Lading med aggregat. Erfaringer og tips?

Startet av Jabrors, tirsdag 02. september 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

Jabrors

sist endret: I dag kl. 10:05 by jabrors@hotmail.com
Hei.
Er det noen her som kan si om Stanleys aggregat SG4200 egner seg til å lade bilen med? Er til salgs hos Jula:

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/aggregat/bensindrevne-aggregater/aggregat-004973/

Jeg sliter med å se noen klar grense for hvilke aggregat som kan brukes til elbillading, så en faglig begrunnelse /forklaring hadde vært fint.
Jabrors

Håvar

#1
Denne har en mekanisk generator så tror ikke du får ren sinus ut. Usikker på om det har noe å si for lading eller om en bør gå får et inverter aggregat, mulig det bare er noen typer finelektronikk som krever rent signal inn.
Jeg ville ikke tatt sjansen om elbillading er en av hovedgrunnene til å kjøpe det
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

chargedup

Du risikerer å skade nødlader, lader i bil eller elektronikk i bil hvis spenning ikke holder seg stabil. I beste fall fungerer det bra og du får 1,8kW inn på batteriet hver time. I nest beste fall vil nødlader gi feilmelding og ingenting skje. I tredje beste fall skades nødlader (4'?). I verste fall lader den bilen og skader noe i bilen (ombordladeren til miev kostet fra hukommelsen ca 15' å bytte for 10 år siden, så da kan man vel tenke seg hva eks Porsche tar idag ;D ). Her kan du se en 10 år gammel oppsummering av test der et Stanley aggregat gjorde det dårligere enn snittet på å levere konstant spenning og at mange aggregat tok fyr etter en viss tid: https://www.tu.no/artikler/energimyndigheten-testet-aggregater-resultatet-royk-og-flammer/222622.

Dette aggregatet har en maks driftstid på 11 timer (usikker på om det er på 30% last eller 100% last, da de ikke oppgir det) med 97dB, som vil si at man ved schukolading (8A ettersom sikring på aggregat er 9A) i beste fall vil få ladet 19,8kWh (før tap i lader). Deretter må man la aggregatet hvile i x antall timer til det får omgivelsestemp før man kan starte opp bråket igjen.

Hvis det er til dommedagen (prepping, uten testing), kjør på og håp det fungerer når dommedagen kommer.

PS: Jeg har ingen elektroutdannelse, men jeg har FSE kurs.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Boikott My Ass

#3
Det sier seg vel selv at «ingen» har såpass lite teknisk innsikt at de lader bilen rett fra ett aggregat. En må selvfølgelig ha en stor batteripakke/ batteri buffer mellom. Og gjerne solcelle også. Link til nesten ferdig løsning:

https://nettbutikk.gitmark.no/produkt/hyttestrompakke-med-aggregat-solcelle-og-batterier/
Bmw 530i G30

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på tirsdag 02. september 2025, klokken 20:21Det sier seg vel selv at «ingen» har såpass lite teknisk innsikt at de lader bilen rett fra ett aggregat.
Nå tror jeg du overvurderer mange...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Sitat fra: Boikott My Ass på tirsdag 02. september 2025, klokken 20:21Det sier seg vel selv at «ingen» har såpass lite teknisk innsikt at de lader bilen rett fra ett aggregat. En må selvfølgelig ha en stor batteripakke/ batteri buffer mellom. Og gjerne solcelle også. Link til nesten ferdig løsning:

https://nettbutikk.gitmark.no/produkt/hyttestrompakke-med-aggregat-solcelle-og-batterier/


Med tanke på antallet som lader via skjøteledning eller med ladekladd på flere kilo hengende etter schukostikk tror jeg på ingen måte at "det sier seg selv" :police:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA