Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: lirekassa på I dag kl. 08:08Ble bestilling her også rett for halvannen uke siden, og akkurat i grevens tid ift. rentekampanje og levering før nyttår. Synes fortsatt 563' er latterlig mye for en bil, men jeg vet dette er den beste bilen for pengene. Jeg har forsøkt å være objektiv og sjekket priser og specs hos andre produsenter, men de når rett og slett ikke opp.
Hva spesifikt er det som ikke treffer for deg med andre biler i samme klasse?

Jeg startet en egen tråd for å diskutere dette, siden jeg ikke har så veldig lyst å bytte til ny Tesla, men vurderer å bytte mtp moms-spøkelset.

Rent teknisk var Y utelukket grunnet rekkevidde for min del, men krabbet akkurat over med det nye batteriet.

Så jeg bestilte for å ha muligheten mens jeg leter etter alternativer.

Men nå nærmer det seg utlevering, så jeg må bestemme meg snart. Å velge ny Tesla var ikke det jeg hadde tenkt meg (grunnet Musk og USA), men finner ingen alternativer i tilnærmet samme prisklasse som også ikke gir meg moralske kvaler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD

lirekassa

Sitat fra: Svk på I dag kl. 10:33Om du ikke liker musk kjøp fra privateid kina produsent : Xpeng eller BYD

Vet ikke med Xpeng, men rimelig kjent stoff at BYD er kraftig subsidiert av den kinesiske stat.

lirekassa

Sitat fra: turfsurf på I dag kl. 09:59
Sitat fra: lirekassa på I dag kl. 08:08Ble bestilling her også rett for halvannen uke siden, og akkurat i grevens tid ift. rentekampanje og levering før nyttår. Synes fortsatt 563' er latterlig mye for en bil, men jeg vet dette er den beste bilen for pengene. Jeg har forsøkt å være objektiv og sjekket priser og specs hos andre produsenter, men de når rett og slett ikke opp.
Hva spesifikt er det som ikke treffer for deg med andre biler i samme klasse?

Jeg startet en egen tråd for å diskutere dette, siden jeg ikke har så veldig lyst å bytte til ny Tesla, men vurderer å bytte mtp moms-spøkelset.

Rent teknisk var Y utelukket grunnet rekkevidde for min del, men krabbet akkurat over med det nye batteriet.

Så jeg bestilte for å ha muligheten mens jeg leter etter alternativer.

Men nå nærmer det seg utlevering, så jeg må bestemme meg snart. Å velge ny Tesla var ikke det jeg hadde tenkt meg (grunnet Musk og USA), men finner ingen alternativer i tilnærmet samme prisklasse som også ikke gir meg moralske kvaler.

Xpeng har ikke kampanje på nye G6 og den utgående mener jeg at Model Y har bedre specs enn. Totalen med hengerfeste og den renta Xpeng har (2,99%) versus 0% hos Tesla, gjør at totalprisen blir litt høyere hos Xpeng.

Model Y har over 600km nå, det må sies å være bra. Jeg savner V2L, men det kanskje kommer som SW-oppdatering, og hurtigladingen skulle gjerne vært bedre, men da må de over på 800v som sikkert skjer etter hvert (Kina først her også?).

VAG hadde ikke modeller som er rimeligere og/eller bedre på lager for levering før nyttår, og BYD Sealion 7 blir dyrere.

Contango

Det er for mange som gjør det samme nå. "Alle" skal ha ny bil. Det kommer til å bli rimelig stille etter nyttår, og det vil bli fullt av bruktbiler. Det er en ny generasjon elbiler på vei inn med vesentlig bedre rekkevidde og ladehastighet. Kinabilene kommer for fullt og presser prisene. Jeg har ingen tro på at prisene generelt kommer til å stige med 50K, og det vil bli kampanjer. Det blir dog sikkert samme kjøret mot slutten av neste år dersom politikken opprettholdes (og sannsynligheten for det er høy med den spinnville pengebruken over statsbudsjettet).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA