Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av tSla, onsdag 16. januar 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

el-fanboy

#30
Er det fler enn meg som er litt usikre på å utstyre TMS med luftfjæring eller ikke? Jeg mener, det høres jo veldig bra ut, men med erindring om den lite heldige Citroën-løsningen for noen år siden, og artikler som denne

http://www.tv2.no/underholdning/broom/luftfjaering-nydelig-aa-kjoere-men-det-kan-koste-skjorta-3756603.html

så blir jeg litt skeptisk. Vel og bra med 8 års garanti, men hvis dette er et system som bransjen som helhet ikke helt "mestrer", så vil man jo likevel risikere mye verkstedstid og redusert annenhåndsverdi... Overgår fordelene med luftfjæring disse ulempene?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Epleskreller

Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 19. mars 2013, klokken 19:45
Er det fler enn meg som er litt usikre på å utstyre TMS med luftfjæring eller ikke? Jeg mener, det høres jo veldig bra ut, men med erindring om den lite heldige Citroën-løsningen for noen år siden, og artikler som denne
...

Jeg vurderer også luftfjæring, men heller mot å droppe det. Grunnen er at det lett kan bli feil med dette, standard er enklere..

Det er visst Continental som leverer luftfjæringen, samme som til Mercedes og Audi
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Dersom det kommer et firma som planlegger å levere senkefjærer til bilen før jeg må trykke finalize, så velger jeg vanlig understell.
Om ikke det er potensiale for ett senkesett så blir det luft, motvillig.

ohh

Jeg skal ha luft - no doubt. Har det på Audien i dag, og vil nødig tilbake til noe annet igjen. (Sa det samme om 4WD også... Oh, well...)

Her er tilbakemelding fra en som har fått levert std fjæringer:
http://www.teslamotorsclub.com/showpost.php?p=299404
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:13
Jeg vurderer også luftfjæring, men heller mot å droppe det. Grunnen er at det lett kan bli feil med dette, standard er enklere..

Det er visst Continental som leverer luftfjæringen, samme som til Mercedes og Audi

For meg er komforten man får med luftfjæring et av de viktigste argumentene for bilen, så jeg tar gladelig eventuelle ulemper. Når det er sagt har jeg planer om å kjøpe utvidet garanti til 8 år og forhåndsbetalt service i hele perioden så noen utlegg før etter 8 år blir det ikke.

Tesla tar under 10k ekstra for luftfjæring, så jeg tviler på at de kommer til å ta ågerpriser på deler og reparasjoner. De aller fleste Model S blir nok levert med luftfjæring. Da er det annerledes hos f.eks Audi der bare noen få, dyre modeller har dette. Disse modellene har generelt dyre deler på alle områder og det er liten kunnskap om de hos verkstedene i forhold til de rimeligere volummodellene. Jeg har derfor større tro på at Tesla kommer til å reparere luftfjæringen på bilene til en fornuftig penge.

Ikke å forglemme kan bilen også heves, fint for de av oss med grusvei til hytta som til tider kan være i dårlig stand. Har skrapet nedpå med diverse biler der før.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Tror TMS med standardfjærer kan bli vanskelig å få solgt når alle de andre TMS'ene på finn ligger inne med luftfjæring.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:54
Når det er sagt har jeg planer om å kjøpe utvidet garanti til 8 år og forhåndsbetalt service i hele perioden så noen utlegg før etter 8 år blir det ikke.

OT, men kan ikke la den stå.

Legger svaret mitt og denne diskusjonen til mer relevant tråd.

ohh

#37
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:54
Når det er sagt har jeg planer om å kjøpe utvidet garanti til 8 år og forhåndsbetalt service i hele perioden så noen utlegg før etter 8 år blir det ikke.

OT, men kan ikke la den stå.

Legger svaret mitt og denne diskusjonen til mer relevant tråd.
Var det OT?
Var vel et svar på at man kunne risikere store utgifter mtp luftfjæringene?

Edit: ser nå at du lot det originale innlegget stå - denne posten kan slettes...
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Stig O

Tok ferja over til Stavanger her i forrige uke og tenkte,jammen bra Teslaen har luftfjæring. Det kan være nervepirrende å kjøre ombord på ferjer med lav bil.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Epleskreller

Iflg. et medlem på Tesla Motorsclub er ikke vedlikehold av luftfjæringene inkludert i serviceavtalen. Dette er nyttig informasjon om det stemmer..

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15214-If-I-knew-then-what-I-know-now?p=304135&viewfull=1#post304135
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Spes i Norge er luftfjæring svært kjekk pga issvuller og humper/telehiv.
Hittil har jeg tenkt at luftfjæring er obligat.
Holdbarheten av luftfjæringen er veldig forskjellig. Om vi har uflaks og de første reparaturene melder seg rask kan dette bli dyrt.
Vet noen hvem som er underleverandør- er det MB?
Mtp at det ikke dekkes av den utvidede servicaeavtalen er det litt bekymringsfullt :(. Hva ellers er ekskludert? Hvor mye er serviceavtalen verdt??
TMS er jo ingen lavkostbil- luksus koster- også ved dyrt vedlikehold 8)

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:18
Spes i Norge er luftfjæring svært kjekk pga issvuller og humper/telehiv.
Hittil har jeg tenkt at luftfjæring er obligat.
Holdbarheten av luftfjæringen er veldig forskjellig. Om vi har uflaks og de første reparaturene melder seg rask kan dette bli dyrt.
Vet noen hvem som er underleverandør- er det MB?

Det er Continental. Tror de leverer til MB også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

erlendwiborg

Har luftfjæring noen funksjon utover det å heve/senke bilen? Blir det mer mykt å kjøre ved smådumpete vei enn om jeg dropper luftfjæring?

jkirkebo

Sitat fra: erlendwiborg på lørdag 30. mars 2013, klokken 16:25
Har luftfjæring noen funksjon utover det å heve/senke bilen? Blir det mer mykt å kjøre ved smådumpete vei enn om jeg dropper luftfjæring?

Det er meningen ja. Jeg har ikke direkte erfaring med luftfjæring på biler selv, men på togene jeg kjører er det enorm forskjell i fjæringskomforten mellom de togsettene som har spiralfjærer og de som har luftputer som fjæring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA