Kjøp i3, hvilken årgang og versjon?

Startet av Balaklava, fredag 05. september 2025, klokken 07:12

« forrige - neste »

Balaklava

Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:11HK var tilgjengelig som et eget valg, men BMW priset "charged"/"fully charged"-pakkene såpass aggressivt at mange endte med dette. Bare HK + 11kW AC-lading (standard er 3.7 kW) + stor navigasjon + 20" felg + annen farge enn hvit kostet drøyt 50000 kr enkeltvis, mot 80000 for fully charged.

Ok, bra oppklaring, takk.

Jeg tenker litt på å ha en bil fra nå til vrak, så alt kompliserende er egentlig lite attraktivt.

20" felger høres fordyrende ut, og normalt tar det vel litt av rekkevidden også (?)

Og hva skal jeg velge for å unngå LED Matrix? Var det en del av både charged og fully charged?

Ser at noen reklamerer med varmepumpe. Med ellers to like biler tar jeg den uten. Har alle bilene varmepumpe eller var det del av noen pakke/tilvalg? 

Og ja, dropper HK greiene siden det på en måte drar bilen i "feil retning". Med mindre det dukker opp en med null tilvalg, kun HK da ;-)
----

Så en hvit bil kan være tegn på "få tilvalg"? Forøvrig en av mine fargefavoritter. Fart på AC lading har ikke noe å si, lader over natt uansett og da er 3,7 tilstrekkelig.

hELgenen

Jeg har hatt noen av disse tidligere. Ble vel 3 totalt. Jeg mener charged plus ga mest fornuft og minst feil. Mine så ut som nye fra dag 1 til bilene ble solgt. Helt vanvittig enkle å holde pene med unntak av skinnsetene på FC. Svakhet var tårnlager som ble byttet på garanti. Vinterkjøring og høye hastigheter føltes litt usikkert. Men veldig bra pendlerbil og praktisk i byen og i p husene. Batterier skal kunne byttes nodul for modul,mye karbon/glassfiber og alu burde indikere at man her kan holde denne i live i mange år

Klykken

Sitat fra: Balaklava på tirsdag 09. september 2025, klokken 20:20Jeg tenker litt på å ha en bil fra nå til vrak, så alt kompliserende er egentlig lite attraktivt.

20" felger høres fordyrende ut, og normalt tar det vel litt av rekkevidden også (?)

Ser at noen reklamerer med varmepumpe. Med ellers to like biler tar jeg den uten. Har alle bilene varmepumpe eller var det del av noen pakke/tilvalg?

Har hatt min siden 2014, den har varmepumpe, 19" felger, HK-anlegg og største navi. Stoffseter og ellers basic med lysgrå farge. Ingen større problemer med den og skal ha den til vrak. Vet ikke om de leveres uten varmepumpe? Det er i alle fall rekkeviddebesparende med da det er høyere virkningsgrad enn direkte-el på PTC-element vedr varming, samt reversering for kjøling..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Balaklava

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. september 2025, klokken 09:14
Sitat fra: Balaklava på tirsdag 09. september 2025, klokken 20:20Jeg tenker litt på å ha en bil fra nå til vrak, så alt kompliserende er egentlig lite attraktivt.

Har hatt min siden 2014, den har varmepumpe, 19" felger, HK-anlegg og største navi. Stoffseter og ellers basic med lysgrå farge. Ingen større problemer med den og skal ha den til vrak. Vet ikke om de leveres uten varmepumpe? Det er i alle fall rekkeviddebesparende med da det er høyere virkningsgrad enn direkte-el på PTC-element vedr varming, samt reversering for kjøling..

Hadde vært gøy med erfaring på det her i Norge, hvor det er ordentlig kaldt av og til.. Dvs bor Østfold og er jo ikke direkte plaget av kulde lengre.

Sjekket ut en sammenligning av to like i3 med og uten VP i 5 grader, London, som vel nesten blir samme klima som vinteren i Østfold ;-). Oppvarming fra kald og en sånn passe kjøretur. Var i praksis ingen forskjell på forbruk, så ut til at den med VP ble ørlite raskere varmere, og fikk høyere temp. Tipper forskjellen blir større jo kaldere det blir. 

Siden VPen i i3 ikke er integrert med drivlinja blir vel en direkte besparelse helt minimal... Har VP i egen 8 år gamle bil nå, som trenger service og forøvrig er en bråkete liten sak... Så det er noe jeg helt fint kan klare meg uten i og med at det har minimalt å si rent praktisk.

Med tanke på å ha en bil til vrak blir det kompliserende og potensielt en utgift (sbombe). Men har alle norske biler VP så får det bli med, helst en som har hatt service og etterfylling.

Søk opp Wisely Automotive på YT så finner du videoen der, og veldig mye annet i3 greier.

Elektrowagen

Sitat fra: Balaklava på søndag 07. september 2025, klokken 17:18
Sitat fra: Elektrowagen på søndag 07. september 2025, klokken 15:02
Sitat fra: Orbit på fredag 05. september 2025, klokken 09:43Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.

Det går helt fint å bruke 55 profil bak og det er innenfor godkjent rulleomkrets, jeg og mange andre har gjort det og det er flere valgmuligheter på dekk.
BMW i3S ser litt tøffere ut enn vanlig i3  8)

Jeg har også kjøpt en "boks" fra Premium Retrofit som gir deg enten Android Auto eller evt Carplay om bilen ikke har det fra før.

Må jeg da bytte felger bak, eller kan jeg "bare" be om 55" profil bak?

Og ja, enkelt å bytte selv eller er det følere og/eller dill som gjør at forhandler må gjøre det?

Nei, man bruker samme felger.
BMW i3s - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA