Batteritest ved garantiuløp hos NAF vs Egenrapportert SoH

Startet av Expat, onsdag 10. september 2025, klokken 10:25

« forrige - neste »

Expat

Jeg hadde nylig bilen (sommer 2021, amerikansk 614km-modell med 82,1 kWh batteri) på en garantiutløpsttest ved 100k km hos NAF der de også tok en batteritest (Aviloo).

Jeg er litt usikker på hvordan denne testen skal forstås og håper på noen innspill her:
 Aviloo-testen rapporterer nemlig (i stor skrift og fete typer på rapporten) om en SoH på 92,1% samtidig som den rapporterer (i veldig liten skrift) om en BMS helsetilstand (SoH) på 85%. For en fire år gammel bil med 100 000km virker det første tallet litt høyt og det andre veldig lavt.

Selv gjorde jeg forøvrig noen enkle beregninger i vinter og kom til omlag 92%. Opprinnelig vist EPA-rekkevidde / daværende visning, deretter kontrollsjekket med forbruk og strøm inn på batteriet ved ladning..

Jeg har ikke kjørt den egentesten til Tesla på flere år, men testet det da km-standen var på rundt 50k og Tesla hadde nettop åpnet for muligheten for å gjøre det. Da havna SoH på litt over 85% noe jeg stusset over virket usannsynlig lavt. Noen langturer og oppladninger senere bekreftet at det tallet ikke kunne stemme - eller i hvertfall ikke slik jeg forsto det.

Hva er riktig her? Kan man ta denne Aviloo-testen for god fisk eller er det den selvrapporterte SoH som man skal stole på.

Rent anektdotisk: Da bilen var ny kunne jeg kjøre Trondheim-Oslo via Kvikne uten ladestopp - i hvertfall i fint vær. I forrige uke beregnet bilen at jeg skulle ankomme Oslo med 0-1% på batteriet. Så hårfin beregning stoler jeg ikke på så det ble et lite ladestopp denne gangen. Med det forbruket jeg hadde ville jeg ha ankommet med rundt -5%. Det er ikke noe som plager meg, men rekkevidden er jo merkbar kortere.

Forøvrig var det (dessverre) ingen store feil på bilen, og sånn sett var kanskje garantiutløpstesten bortkastet. Krysser fingra for at framtida uten garantireparasjoner blir uten store overraskelser.. :)

RJK

Sitat fra: Expat på onsdag 10. september 2025, klokken 10:25Jeg hadde nylig bilen (sommer 2021, amerikansk 614km-modell med 82,1 kWh batteri) på en garantiutløpsttest ved 100k km hos NAF der de også tok en batteritest (Aviloo).

Jeg er litt usikker på hvordan denne testen skal forstås og håper på noen innspill her:
 Aviloo-testen rapporterer nemlig (i stor skrift og fete typer på rapporten) om en SoH på 92,1% samtidig som den rapporterer (i veldig liten skrift) om en BMS helsetilstand (SoH) på 85%. For en fire år gammel bil med 100 000km virker det første tallet litt høyt og det andre veldig lavt.

Selv gjorde jeg forøvrig noen enkle beregninger i vinter og kom til omlag 92%. Opprinnelig vist EPA-rekkevidde / daværende visning, deretter kontrollsjekket med forbruk og strøm inn på batteriet ved ladning..

Jeg har ikke kjørt den egentesten til Tesla på flere år, men testet det da km-standen var på rundt 50k og Tesla hadde nettop åpnet for muligheten for å gjøre det. Da havna SoH på litt over 85% noe jeg stusset over virket usannsynlig lavt. Noen langturer og oppladninger senere bekreftet at det tallet ikke kunne stemme - eller i hvertfall ikke slik jeg forsto det.

Hva er riktig her? Kan man ta denne Aviloo-testen for god fisk eller er det den selvrapporterte SoH som man skal stole på.

Rent anektdotisk: Da bilen var ny kunne jeg kjøre Trondheim-Oslo via Kvikne uten ladestopp - i hvertfall i fint vær. I forrige uke beregnet bilen at jeg skulle ankomme Oslo med 0-1% på batteriet. Så hårfin beregning stoler jeg ikke på så det ble et lite ladestopp denne gangen. Med det forbruket jeg hadde ville jeg ha ankommet med rundt -5%. Det er ikke noe som plager meg, men rekkevidden er jo merkbar kortere.

Forøvrig var det (dessverre) ingen store feil på bilen, og sånn sett var kanskje garantiutløpstesten bortkastet. Krysser fingra for at framtida uten garantireparasjoner blir uten store overraskelser.. :)
Er disse testene/turene tatt ved ca samme temperatur, vindstyrke, vindretning, samme type dekk/hjul? Er så mye som spiller inn at å sammenligne to turer, så må i utgangspunktet det meste være likt for å si sånn ca hva som er reelt og faktisk.

Dog, noe vil jo batteriet degraderes, gjerne mest i starten og på slutten av batteriets levetid, mens det ellers vil være en svak nedgående tendens.

Uansett, tallene virker for meg som relativt greie, selv om jeg ikke er "ekspert" på feltet...! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

SoH på 92% kan stemme bra. Min 2021 modell av samme type viste 568km EPA rekkevidde ved 100% når den var ny. Nå ligger den på 528.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Expat

Det er mulig jeg formulerer meg litt dumt her. Jeg spør ikke om 92% SoH er innafor eller ei. Det jeg lurer på er hvorfor det er to SoH-verdier her og hvilken jeg skal forholde meg til.

Altså, bilens egenrapporterte SoH er 85%. Det er litt mindre enn det jeg fikk den ene gangen for en tid tilbake da jeg kjøre bilens egen batteritest. 92% SoH er det denne Aviloo-testen rapporterer (og omtrent det jeg selv klarer å beregne meg fram til).

Hva er forskjellen? Hvilken skal man forholde seg til og hvorfor er bilens egenrapporterte SoH så mye lavere? 

Radial

Er bilens egenrapporterte 85%SoH gjort via den interne "degradation" testen?
Eller leser du denne bare ut fra ScanMyTesla verktøy?

Hvis siste, så må du få tatt en BMS calibration som er mest effektivt gjort gjennom degradation-testen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA