G6 RWD standard range - kampanje - passer den oss?

Startet av nybil, lørdag 06. september 2025, klokken 17:43

« forrige - neste »

ca119

Har følgt lenge med på G6. Prøvekjørt AWD da de ikke hadde en standard i sommer. Ja, først kostet den vel 410000 eller 420000, så ble den "billigere" for BARE 380000 men UTEN VINTERDEKK (som koster 30000). HAHA
Men NÅ kan du få den for 335000 i hvit og igår slo jeg til! Men +8000kr da jeg vil han den i grå.

Vinterdekk kommer jeg til å kjøpe andre sted ettersom jeg synes 30000 er litt mye for 4 hjul. Merkedekk kommer vel på ca 22000 og rimlige kanskje 17000 men IKKE 20" I gamledager fikk noen facbookgrupper Dekk Sjekk AS i Askim til å komme med tilbud når det var minst 10 kjøper.

Vi snakker om den gamle modelen - derfor den lave prisen. Joda den nye facelift har kanskje noen fine detalier, men er det verdt 100000kr? Synes ikke jeg! Ihverfall er båten på vei (den stopper vel først i Belgia) og den nye batchen kommer ca om 4-6 uker fikk jeg forespeilet.

Da er det bye-bye 2019 KONA ... og XPENG er nok mer behagelig å kjøre :) Men kanskje litt mindre rekkevidde.
Det var vist problemer å lade hos TESLA med disse biler siden de har 800V, men det jobbes vist med og det er rapportert at noen fikk ladet dog bare med 98KWH.
Den har ihvertfall 7års garanti eller 160000km. Men Service alle 20000km eller 1x året. Og de koster ca 3600kr for 1 -3 -5 .... og hele 8000kr for 2 -4 -6 ... :( Ja da er det bedre med TESLA ....

ToWalkOrDrive

Høres ut som et skikkelig kupp. En kollega prøvekjørte nye Tesla Model Y og utgående Xpeng G6, og likte best G6, og kjøpte den. Var blant annet fjørene/dempingen han likte bedre på G6.

Både utgående G6 og utgående G9 RWD ser ut som enorme kupp. Bakhjulstrekk elbil synes jeg forøvrig fungerer svært bra når en kjører til populære skitrekk osv (ref 2014 Tesla Model S) pga store hjul, brede hjul, vektbalanse og lynrask antispinn.
Tesla Model Y                         2021-

najtrox

Vurdert denne selv, men vanskelig å vite på forhånd om man egentlig trenger AWD eller ikke. Hva tror vi om salg av denne om f.eks 3 år? Verditapet er jo sikkert begrenset, men hvor lett blir den å selge?

hELgenen

Sitat fra: najtrox på lørdag 13. september 2025, klokken 10:10Vurdert denne selv, men vanskelig å vite på forhånd om man egentlig trenger AWD eller ikke. Hva tror vi om salg av denne om f.eks 3 år? Verditapet er jo sikkert begrenset, men hvor lett blir den å selge?

Gitt garantiene og at det ikke har skjedd noe politisk overilt mhp Kina så ser jeg ikke helt at denne skal tape seg ekstremt. Du får en bil med ok rekkevidde som lader raskere enn øvrige dyrere biler i dagens marked. Den nye varianten lader jo så raskt at det ikke er ladenettverk som støtter det en gang i dag.
Og dette problemet med Tesla SuC skal være løst sies det på nettet. Bruksverdien fremstår derfor veldig høy..

Selvfølgelig vil det komme nyere modeller med ennå raskere  lading osv..men ennå billigere? Plutselig står staten der og skal ha mer moms også...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: najtrox på lørdag 13. september 2025, klokken 10:10Vurdert denne selv, men vanskelig å vite på forhånd om man egentlig trenger AWD eller ikke. Hva tror vi om salg av denne om f.eks 3 år? Verditapet er jo sikkert begrenset, men hvor lett blir den å selge?

Jeg tror verditapet per år blir mye lavere per år om du f.eks. har bilen i 6 år. Da vil ny eier fremdeles ha ett år garanti igjen. Føler bruktverdiene ofte påvirkes av hvor mye feil det er med bilene. F.eks. har I-Pace og Model X fæle tap. Men har du kjøpt bil til under 450.000 og du får halvparten igjen etter 6 år (worst case?) så har du "bare" tapt 37.500 per år.

Ingen vet hvordan bruktprisene er om 6 år, når det sikkert er hundretusener i avgifter på nye elbiler. Men historisk sett har rimelige biler som tikker av de fleste familiebil-bokser holdt seg greit. Men lav rekkevidde kan trekke ned i så måte. Men i kroner er verditapet veldig lavt pga garantien på 7 år tror jeg.

vinterdekk

Verditapet henger jo også sammen med populariteten til modellen, og markedsposisjonen om seks år. Xpeng har solgt 1363 G6 i Norge hittil i år og ligger på foreløpig 22 plass over mest solgte elbiler. Mellom Hyundai Kona og BMW i4. Ikke helt i Tesla-dødaren mao. Men med kampanjen som det er snakk om her så gir jo Xpeng en rabatt som omtrent matcher første års verditap, så da blir det ett veldig rimelig bilhold.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 14. september 2025, klokken 08:30

Jeg tror verditapet per år blir mye lavere per år om du f.eks. har bilen i 6 år. Da vil ny eier fremdeles ha ett år garanti igjen. Føler bruktverdiene ofte påvirkes av hvor mye feil det er med bilene. F.eks. har I-Pace og Model X fæle tap. Men har du kjøpt bil til under 450.000 og du får halvparten igjen etter 6 år (worst case?) så har du "bare" tapt 37.500 per år.

Ingen vet hvordan bruktprisene er om 6 år, når det sikkert er hundretusener i avgifter på nye elbiler. Men historisk sett har rimelige biler som tikker av de fleste familiebil-bokser holdt seg greit. Men lav rekkevidde kan trekke ned i så måte. Men i kroner er verditapet veldig lavt pga garantien på 7 år tror jeg.

Ingenting er normalt lenger dessverre. F.eks dersom EU og Norge følger Trumps oppfordring om toll på Kinavarer vil deler til alle biler med noe Kina elektronikk gå til himmels sammen med forsikringspremiene. Det kan gi større verditap enn på rene europeiske biler. Mange sitter også i en boble og tror Europeiske biler er "bedre" enn kina biler..selv om det faktisk er mye som peker på det motsatte. For egen del har jeg alltid lagt meg omtrent billigst på bruktmarkedet og endt med verditap på 2-300k på 2-3 år på biler rundt 500k++ Det er saftige verditap..Hadde jeg kjøpt en bil til 350 ish..så hadde jeg ikke fryktet verditapet overhodet..og med garanti på toppen..nei..det blir nok ikke noe verre enn europeiske biler rundt 500k..i kroner og ører.

Er et veldig vanskelig politisk landskap å handle dyre varer i om dagen..Støre skulle ordne trygg styring..men det gjenstår å se om dette bare var valgflesk..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. september 2025, klokken 10:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 14. september 2025, klokken 08:30

Ingenting er normalt lenger dessverre. F.eks dersom EU og Norge følger Trumps oppfordring om toll på Kinavarer vil deler til alle biler med noe Kina elektronikk gå til himmels sammen med forsikringspremiene. Det kan gi større verditap enn på rene europeiske biler. Mange sitter også i en boble og tror Europeiske biler er "bedre" enn kina biler..selv om det faktisk er mye som peker på det motsatte. For egen del har jeg alltid lagt meg omtrent billigst på bruktmarkedet og endt med verditap på 2-300k på 2-3 år på biler rundt 500k++ Det er saftige verditap..Hadde jeg kjøpt en bil til 350 ish..så hadde jeg ikke fryktet verditapet overhodet..og med garanti på toppen..nei..det blir nok ikke noe verre enn europeiske biler rundt 500k..i kroner og ører.

Er et veldig vanskelig politisk landskap å handle dyre varer i om dagen..Støre skulle ordne trygg styring..men det gjenstår å se om dette bare var valgflesk..

Har absolutt ingen tro på at Støre innfører toll på alt fra Kina, med tanke på at de er utrolig viktige for norsk handel, både med tanke på eksport av blant annet fisk, men og pga enorm import fra Kina. Vi handler (kjøper og selger) for ca 150 milliarder nok i året med Kina.

At en kan kjøpe en bil tilsvarende G6 for 335.000 (uten vinterdekk) tror jeg ikke skjer igjen. Bare vent til statsbudsjettet blir lagt frem i neste måned for 2026, og ikke minst Revidert statsbudsjett, etter at MDG har tvunget gjennom 25% mva fra første krone på nybilkjøp....kanskje... eller at de venter ett år, men med samme effekt. Dette drar opp bruktprisene.

Tipper egentlig at en kan selge en brukt Xpeng G6 RWD kjørt 60.000 i september 2028 for 288.000, og ny bil koster da 640.000.

hELgenen

Jeg vil nesten tro prisbunnen på nye biler er nå. Med tanke på avgifter så kommer de nok. Venstresiden går aldri tom for ideer for å bruke andres penger

Så om det ikke blir nye toll avgifter..så blir det nok en haug med nye avgifter..alle skal flå..æhh..få

turfsurf

Tipper prisen på biler kommer til å holde seg lav frem til -27, da blir det full MVA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. september 2025, klokken 13:06Tipper prisen på biler kommer til å holde seg lav frem til -27, da blir det full MVA.

Tja, når tuttifrutti skal doble barnetrygden for de uten utdanning, legge ned oljebransjen, og jage ut investorer så trenger de raskt penger etterpå.  ;)

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på søndag 14. september 2025, klokken 22:44Ikke så relevant for tråden, om jeg får lov å si.

Du føler ikke det er relevant for tråden om nybilprisen på alle elbiler stiger 20% over natten?
Poenget er at å kjøpe elbil nå kan være tidenes mulighet ettersom vi nå er i slutten av fasen "introduksjon/tidlig", og at de eksepsjonelle avgiftsfritakene er i ferd med å ebbe ut, og at vi har svært mange "miljø og fordelingspartier" som har fått flertall i stortinget. Nybilkjøp havner inn i kategorien: "no no" til f.eks. MDG, og i kategorien "kakse-luksus" til SV. I tillegg har også partier på borgerlig side sagt at når man slutter å selge bensinbiler så skal avgiftsletten fases ut. Valg-vinner FrP har gått litt i en annen retning og sagt "Elbiler skal ha like mye avgifter som bensinbiler". Dette er relevant fordi det gjør at en allerede for 2026-budsjettet kan få mye mer nybil-avgifter. Så da kan det være lurt å smi mens jernet er billig.

ToWalkOrDrive

Dersom en kjører veldig lite så ser jo denne ut som et godt alternativ  ;D  ;)

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. september 2025, klokken 08:41
Sitat fra: vinterdekk på søndag 14. september 2025, klokken 22:44Ikke så relevant for tråden, om jeg får lov å si.

Du føler ikke det er relevant for tråden om nybilprisen på alle elbiler stiger 20% over natten?
Poenget er at å kjøpe elbil nå kan være tidenes mulighet ettersom vi nå er i slutten av fasen "introduksjon/tidlig", og at de eksepsjonelle avgiftsfritakene er i ferd med å ebbe ut, og at vi har svært mange "miljø og fordelingspartier" som har fått flertall i stortinget. Nybilkjøp havner inn i kategorien: "no no" til f.eks. MDG, og i kategorien "kakse-luksus" til SV. I tillegg har også partier på borgerlig side sagt at når man slutter å selge bensinbiler så skal avgiftsletten fases ut. Valg-vinner FrP har gått litt i en annen retning og sagt "Elbiler skal ha like mye avgifter som bensinbiler". Dette er relevant fordi det gjør at en allerede for 2026-budsjettet kan få mye mer nybil-avgifter. Så da kan det være lurt å smi mens jernet er billig.

Helt enig..Det er nå og kanskje frem til juni 2026 det kan være lurt å handle. Når avgiftene kommer så er det for sent.

For å være 100% sikker bør man nesten ta levering i 2025. Jeg tror ikke avgiftene kommer allerede i januar..men jeg er ikke trygg på det heller.

Kjøp nå..og kjøp en bil med lang garanti slik at du kan beholde den lengst mulig..neste gang blir det dyrere fordi avgiftene trolig vil være relativt høyere enn lønnsvekst.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA