Førerløs Q4 inn i Rema-butikk

Startet av Philip Marlowe, lør 13. sep 2025, kl. 13:20

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på man 15. sep 2025, kl. 06:56Om noe er "feil" med VW så er det at bilen kan "coaste"..fremover uten at man gir gass. Akkurat den egenskapen har jeg aldri likt. Man må holde bremsen inne for å stå stille etter stopp..event. ha på auto hold. Det oppleves ikke trygt at bilen kan ha fremdrift uten å gi gass. Dette er en idiotløsning man har arvet fra fossilverden..hvorfor i alle dager forstår jeg ikke

Tror poenget er at man fin-dirigerer farten med bremsen på bil uten en-pedal kjøring. Uten fremdrift så blir det mye skifting mellom pedalene.

Personlig er jeg ganske fornøyd med oppsettet på MEB/VAG siden jeg coaster mye i D. B har sine bruksområder men jeg bruker det ikke like mye. Har brukt B mye på glatte veier og der er det utmerket.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på man 15. sep 2025, kl. 07:19
Sitat fra: hELgenen på man 15. sep 2025, kl. 06:56Om noe er "feil" med VW så er det at bilen kan "coaste"..fremover uten at man gir gass. Akkurat den egenskapen har jeg aldri likt. Man må holde bremsen inne for å stå stille etter stopp..event. ha på auto hold. Det oppleves ikke trygt at bilen kan ha fremdrift uten å gi gass. Dette er en idiotløsning man har arvet fra fossilverden..hvorfor i alle dager forstår jeg ikke

Tror poenget er at man fin-dirigerer farten med bremsen på bil uten en-pedal kjøring. Uten fremdrift så blir det mye skifting mellom pedalene.

Personlig er jeg ganske fornøyd med oppsettet på MEB/VAG siden jeg coaster mye i D. B har sine bruksområder men jeg bruker det ikke like mye. Har brukt B mye på glatte veier og der er det utmerket.

Dersom du står stille og har noe foran deg..f.eks 40 cm..og så slipper bremsen..da oppleves det ikke som en finjustering..faktisk stikk motsatt. Jeg har hatt og har biler uten coasting også..og der har man mye bedre kontroll.

Jeg tror coasting er der fordi man ville etterligne fossil oppførsel..

daktari

Det er helt åpenbart mye bedre ved trang parkering at bilen kryper frem mens man kan styre farten med fot på bremsen. Det kalles ikke coasting, men creep. Coasting = trilling/frihjul.

Biler som ikke har creep må under trange forhold styres med både brems og gass, dvs hyppig veksling. I tillegg har man foten på 400 hk, noe som kan gå riktig galt hvis man presser litt for hardt.

Så VW/BMW sin løsning, der man får både og i to separate program D og B, er ganske genialt. E-tron sin løsning var dritt, for den krøp ikke frem, samtidig som den måtte bremses manuelt. Tesla tilbød tidligere et valg om å bruke kryp og et ikke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

esan

Når en bil har både en "P" bryter på girvelger samt en separat egen park bryter i tillegg, hva er da forskjellen på disse to?

Orbit

Parkbryter (håndbrekk) blokkerer bare bremsene, normalt kun bak når bilen står stille. Den kan også brukes som nødbrems under kjøring (f.eks øvelseskjøring), eller om en har fått noe som absolutt ikke skulle være der (tomflaske e.l.) under bremsepedalen. I nødbremsmodus bremses alle fire hjul, tilsvarende hardt trykk på bremsepedal (inkl ESP og ABS-funksjonalitet).

Dersom bilen i tillegg har P-knapp på girvelger, styrer denne en sperre ("pawl") på tannhjulene i reduksjongiret mellom elmotor(er) og drivaksel. Denne sperren klarer å holde bilen stille, men kan ikke legges inn mens bilen er i bevegelse da den vil gi 100% låsing av hjul, og er heller ikke dimensjonert for så stor dynamisk belastning.

Har en begge deler, er beste parkering å bruke fotbrems til biler er stoppet, trekke "håndbrekket", slippe fotbrems (for å bekrefte at bilen står på parkbremsen) og til slutt sette giret i P.

Noen biler har nå kun en P-bryter. Da vil bilen selv sekvensere innkobling av bremser og sperre i girkassen. Jeg tror det er pålegg om å ha begge deler, har i alle fall ikke sett biler som kun bruker bremsene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

esan

Sitat fra: Orbit på man 15. sep 2025, kl. 15:10Noen biler har nå kun en P-bryter. Da vil bilen selv sekvensere innkobling av bremser og sperre i girkassen.

Takk for god forklaring! Min nye Skoda har kun Park bryter tilsvarende håndbrekk. Da betyr det at denne bryteren i mitt tilfelle også:
Sitat fra: Orbit på man 15. sep 2025, kl. 15:10styrer denne en sperre ("pawl") på tannhjulene i reduksjongiret mellom elmotor(er) og drivaksel.

I tillegg til å blokkere bremsene. Det som på min forrige BMW var delt mellom to ulike brytere, er dermed nå samlet i en.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på man 15. sep 2025, kl. 07:36
Sitat fra: vinterdekk på man 15. sep 2025, kl. 07:19

Dersom du står stille og har noe foran deg..f.eks 40 cm..og så slipper bremsen..da oppleves det ikke som en finjustering..faktisk stikk motsatt. Jeg har hatt og har biler uten coasting også..og der har man mye bedre kontroll.

Jeg tror coasting er der fordi man ville etterligne fossil oppførsel..

Jeg var ikke så flink å porsjonere brems og gass under demokjøring og de første dagene ut i eierskapet. Men presisjonsporsjonering av brems ved creep har ikke vært problem senere. Man må bare bli kjent med bilen. Ikke unikt for MEB/VAG at noe trenger tilvenning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Sitat fra: esan på man 15. sep 2025, kl. 15:35
Sitat fra: Orbit på man 15. sep 2025, kl. 15:10Noen biler har nå kun en P-bryter. Da vil bilen selv sekvensere innkobling av bremser og sperre i girkassen.

Takk for god forklaring! Min nye Skoda har kun Park bryter tilsvarende håndbrekk. Da betyr det at denne bryteren i mitt tilfelle også:
Sitat fra: Orbit på man 15. sep 2025, kl. 15:10styrer denne en sperre ("pawl") på tannhjulene i reduksjongiret mellom elmotor(er) og drivaksel.

I tillegg til å blokkere bremsene. Det som på min forrige BMW var delt mellom to ulike brytere, er dermed nå samlet i en.

litt uklart for meg om MEB-plattformen har en mekanisk låsing av motoren jfr denne videoen og flere andre.

https://youtu.be/rquPehUcmMg
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA