Nærmer seg slutten av rentekampanje og redusert pris på Model Y 4WD?

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 18. september 2025, klokken 09:57

« forrige - neste »

Mags85

Sitat fra: MyMuffin på søndag 19. oktober 2025, klokken 17:52Jeg bestilte 2.okt (ryktene om moms satte fart på sakene).

LR stealth grey m/vinterhjul. Ikke innbytte.

Har nå fått 7-29 nov som oppgitt leveringstid i appen.

Nice.
Var det nov-des som sto til deg og eller?

Svk

10 dager før meg.vil datoen endre seg til det mer nøyaktige etter hvert?

RJK

Jupp, du har bare fått et grovt estimat nå. Oppdateres når det nærmer seg!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MyMuffin

Sitat fra: Mags85 på søndag 19. oktober 2025, klokken 18:25
Sitat fra: MyMuffin på søndag 19. oktober 2025, klokken 17:52Jeg bestilte 2.okt (ryktene om moms satte fart på sakene).

LR stealth grey m/vinterhjul. Ikke innbytte.

Har nå fått 7-29 nov som oppgitt leveringstid i appen.

Nice.
Var det nov-des som sto til deg og eller?

Ja :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

RonnyØ

Tesla har garantert som plan å selge mest bil av alle i 2026 også, så de kommer til å levere kampanjer og prisjusteringer i fleng

Svk

Iår så har de vel fullt opp med 0 rente og kommende mva. Mulig de setter ned prisen i januar for å pisse på regjeringens mva påfunn

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RonnyØ på mandag 20. oktober 2025, klokken 07:53Tesla har garantert som plan å selge mest bil av alle i 2026 også, så de kommer til å levere kampanjer og prisjusteringer i fleng

Jeg tror ikke Tesla behøver å gi bedre kampanjer enn det de har i dag, sånn at jeg tipper det blir ca 40-50.000 dyrere i 2026 å skaffe en Tesla og. Hvis en ser hvor lite konkurrentene til Tesla tjener per bil så er det ikke veldig sannsynlig at de klarer å absorbere ca 50.000 i momsøkning, og da er det heller ikke grunn for Tesla å redusere sine marginer.

I tillegg har en jo også flere ris bak speilet, som at momsgrensen blir satt til 0 kroner før den slår inn i 2027, DERSOM APs statsbudsjett blir gjeldende. Så da vil en kanskje få et enda større stormløp i 2026 med å kjøpe elbil, siden da har folk litt tid på seg til å bestille bil, før momsen øker ca 75.000 til.

Eneste grunnen til at man i 2026 kanskje kan se at Tesla lar være å legge på økt moms i f.eks. Januar, er hvis de ikke klarer å levere biler i 2025 bestilt i 2025, og de vil unngå at Tesla-kunder benytter "14 dagers angrerett etter levering" på Internett-kjøp.
Dette har vi jo sett f.eks. også på en annen måte - dersom Tesla skal kjøre på med enorm prisreduksjon så venter de gjerne 15-16 dager etter en god utleveringsmåned, for å unngå at folk som har fått bil de har betalt mer for skal "angre", og få tilbakebetalt mellomlegget.

...men nå er det heller ikke usannsynlig at MDG får presset gjennom at momsgrensen blir 400.000 i 2026 og 300.000 i 2027, som de har ytret ønske om.
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Ulik kilder på nett estimerer at mva fritaket koster staten ca 17 milliarder årlig.

Med tanke på alt den rød-grønne siden vil ha gjennom, tviler jeg på at noen av de vil prioritere å øke grensen til 400k. Siden AP gikk ut med dette, er det de som får smellen på det i media så de andre har lite å tape på å ha den på 300k.

My 2 cents
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

What-a-watt

SitatHvis en ser hvor lite konkurrentene til Tesla tjener per bil

Hvor ser man det?

lirekassa

Sitat fra: RonnyØ på mandag 20. oktober 2025, klokken 07:53Tesla har garantert som plan å selge mest bil av alle i 2026 også, så de kommer til å levere kampanjer og prisjusteringer i fleng

De har uansett ikke marginer til å sette ned prisene så det vil lønne seg å vente, så fremt forslaget i statsbudsjettet for 2026 står seg om moms fra 300' og oppover.

Jeg tror de reduserer prisene og kjører annen rentekampanje (1,99% eller 2,99%) enn nå, men tror ikke det utgjør nok i sum til at man burde vente.

hemi

jeg tipper også at de senker prisen på bilen, mindre mva, og hever renten

lirekassa

Sitat fra: hemi på mandag 20. oktober 2025, klokken 13:20jeg tipper også at de senker prisen på bilen, mindre mva, og hever renten

Selv om de skulle sette ned bilprisen med 50 000kr og ha 1,99% rentekampanje, så vil det fortsatt lønne seg å kjøpe nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på mandag 20. oktober 2025, klokken 12:27
SitatHvis en ser hvor lite konkurrentene til Tesla tjener per bil

Hvor ser man det?

Det har vært litt skriverier på diverse medier at en del bilprodusenter sliter med å skape lønnsomhet med elektriske biler. Finner ikke en sånn svær oversikt i farten, men her er et par utsnitt:
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

#193
I Q2 tjente Tesla knapt noe på bilsalg. Brorparten av overskuddet kom fra regulatoriske kreditter.

Øyvind.h

Sitat fra: What-a-watt på mandag 20. oktober 2025, klokken 14:59I Q2 tjente Tesla knapt noe på bilsalg. Brorparten av inntektene kom fra regulatoriske kreditter.
Og de fases ut nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA