Behov for "smart" ladepunkt nå med Norgespris?

Startet av nybil, tirsdag 16. september 2025, klokken 23:34

« forrige - neste »

nybil

Hei,

Nå som vi får Norgespris på strøm (hvertfall positivt for oss i sør) så er det jo kun effektleddet som har noe å bety.

Jeg skal handle en ladepunkt for garasjen, hvor jeg har pr nå 3*230V på en 25A kurs.

Har forstått det som at Xpeng G6 ikke kan utnytte 3*230V så da blir det vel i prinsippet kun 5,7A. Eventuelt så må jeg bytte ut den 25A med en 32A.

Hvilke tanker har dere rundt dette?

Ladepunkt koster vel fra kr 2000 til kr 10.000?

Fikk også epost av Vibb (tidligere å energi) at de anbefalte å legge til ladepunkt i app, men det er vel for eventuelt å koble opp mot effektleddet kanskje?

Rosstopher

Jeg har hatt elbil i noen år nå og har en dum lader. Har aldri følt noe behov for en smart lader egentlig. Jeg stiller inn lading i bilen, og det lader fast fra  kl 01:00. Hvis jeg ser at det er veldig dyr eller veldig billig strøm så hender det at jeg endrer på tidspunktet. Jeg trur det er få minutter og få kroner å spare på at laderen gjør denne jobben automatisk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Håvar

Det er nok lite å hente ja, ser for meg at det mest lønnsomme er å lade med lav effekt 2-3 kW på natten. Her er laveste effektledd 0-5 kW og neste 5-10. Det er heller ingen differensiering mellom dag og natt (Lede). Da vi bodde i nord var trinnene bare 2 kW så det er nok litt avhengig av hva slags nettleiemodell en har

Tidligere har jeg brukt smartlading via Tibber. Da har jeg også fått noe igjen på Grid rewards, men det blir spist opp av 49,- mnd og noen øre i påslag pr kWt til Tibber. I snitt betaler jeg nesten 100 kr/mnd til Tibber utenom selve strømmen, så nå som Norgespris blir innført kommer jeg bare til å gå etter spot med lavest mulig påslag. Med lading nattestid er det også uinteressant å balansere mot effektbruk

Fant -1,8 øre i påslag i 12 mnd uten binding som beste hittil
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Ser ingen grunn til å kjøpe en dum lader i 2025. Laderen lever i mange år, og merkostnaden ved å gå fra dum til smart lader er liten mtp hvor lang tid den avskrives over og beløpet en bruker på bil.

Forskjellige bilprodusenter har forskjellige tilnærminger til justeringer, API tilganger osv. Om et par år så kjører du kanskje bil fra et annet merke, med andre muligheter? Da er det fint å kunne gå inn i appen, endre fra enfas til trefas fremfor å bestille elektriker. Kanskje du får besøk av noen som ikke kan styre når bilen lades, eller velger å ikke gjøre det. Da kan du stille inn laderens effekt i appen eller tidspunkt for lading. Laderen kan også styres automatisk basert på strømpris så du ikke trenger vurdere når det er fornuftig å lade. Noen tilbyr grid rewards så du får betalt for å lade. Det har jeg tjent noen hundrelapper på siste år. Ingen vet hva som skjer med strømprisen etter 2026. Plutselig forsvinner norgespris og vi er tilbake på spot, med varierende kvalitet på fastprisavtaler. Kabel kan låses fast/løsnes med appen, lading stoppes/startes.
Ladestatistikk ligger lett tilgjengelig i appen med info om effekt, forbruk for sesjon, årsforbruk osv.

For meg blir det feil å ikke legge noen tusenlapper ekstra for noe som varer i mange år, som gir så mange muligheter. Vi bytter bilmerke fra tid til annen, og kvalitet på app og integrasjoner varierer. Skulle bilprodusentens app mot formodning være nede, kan jeg sjekke lader. Og omvendt.
To i familien har «dumme» ladere. Den ene sliter med ustabilitet og det er umulig å finne ut hvorfor, fordi en ikke vet hvorfor laderen nekter å lade i blant. Den andre har fast kabel, som er alt for kort. Kabel kan ikke byttes.

Med forbehold om at jeg ikke har sjekket hva smarte ladere koster nå. Har hatt smart lader både hjemme og på hytta i flere år, så jeg vet ikke hva prisene ligger på. Tenker ikke så mye på lading, for det går helt automatisk basert på strømpris og strømpris-prognoser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Hvor lønnsommt er det å lade med lav effekt 2-3 kW på natten?
Klarer BMS å balansere cellene da, eller må du bytte celler i ny og ned?

RJK

Selvsagt klarer bilen å balansere cellene på lav effekt så lenge du lar den stå til 100% uten å kutte effekten. Men uansett om du ikke rekker å balansere, så må du ikke bytte celler pga det, det gir bare mindre nøyaktighet for rekkevidde og batterinivå, spesielt på LFP-type batterier.

Det største problemet med lav effekt, er å stå et sted det er veldig kaldt, for da kan det hende punktet ikke gir god nok effekt til å forvarme batteri og kupé til man skal ut om morgenen. Det kan fort være at bilen trenger 5-5 kW for å gi nok effekt til både å lade og forvarme.

De kaldeste dagene, gitt at bilen har fått kjøle seg nok ned, vil kanskje bruke all effekt til å varme opp batteriet, og lite til intet går til å lade bilen i slike omgivelser.

Med Norgespris vil du kanskje kunne rettferdiggjøre å betale for litt mer effekt, siden strømprisen ikke vil påvirke deg når spotprisen øker. Du betaler maks 40 øre + mva (og andre kostnader) per kWh. Da kan man bruke besparelsen økt effektavgift til å lade f.eks. på 6 kW effekt på de kaldeste månedene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på mandag 22. september 2025, klokken 21:14Du betaler maks 40 øre + mva (og andre kostnader) per kWh.

Ja, men også minimum slik at man ikke lenger vil kunne ha glede av de perioder hvor strømprisen er lavere, eller sågar negativ, som skjer og vil skje igjen, helt garantert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. september 2025, klokken 09:05
Sitat fra: RJK på mandag 22. september 2025, klokken 21:14Du betaler maks 40 øre + mva (og andre kostnader) per kWh.

Ja, men også minimum slik at man ikke lenger vil kunne ha glede av de perioder hvor strømprisen er lavere, eller sågar negativ, som skjer og vil skje igjen, helt garantert.
Kunne vært mer korrekt på det, men anså det som selvforklarende...

Poenget var altså at man ikke betaler mer for strømmen om en lader på lav effekt, men at man bør unngå å lade med for høy effekt pga effektavgiften.

Men siden strømmen altså ikke blir dyrere per kWh, så kan man altså bruke endel av besparelsen til å lade med litt høyere effekt uten at man blir "ruinert"

Skulle man fått et "skrekkscenario" med spotpris på 2400 øre per kWt, så vil man med den gamle strømstøtten betale 213 øre per kWh den/timen/de timene prisen er så høy.

Med Norgespris går ikke prisen over 40 øre så lenge man uansett holder seg under månedsmaksimum på 5000 kWh i måneden hjemme eller 1000 kWh i måneden på hytta.

Dermed får man en reell besparelse på strømmen som gjør at man kan ta seg råd til å bryte det laveste eller de to laveste effekttrinnene på de kaldeste månedene.

De varmere dagene der man ellers ville fått negativ pris, så får man ikke besparelsen når man velger Norgespris, men må fortsatt betale 40 øre kWh (reelt sett betaler man da differansen mellom 40 øre og den negative prisen, slik jeg oppfatter det). Faktisk bør man vente med alt strømbruk når spotprisen er negativ pga dette. 

Men i de varme månedene vil ikke behovet for forvarming være der, og da kan man klare seg fint med lav effekt.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. september 2025, klokken 15:37De varmere dagene der man ellers ville fått negativ pris, så får man ikke besparelsen når man velger Norgespris, men må fortsatt betale 40 øre kWh (reelt sett betaler man da differansen mellom 40 øre og den negative prisen, slik jeg oppfatter det). Faktisk bør man vente med alt strømbruk når spotprisen er negativ pga dette.

Så lenge du betaler spotpris på strømavtalen din spiller det ingen rolle når du bruker strøm med norgespris. Det er bare om å gjøre å spre strømforbruket mest mulig grunnet effektledd. Om strømprisen er negativ eller ikke spiller ingen rolle. Med fastpris avtale og norgespris er det dog lurt å bruke strøm når den er dyrest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. september 2025, klokken 16:36
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. september 2025, klokken 15:37De varmere dagene der man ellers ville fått negativ pris, så får man ikke besparelsen når man velger Norgespris, men må fortsatt betale 40 øre kWh (reelt sett betaler man da differansen mellom 40 øre og den negative prisen, slik jeg oppfatter det). Faktisk bør man vente med alt strømbruk når spotprisen er negativ pga dette.

Så lenge du betaler spotpris på strømavtalen din spiller det ingen rolle når du bruker strøm med norgespris. Det er bare om å gjøre å spre strømforbruket mest mulig grunnet effektledd. Om strømprisen er negativ eller ikke spiller ingen rolle. Med fastpris avtale og norgespris er det dog lurt å bruke strøm når den er dyrest.
Var vel egentlig for egen samvittighet, når man tilnærmet kunne fått betalt for å bruke strøm, så må man altså betale 40 øre for den... ;)

Ved en spotpris på -20 øre, må man betale 40 øre, som er en differanse på 60 øre...! Det ville gnagd på sjela å bruke mye strøm da, fremfor å vente til spotprisen blir dyrere...
Bosted Oslo

daktari

Jeg har siste årene forsøkt å lade på 28A når strømprisen er lav. Det medfører naturligvis at jeg kommer i Elvias 5-10 kW effektledd (300,-), sågar 10-15 kW også (410,-) de kaldeste dagene jeg lader og alle elektriske apparater går.

Nå tenkte jeg kanskje å skru ned til 10-12A og se om jeg kan holde huset under 5 kW (190,-). Vi snakker da besparelser på glade 1320,- i året på nettleien alene.

Hvis en smartlader kan starte og stoppe lading når andre apparater bruker strøm, slik at man holder seg under et gitt nivå, så kan merprisen raskt bli spart inn.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. september 2025, klokken 18:27Ved en spotpris på -20 øre, må man betale 40 øre, som er en differanse på 60 øre...! Det ville gnagd på sjela å bruke mye strøm da, fremfor å vente til spotprisen blir dyrere...
Du må bare se bort ifra slike enkelttimer gjennom året. Det er kun støy som ikke er relevant i det store bildet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 23. september 2025, klokken 19:19Hvis en smartlader kan starte og stoppe lading når andre apparater bruker strøm, slik at man holder seg under et gitt nivå, så kan merprisen raskt bli spart inn.
Det er akkurat sånn jeg har satt opp hjemmeautomasjon. Vi er ikke over 5kW hele året. Regulerer først lader, og skrur så av VVB hvis det ikke er nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA