Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av tSla, onsdag 16. januar 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

tSla

Er det noen som vet litt mer om den automatiske luftfjæringen? Den vil heve seg ved lavere hastigheter, og senke seg ved større. Noen som vet om dette kan styres manuelt dersom jeg vil ha lav bil stort sett hele tiden?
Tesla Model S P85+

Øyvind.h

Hei,

Jeg har ikke sett noen muligheter for å låse fjæringen høyt eller lavt, for det virker som den justerer seg straks du passerer en terskelverdi. Men ta dette med en klype salt!
Satser på at låst høyde kommer i en senere fw.

Setter du den lavt er det dog ingen terskelverdier som utløses før du kjører fort og deretter sakte igjen. Setter du den til very high mener jeg den senker seg når du kommer opp i 20-30km/t.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jimpec

Mener å ha sett at man kan overstyre dette i lav hastighet - men at den i høy hastighet senker seg automatisk. Kan dog ikke bekrefte at dette er 100% korrekt.

Det fine med automatisk hev senk er at fjæringen som regel blir langt mykere når bilen hever seg og med det får man forbedret komfort ved kjøring på brostein, fartsdumper, trikkeskinner osv. (Kjører til daglig A6 med dynamisk luftfjæring).
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på onsdag 16. januar 2013, klokken 12:13
Mener å ha sett at man kan overstyre dette i lav hastighet - men at den i høy hastighet senker seg automatisk. Kan dog ikke bekrefte at dette er 100% korrekt.

Det fine med automatisk hev senk er at fjæringen som regel blir langt mykere når bilen hever seg og med det får man forbedret komfort ved kjøring på brostein, fartsdumper, trikkeskinner osv. (Kjører til daglig A6 med dynamisk luftfjæring).

Det hadde vært en fordel om det er slik du skriver. En selger hos Tesla påstod at fjæringen er like hard uavhengig av høyde.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OleJA

Det hadde vært fint om bilen hadde koblet høyden på luftfjæringen til bilens GPS posisjon. Da kunne den selv stilt seg på 'høy' når en f.eks. kjører den siste kilometeren til heimen med masse fartsdumper. Det er allerede en slik stedskoblingen i forbindelse med 'home link' og valg av default ladeparametre, så jeg krysser fingrene for at dette kommer i en nyere firmware version.

TorkEL10

Et eget program for kjøring i områder med mange krappe fartshumper hadde vært topp!
Virker litt slitsomt og stadig måtte regulere høyden til very high hver gang man kjører inn i denne typen gater..... (og dem er det altfor mange av i Stavanger).
P2245

Jimpec

Det er veldig godt mulig at Tesla har valgt at luftfjæringen skal være like fast i alle høydeinnstillinger.

På de bilene jeg har kjørt med luft (A8, Q7, A6) er det som regel veldig fast fjæring på laveste og høyeste nivå (det er da "fjæringsrommet" er minst) og man har en comfortinstilling på normalhøyde hvor man kan tillate mer bevegelse.

Håper virkelig Tesla har noe lignende. At man kan regulere både høyde og fasthet er det som utgjør hovedfordelene med luftfjæring for min del. I alle tilfelle blir det luft på min bil.  ;)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Øyvind.h

Sitat fra: TorkEL10 på onsdag 16. januar 2013, klokken 16:51
Et eget program for kjøring i områder med mange krappe fartshumper hadde vært topp!
Virker litt slitsomt og stadig måtte regulere høyden til very high hver gang man kjører inn i denne typen gater..... (og dem er det altfor mange av i Stavanger).
Du vet Teslaen ved normal høyde er omtrent høy som en ordinær Passat?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:46
Det hadde vært fint om bilen hadde koblet høyden på luftfjæringen til bilens GPS posisjon. Da kunne den selv stilt seg på 'høy' når en f.eks. kjører den siste kilometeren til heimen med masse fartsdumper. Det er allerede en slik stedskoblingen i forbindelse med 'home link' og valg av default ladeparametre, så jeg krysser fingrene for at dette kommer i en nyere firmware version.
Er de flinke til å programmere (det har de ikke demonstrert så langt :) ) kan de enkelt ordne dette. Og med en bil som oppdateres over mobilnettet/wifi blir funksjonen i så fall tilgjengelig for alle selv om bilen ikke hadde det når den ble levert. Som Elon en gang sa; bilen er aldri dårligere enn den dagen du får den levert  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Go-carter

Som jeg nevnte i en annen, helt lik tråd her, så finnes det ettermarkedsløsninger for dette som stort sett er plugnplay. Så kan du styre høyden fra mobilen også :)

http://www.accuair.com/
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

OleJA

Er det noen som har erfaring med levetid og vedlikeholdskostnader på luftfjæring? Er dette noe som skal holde bilens levetid, eller må en regne med dyrt vedlikehold om noen år?

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 18:13
Er det noen som har erfaring med levetid og vedlikeholdskostnader på luftfjæring? Er dette noe som skal holde bilens levetid, eller må en regne med dyrt vedlikehold om noen år?

Om man kjøper den utvidede garantien så er "noen år" i det minste 8 år unna...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#12
Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 18:13
Er det noen som har erfaring med levetid og vedlikeholdskostnader på luftfjæring? Er dette noe som skal holde bilens levetid, eller må en regne med dyrt vedlikehold om noen år?

luftfjæring er er rådyrt å reparere relativ sett. Hvis jeg husker riktig var prisen  15k for 2 stk på en A6 allroad for noen år siden. (bilen var 6 år kjørt 100k km ca) Ryker kompressor blir det riktig dyrt.

På Merc'n som bare var 7 mnd gammel røk de bak også - men der var det garanti så vet ikke prisen.

Har hatt det både på Audi, Merce og BMW og ville alltid valgt det igjen. Er jo slik man styrer komfort avhengig av underlag og høydeforskjell kan jo også være nyttig i vinter Norge noen ganger.

Særlig med 19" eller 21" ville jeg ikke vært i tvil...
I-miev 2011
Asker

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2013, klokken 18:35
Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 18:13
Er det noen som har erfaring med levetid og vedlikeholdskostnader på luftfjæring? Er dette noe som skal holde bilens levetid, eller må en regne med dyrt vedlikehold om noen år?

Om man kjøper den utvidede garantien så er "noen år" i det minste 8 år unna...

Har du en link til et sted man kan lese mer om denne utvidede garantien?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Lynet

Tror det bør avklares litt angående fjæringssystemer her da det finnes to forskjellige, luftfjæring og hydropneaumatisk som har noen vesentlige forskjeller:
Luftfjæing er når man har en gummibelg som kan blåses opp med luft. Lastebiler bruker slike, finnes også for ettermontering bak på en del biler.
Hydropneaumatisk er mer kjent som Citröenfjæring, men brukes også av andre f.eks. Mercedes. Da er det en nitrogenfylt gasskule med gummimembran som er fjæren og så pumpes det mer eller mindre olje inn i støtdemperen for å heve og senke bilen.
Karakteristikken på støtdemperen vil ikke endre seg på noen av systemene før man butter i topp og bunn og blir dønn stiv.
Hvilken type Tesla bruker er jeg usikker på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA