke får oppdateringene som kommer i -26 (AI5 f.eks).

Personlig er det kombinasjonen av 0% rente og FSD transfer samt at MVA motvirker evt prisnedgang på bilen som gjør at jeg vurderer å holde meg for nesa. Og det at vi har behov for tre biler i familien en stund fremover.

Etter 2026 er det vel ingen tvil om at bilene blir dyrere, selv om produksjonskostnadene på batteri synker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Greit nok. Jeg er sikkert litt grovkornet ift 0,0%. Det var i alle fall en kampanje på 0,25% nevnt her inne så langt tilbake som 2017. Kan godt være du har rett i at å kjøpe bil nå har litt lavere risiko enn å vente. Men når alle tenker det samme, så går det ofte motsatt vei. Ambisjonen din om ikke å tape ift å vente er også mindre ambisiøs enn å tjene 50k - som så mange virker å ha som mål. Det er ganske store transaksjonskostnader i å bytte bil "før tiden", og vinninga går fort opp i spinninga. Jeg synes det virker for de fleste å være en unnskyldning for å kjøpe en ny bil fremfor en veldig rasjonell beslutning. Mitt mål med posteringene er å utfordre rasjonalet. Ingen andre her inne gjør det. Men jeg har selvfølgelig null problemer med at folk tar en begrunnet beslutning om å kjøpe.
Forøvrig er jeg også pragmatisk ift etikken. Jeg kjøper nok ikke selv fra Musk - i alle fall ikke ennå. Men boikotten var mest effektiv når så mange gjorde det samme. Nå er det ikke samme effekt lenger, og økonomi trumfer i praksis alltid etikk. Det er så mange etiske greier man skal forholde seg til også, og vi blir sikkert alle litt slitne av det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

What-a-watt

Ikke stort rom for store rabatter fra Tesla. De tjente penger på bilsalget i seg selv i Q3, men marginene var tynne. Omtrent en tredjedel av nettoresultatet i Q3 2025 kom fra regulative kreditter, og ikke fra selve bilsalget. Uten disse kredittene ville Tesla hatt omtrent 30 % lavere nettoresultat.

lirekassa

Sitat fra: Contango på søndag 09. november 2025, klokken 08:12Jeg har ikke sagt at de holder prisen uendret etter nyttår og går tilbake til 0% rente. Det jeg sier er at man skal være forsiktig med å tro at man sparer 50k ved å bestille nå. Men istedenfor å ha en kverulerende diskusjon, så kan vi jo ha det litt gøy og se hva fasit er om eksvs fire måneder. Det er mot utløpet av første kvartal. Om vi husker det, så la oss gå tilbake å se hvor mye prisstigningen ble. Jeg er nysgjerrig selv. I dag koster bilene:

Standard  - 421 996
Premium 2 - 501 660
Premium 4 - 535 813
Perform.. - 611 261

Hvis man skal spare 50k i dag så må bilene koste 50k mer enn disse prisene. Jeg finansierer aldri bil, så jeg er ikke selv så fokusert på rentekampanjene. Men jeg er jo enig at de er relevante for de fleste. 0% hos Tesla har kommet og gått i all den tid jeg har hatt elbil, og det kommer helt sikkert tilbake igjen også. La oss se om det tar fire måneder eller mer.

Bare et forslag. Jeg kan evt. lage en egen tråd på det, for det blir helt sikkert mange "om og men" ift andre faktorer som har influert på prisene da ☺️

Edit: Standard  prisen er under 500, så da blir MVA endringen mindre enn 50K.

Du vil ikke diskutere, men kommer jo med en rekke ulike premisser du selv setter. Det er snakk om Model Y LR AWD her, det er den det fram til nylig har vært 0% rentekampanje på og som de subsidierer med inntil 50000kr forutsatt at man tar levering før 31.03.2026 - så vi holder oss til den.

Så hevder du at man får bedre pris på denne i løpet av neste år, mens jeg hevder det motsatte. Og selvsagt skal man prise inn rentesubsidiet i dette regnestykket, selv om du ikke utnytter deg av det når du casher ut biler. Vi får se i Q2-26.

Handyman

Sitat fra: lirekassa på søndag 09. november 2025, klokken 13:12som de subsidierer med inntil 50000k
Må bare påpeke at dette ikke er subsidier, det er jo mer det motsatte... at Tesla betaler staten.
Det Tesla i praksis gjør er bare å redusere prisen på bilen med 40k. Det gir da 10k lavere MVA. Altså lik sluttpris for kunden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lirekassa

Sitat fra: Handyman på søndag 09. november 2025, klokken 14:13
Sitat fra: lirekassa på søndag 09. november 2025, klokken 13:12som de subsidierer med inntil 50000k
Må bare påpeke at dette ikke er subsidier, det er jo mer det motsatte... at Tesla betaler staten.
Det Tesla i praksis gjør er bare å redusere prisen på bilen med 40k. Det gir da 10k lavere MVA. Altså lik sluttpris for kunden.

Fair nok. Tesla kompenserer for et statlig subsidie som faller bort, oppad begrenset til kr 50 000,-.

Ettersom renten øker fra 0% til 2,99% er derimot ikke sluttprisen lik før og etter nyttår, med mindre man kjøper bilen kontant.

ToWalkOrDrive

Vil bare nok en gang minne om at Statsbudsjettet for 2026 IKKE er bestemt.
En kan bare ta en titt til saken hvor SP gikk sammen med Høyre og FrP og stemte ned AP rundt det med Småkraft-skatt fra statsbudsjettet.

Hadde jo vært fønni om 40.000 hadde kjøpt ny elbil pga nye avgifter, og så blir det til: "regjeringen venter ett år med å endre momsreglene"  ;D  ;D  ;D

https://frifagbevegelse.no/nyheter/fredag-neste-uke-starter-rakjoret-om-statsbudsjettet-for-2026-6.158.1174060.735a26e9cf
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Blir dette vedtatt,så bør jaffal de som har signert før de kom med dette i statsbudsjettet få mva fritak.
Alt for kort frist

lirekassa

Hvem er det som eventuelt skal stille seg på bakbena i denne saken da? Kan ikke se for meg at det ikke skal gå gjennom, det er ikke snakk om så altfor radikal endring og i tråd med hva som har vært varslet tidligere.

Svk

De blir sikkert enige om å kjøre på. De fleste i regjeringen har vel gratis bil /har ikke bil/ vedum

Contango

Det at så mange allerede har økonomisk disponert ift denne varslede endringen er i seg selv en grunn til at den kommer omtrent som planlagt. Ellers blir det et fryktelig rabalder.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

lirekassa

MDG er ikke noe bilparti heller, så kan ikke se at de skal begynne å protestere så veldig. Den går nok greit gjennom.

What-a-watt

Sitat fra: lirekassa på søndag 09. november 2025, klokken 13:12som de subsidierer med inntil
Fair nok. Tesla kompenserer for et statlig subsidie som faller bort, oppad begrenset til kr 50 000,-.
Staten har aldri subsidiert elbiler! De har gitt et insitament. Stor forskjell.

lirekassa

Sitat fra: What-a-watt på mandag 10. november 2025, klokken 16:08
Sitat fra: lirekassa på søndag 09. november 2025, klokken 13:12som de subsidierer med inntil
Staten har aldri subsidiert elbiler! De har gitt et insitament. Stor forskjell.

Det er uansett et godt innarbeidet begrep som de fleste skjønner. Har limt inn et par eksempler under der det er brukt, finnes nok mange artikler, både nyere og eldre.

https://www.dn.no/elbil/el-biler-kan-bli-25-prosent-dyrere-over-natten/1-1-5131814

https://www.nrk.no/norge/klimatiltak_-staten-kuttet-bilavgifter-med-640-milliarder-kroner-1.17441807

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA