Bytting av drivaksler for tredje gang

Startet av aliendog, man 01. sep 2025, kl. 18:09

« forrige - neste »

aliendog

Har en 2019 Tesla X som jeg har vært storfornøyd med. Har kun vært små-prik som har vært feil og siden bilen ble kjøpt ny fra Tesla har så godt som alt vært fikset på garanti, bortsett fra litt eksteriør-ting som jeg har klart å ødelegge selv 🙈 MEN, for 2 år siden begynte de å komme ulyder framme fra bilen. Dunking/klikking ved gasspådrag og spesielt i oppoverbakker/svinger. Inn på service og der fant tesla ut at driv-akslingene måtte byttes (half shafts). Dette ble gjort, lyden var bort og alt ble tatt på garanti. Tipp topp! Men i fjor sommer, omtrent ett år etterpå, begynte kjente lyder å melde seg igjen. Ble bare verre og verre og til slutt måtte service bestilles. Forklarte selvfølgelig at symptomene var de sommme for ca 1 år siden og var jo rimelig sikker i min sak om at det var det samme. Her var tesla først uenig, da de ikke klarte å framkalle noen lyder ved prøvekjøring, men når jeg klarte å få lydene på film tok de den inn igjen og joda, drivakslingene måtte byttes igjen. Så i september i fjor kjørte jeg igjen ut med en bil uten ulyder. Men hvor lenge var Adam i paradis? I juli begynte kjente lyder å melde seg IGJEN og de har bare blitt verre, så nå er ny video filmet og ny service bestilt hos Tesla. Men hva i alle dager skal man si/gjøre med dette når bilen skal inn igjen? Det blir jo evt. tredje gang disse må byttes og jeg kan jo ikke holde på å bytte disse hvert år? Og ikke skjønner jeg hva som sliter på disse så voldsomt heller: Fart og spenning har jeg vokst fra for mange år siden, så kan vel ikke skryte på meg så veldig mye voldsomme akselerasjoner heller. Ikke kjører jeg mye med bilen heller (Passerte vel 100 000 km) i sommer og bilen er nå 6 år gammel.

Tanker og tips mottas gjerne.

Breezec

Kjør bilen i laveste nivå på luftfjæringene mest mulig. Det sliter mindre på akslingene og minimerer lyd.
2026 Model 3 Performance

Lynet

Får du de nye på garanti?
Jeg har også en 19-modell som det er skiftet tre ganger på, og nå kjenner jeg tendens til vibrering igjen.
De har jo egentlig aldri klart å fikse det!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

aliendog

Sitat fra: Lynet på tir 02. sep 2025, kl. 22:26Får du de nye på garanti?
Jeg har også en 19-modell som det er skiftet tre ganger på, og nå kjenner jeg tendens til vibrering igjen.
De har jo egentlig aldri klart å fikse det!
Vi får se. Fikk ikke time før langt uti oktober...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA