Elbil Radar – noen som har hørt om dem?

Startet av Espen.Oslo, mandag 01. september 2025, klokken 10:15

« forrige - neste »

Espen.Oslo

Snublet over siden Elbil Radar (lenken er lett å google). I brukerprofilen der spør de faktisk etter forum-brukernavn herfra. Litt snodig, egentlig – første gang jeg ser noe sånt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Er det noen kobling mellom dette prosjektet og forumet? Eller bare en rar idé de har fått?

chargedup

Denne nettsiden, som ikke inneholder informasjon om org nr eller firmanavn, er nok bare ute etter å karre til seg så mye info som mulig. Garantert ikke en side elbilforeningen/elbiforumet har noe med å gjøre.
For meg ser det ut som siden er litt AI generert, .com domene med/no, noe info er feil på min bil (eneste jeg sjekket og sikkert flere andre nettsider som har samme feilen) osv. Mulig jeg tar helt feil, men en nettside som skal framstå som seriøs burde ha info om hvem de er.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på mandag 01. september 2025, klokken 13:51Denne nettsiden, som ikke inneholder informasjon om org nr eller firmanavn, er nok bare ute etter å karre til seg så mye info som mulig. Garantert ikke en side elbilforeningen/elbiforumet har noe med å gjøre.
For meg ser det ut som siden er litt AI generert, .com domene med/no, noe info er feil på min bil (eneste jeg sjekket og sikkert flere andre nettsider som har samme feilen) osv. Mulig jeg tar helt feil, men en nettside som skal framstå som seriøs burde ha info om hvem de er.
Dette er vel litt uvanlig å komme med, om det bare er tull... (se vedlagt skjermbilde).

De skal altså ha kontorer i Oslo sentrum, og har både adresse og tlf på siden dems.

Dog, nummeret er ikke søkbart på gulesider.no eller 1881.no, og heller ikke på firmanavnet. Finner ikke noe på brreg.no heller.

Tenker det er greit å holde seg unna inntil videre ihvertfall!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Espen.Oslo

Enig med flere over: litt uvant pakke, og «hvem står bak» kunne vært tydeligere.
Men funksjonen er faktisk... nyttig (sjokkerende, jo  :laugh: ).

• Modell-klassifiseringen er gull: endelig skjønner man generasjon/oppdatering/batteri uten Wikipedia-kaninhull.
  • Sammenligningen funker faktisk side-om-side – slapp å åpne ti faner og krangle med Excel.

Så ja: kosmetikk kan pusses, men selve kjernen er ganske unik i norsk sammenheng.
Flere som har testet mot egen shortlist og fått en uventet «vinner»?

chargedup

"For det er noe eget med følelsen av å sette seg inn i en bil som både er stum som snø – og samtidig får deg til å føle deg som kongen av veien."
Dette lukter AI/direkte oversatt lang vei. Like under står det " Eirik Breines, 2025-07-07". Første treffet på det navnet er en tek.no journalist. Godt mulig nettsiden er laget av en nordmann, men hen har ikke lest igjennom hva hen har publisert.

Og nei jeg har ikke laget meg profil for å få lov til å sammenligne. Det er godt mulig siden er bra som et verktøy, men uten å vite hvem/hva som står bak bruker jeg like gjerne andre utenlandske nettsider for sammenligning uten tullete direkteoversettelser.

Vær også obs på at noe av specs er direkte feil, som eks svingradius på EQE 43amg (kikket på tre ting og den ene av de var feil), men dette er noe flere slike nettsider som ikke henter fra fabrikant (men fra AI/andre sammenligningsnettsteder) har feil på...
EQE 43AMG
Bestilt ix3

Orbit

Ser ut som tekniske data er identiske (både hva som er med, og de faktiske verdiene) med https://ev-database.org (nederlandsk firma). Samarbeid, eller kopiering?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen.Oslo

Har fulgt litt videre med på dette prosjektet, og må si: det er faktisk en del kule og nyttige greier der!  8)  Sjekk f.eks. statistikk-delen for bruktmarkedet – ser ut som de henter tall fra finn.no eller noe i den duren.

:o Jeg ble sittende og nerde på grafene for forskjellige merker og modeller. Skikkelig artig!
Her er ett eksempel for Tesla Model 3:
https://elbil-radar.com/statistikk/tesla_model_3/

Synes det er både interessant og lærerikt – og sikkert gull verdt for noen.

chargedup

Ev-database har samme feilen og helt samme oppsett på hvordan specs fremstilles, så det er nok hentet "inspirasjon" derifra ja:)

At de henter fra finn skriver de jo: "basert på 2 342 annonser lagt ut i perioden mai 2025 – august 2025
Tesla Model Y
På Elbil RADAR samler vi inn og analyserer data fra det norske bruktmarkedet for elbiler – først og fremst fra åpne kilder som Finn.no. Hver eneste annonse går gjennom et grundig system som renser, grupperer og kobler opplysninger, slik at vi kan presentere deg pålitelig og oppdatert statistikk."

Dette er mer spesifisert for Norge og tydeligvis der personen bak nettsiden har lagt ned innsatsen sin. Fram til nå skiller den tydeligvis ikke på modelletternavn, altså vil en EQE 350 være på samme statistikk som en 43AMG. Med den tilnærmingen vil alle model Y, dvs SR-P være like og da har den egentlig ingen info bortsett fra for statistikere eller historikere. Deles det opp vil det kunne bli et nyttig verktøy.
EQE 43AMG
Bestilt ix3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA