Kjøp i3, hvilken årgang og versjon?

Startet av Balaklava, fredag 05. september 2025, klokken 07:12

« forrige - neste »

Balaklava

Ser ut til at vår Hyundai Ioniq 2018, 28kw fikk nådestøtet etter påkjørsel. Da trenger man "ny" bil.
Trenger en bil med ca samme egenskaper. Dvs trenger ikke noen svær batteripakke, men bør fungere greit på en sjelden "langtur" for det, dvs ikke bruke evigheter på lading. Da ser i3 ut som en kandidat. 

Ting jeg ønsker
- Varme i sete
- Varme i ratt
- God filholder som fungerer i høy fart på motorvei
- God adaptive cruise
- Androide auto/Carplay

Er det noen av utgavene som har/ikke har dette?

Hvis alle har det, likegodt kjøpe en "gammal" i3 med lavest mulig km, eller er det så mye feil på disse bilene at en bør finne en med gjenværende garanti?

Med Hyundai Ioniq har vi hatt 7 år med nær feilfritt bilhold, og ekstremt lave kostnader. Vil i3 følge opp det eller blir det fort en bil med flere feil og høye kostnader?

turfsurf

#1
I3 har ikke rattvarme i noen utgaver. Man kan bytte ratt til ett annet BMW ratt med varme dog. Filholder er elendig de få stedene den fungerer. ACC takler motsol veldig dårlig og kan finne på å ikke bremse for bilen foran deg hvis det er en grå eller hvit kassebil. Ellers en helt konge småbil som ikke egner seg i høy fart hvis det blåser mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#2
CarPlay er (med originalt utstyr) kun tilgjengelig på facelift, dvs 2017 og nyere. Det var heller ikke standardutstyr der, men jeg tror det kan kjøpes som en online aktivering så lenge bilen har det største entertainment-systemet.

Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Balaklava

Ok. 2017 og opp. Unngå s utgaven. Ha bremsefoten klar når en bruker adaptiv cruise. Glem filholder.

Hvordan vet jeg hvilke biler som har det største entertainment systemet? Noen måte jeg kan se det på, sånn rent fysisk?


turfsurf

Sitat fra: Balaklava på lørdag 06. september 2025, klokken 14:37Noen måte jeg kan se det på, sånn rent fysisk?
Jepp, skjermen er større. Og sjekk etter HK logo på høyttalerne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektrowagen

Sitat fra: Orbit på fredag 05. september 2025, klokken 09:43Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.

Det går helt fint å bruke 55 profil bak og det er innenfor godkjent rulleomkrets, jeg og mange andre har gjort det og det er flere valgmuligheter på dekk.
BMW i3S ser litt tøffere ut enn vanlig i3  8)

Jeg har også kjøpt en "boks" fra Premium Retrofit som gir deg enten Android Auto eller evt Carplay om bilen ikke har det fra før.
BMW i3s - 2019

Balaklava


Oppfølgingsspørsmål, hvor lang garanti er det på batteripakke, i år og km?

Hvor stor forskjell er det i praktisk kjørelengde mellom 94 og 120A utgavene?

Balaklava

Sitat fra: Elektrowagen på søndag 07. september 2025, klokken 15:02
Sitat fra: Orbit på fredag 05. september 2025, klokken 09:43Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.

Det går helt fint å bruke 55 profil bak og det er innenfor godkjent rulleomkrets, jeg og mange andre har gjort det og det er flere valgmuligheter på dekk.
BMW i3S ser litt tøffere ut enn vanlig i3  8)

Jeg har også kjøpt en "boks" fra Premium Retrofit som gir deg enten Android Auto eller evt Carplay om bilen ikke har det fra før.

Må jeg da bytte felger bak, eller kan jeg "bare" be om 55" profil bak?

Og ja, enkelt å bytte selv eller er det følere og/eller dill som gjør at forhandler må gjøre det?

Balaklava

Stemmer det med 8 år/160 000km garanti på batteripakken?

Må helt ned på 2017 modell for å slippe unna service for å opprettholde garanti da... :-/. Eller ta en sjanse på at batteriene i i3 holder lenge.

Ser etter billig bilhold og biler rundt 120- 150 000,- som snart ikke trenger kasko og som jeg helst slipper å sende til dyre servicer hos forhandler for å opprettholde en garanti. Jeg kan ta en gamble på at batteriet holder i denne prisklassen... så å opprettholde garanti blir egentlig ikke viktig. Men...

Er det noen prekære/sære servicer på i3, type "kjøleveske for batteri/motor må byttes jevnlig eller så eksploderer hele greia"? Eller "må oppdateres digitalt jevnlig hos forhandler eller så går den i nødmodus" eller noe annet "rart"?

Eller snakker vi det "vanlige", brems, cupefilter og vanlig "dill" som er på alle biler?

Klykken

#9
Sitat fra: Balaklava på søndag 07. september 2025, klokken 17:28Må helt ned på 2017 modell for å slippe unna service for å opprettholde garanti da... :-/. Eller ta en sjanse på at batteriene i i3 holder lenge.
Min i3 har originalt batteri, både 12V og hoved. Det er 2014-modell!

Har ikke vært på service med den siden 2018. Har byttet bremsevæske likevel da og må muligens bytte bremseklosser rund baut nå tror jeg, selv om det ikke ble påpekt på EU nå i februar. Går og går og går og går. Har ikke merkbart rekkeviddetap heller. Går 12-14mil om sommeren. :)

Gått 120000km på 11 år, så ikke direkte langkjørt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Balaklava


Høres bra ut.

Den tidlige, med mist rekkevidde, er "ute". Er litt i tvil på 94 vs 120Ah. 94 har ok rekkevidde for min bruk, men syns ikke de er billige nok i forhold til 120Ah.

Har notert meg at dempere og opplagring av de foran er noe som er byttet hyppig.

Er også i tvil om hovedlys med LED matrix, ser for meg sinnsyke kostnader hvis det skulle skje noe. Og har litt ulik erfaring med hvor bra/dårlig det faktisk fungerer fra Mercedes.

Kanskje en 120Ah med minst mulig dill/utstyr og lavest mulig km (og pris) er beste valget? Og helst bytta fjærer og opplagring i fjærtårn..

turfsurf

Synes det siste forslaget ditt er veldig bra. En del av de tidligere i3ene har måttet bytte motor og kraftelektronikk. Jeg ville hørt nøye etter ulyder fra motoren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Balaklava

Setter pris på god lyd så Harmon Kardon ville være stas, men liker ikke skinn. Må se om det er noen som har klart å velge bra lyd uten å velge skinn, LED matrix, og har byttet fjærer foran ;-)

Kunne man velge HK alene, eller var det en del av en eller annen pakke/nivå som inkluderte skinn/LED matrix?

Litt trist at så mange har valgt kjedelige fargekombinasjoner når de kunne valgt så kule varianter. Men beggars cant be choosers, så... men helt gråe/svarte biler.. triste greier. 

Da har jeg en plan, så får vi se hva som dukker opp.

chargedup

Kunne velge HK alene (mulig man først måtte betale for den store skjermen for å kunne velge det?). På 1. gen i 2015 tror jeg det kostet rundt 6' for HK. Som du sier har de fleste med HK skinn fordi det var en pakke og de fleste kjøpte ferdige pakker.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Orbit

HK var tilgjengelig som et eget valg, men BMW priset "charged"/"fully charged"-pakkene såpass aggressivt at mange endte med dette. Bare HK + 11kW AC-lading (standard er 3.7 kW) + stor navigasjon + 20" felg + annen farge enn hvit kostet drøyt 50000 kr enkeltvis, mot 80000 for fully charged.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA