Hvilken nytte av Premium Connectivity abonnement?

Startet av gimo, onsdag 27. august 2025, klokken 09:46

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: anorway på onsdag 27. august 2025, klokken 22:01Jeg har hatt Premium Connectivity fra dag 1 og angrer ikke et sekund.

Har satt opp en liten liste over de viktigste funksjonene jeg syns med Premium connectivity.

Bedre navigasjon og trafikkinnsikt 🗺�: Få live trafikkdata, satellittkart og dynamisk ruteplanlegging i sanntid.
Unngå køer, spar tid. Perfekt for pendling eller turer der trafikken kan være uforutsigbar.

Forbedret sikkerhet med Sentry Mode Live View og opptak 📹: Overvåk bilen din live via Tesla-appen fra hvor som helst med video fra kameraene. Ekstra trygghet mot tyveri eller skader, spesielt i travle byer som Oslo.

Ubegrenset streaming av musikk og underholdning 🎶: Nyt integrert Spotify Premium, YouTube, Netflix og mer direkte på bilens skjerm. Strøm favorittmusikk, podkaster eller filmer mens du lader eller venter, uten å bruke mobildata.

Økt bekvemmelighet med vær- og nyhetsoppdateringer
☀️: Få sanntids værmeldinger, nyheter og trafikkvarsler rett på dashbordet. Viktig i Norge for å unngå overraskelser som glatte veier eller stengte fjelloverganger.

Anbefaler deg og teste det en måned eller to. Er du ikke fornøyd kan du bare si opp abonnementet.

Sitat fra: anorway på onsdag 27. august 2025, klokken 22:01Jeg har hatt Premium Connectivity fra dag 1 og angrer ikke et sekund.

Har satt opp en liten liste over de viktigste funksjonene jeg syns med Premium connectivity.

Bedre navigasjon og trafikkinnsikt 🗺�: Få live trafikkdata, satellittkart og dynamisk ruteplanlegging i sanntid.
Unngå køer, spar tid. Perfekt for pendling eller turer der trafikken kan være uforutsigbar.

Forbedret sikkerhet med Sentry Mode Live View og opptak 📹: Overvåk bilen din live via Tesla-appen fra hvor som helst med video fra kameraene. Ekstra trygghet mot tyveri eller skader, spesielt i travle byer som Oslo.

Ubegrenset streaming av musikk og underholdning 🎶: Nyt integrert Spotify Premium, YouTube, Netflix og mer direkte på bilens skjerm. Strøm favorittmusikk, podkaster eller filmer mens du lader eller venter, uten å bruke mobildata.

☀️: Få sanntids værmeldinger, nyheter og trafikkvarsler rett på dashbordet. Viktig i Norge for å unngå overraskelser som glatte veier eller stengte fjelloverganger.

Anbefaler deg og teste det en måned eller to. Er du ikke fornøyd kan du bare si opp abonnementet.

Spørsmål:
Uten PremCon har man "Navigation With Real-Time Traffic Along the Route" hva mer ligger i "Live Traffic Maps" som PremCon har?

Sikkerheten er vel ikke forskjellig for Sentry om man har PremCon eller ikke? Mener du at du sitter og følger med i tillegg?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på torsdag 28. august 2025, klokken 08:39

Spørsmål:
Uten PremCon har man "Navigation With Real-Time Traffic Along the Route" hva mer ligger i "Live Traffic Maps" som PremCon har?

Sikkerheten er vel ikke forskjellig for Sentry om man har PremCon eller ikke? Mener du at du sitter og følger med i tillegg?

Du finner oversikt her:
https://www.tesla.com/support/connectivity

Såvidt jeg har skjønt tar navigeringen høyde for trafikk uansett, men med premium får man se trafikk på kartet hele tiden, med oransje og røde streker på veiene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Handyman

Det er på denne siden jeg ikke finner noe god infom om dette.
Mener at man ser farge på ruta også uten PremCon. Det er mulig at man ser farge på veier også utenom ruta når man har PremCon?

What-a-watt

Det er jo funksjonene i PC som er med på å gjøre Tesla spesiell. Uten den er Tesla mere eller mindre som hvilken som helst annen elbil. IMO! Å "spare" kr. 129,- pr. mnd. når de fleste allerede betaler mange tusener i måneden i renter og avdrag virker for meg uforståelig. Hadde heller droppet en halvliter øl hvis økonomien var trang 🍻. Igjen IMO! Men for all del. Valget er heldigvis fritt.

Når man bruker sitt eget bruksmønster som forklaring på hvorfor man ikke abonnerer på PC gir det trådstarter lite.

ToWalkOrDrive

Hmmm... har ikke helt fått med meg at en kan se inni bilen når dog mode er på.

Synes det var veldig nyttig ved gjennomsnittsmålings-fotobokser, hvor bilen viser snittfarten din mellom fotoboksene (når bilen navigerer mot et sted). Var en gang i Elverum jeg fløy forbi en sånn gjennomsnittsboks uten å ha sett skiltet. Ble en dyr tur.

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 27. august 2025, klokken 12:12
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 27. august 2025, klokken 11:05Fotoboks-varsel: 5 km/t over fartsgrensen koster 1.200, men så fort er det vel ingen som kjører.... :police:
De fleste vet hvor boksene står der de kjører til daglig, og jeg har tilgode å bli tatt i en slik etter å daglig ha passert dem i rundt 30 år.
Har også tilgode å høre om noen som har blitt bøtelagt for å ha kjørt 5 km/t over fartsgrensa i en fotoboks, selv om det sikkert skjer. Speedometer viser 2 over og man får 3 i fratrekk. I praksis må speedometer vise 10 over, og ofte får man ikke bot før man måles til 10 over, altså 15 over på speedometer. Men såklart, hvis man vet man at man ikke klarer å unngå å bli tatt i fotoboks hvert år, så kan det bli en lønnsom investering.

Ikke at det har sånn enorm praktisk betydning, men om speedometeret viser 60 km/t så virker det å være mindre enn 1 km/t feilvisning, altså at du faktisk kjører mellom 59 og 60 i følge denne herremannen som har en superbra gps-målingsmaskin. (med mindre det er annerledes i Australia / Performance av Model Y). (Ser forresten at noen hevder at Performance muligens har noen millimeter lenger rulleomkrets).

Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Jeg er ikke kjent overalt hvor jeg ferdes. I nærområdet ja, men på lengre turer er det meget kjekt å få fotoboksvarsel.

Parkerer også i by på jobb, og det er kjekt å sjekke tilstanden rundt bilen i ny og ned, samt kunne se klipp fra Sentry direkte på telefonen hvis noe virker fishy.

Ellers er det Spotify som benyttes mest. Slipper å fikle med telefonen for å få igang musikken til dattera på 5.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 28. august 2025, klokken 09:34Når man bruker sitt eget bruksmønster som forklaring på hvorfor man ikke abonnerer på PC gir det trådstarter lite.
Hæ? Når trådstarter stiller disse spørsmålene:
Synes dere med erfaring her det er verdt kr. 129 pr måned? I tilfelle hvorfor? ... vil bare høre hva andre tenker først.  :)
.. så er vel eget bruksmønster nettopp kjernen her? Både for og imot. At man har ulik nytte av innholdet i PC er jo en selvfølge.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 28. august 2025, klokken 09:47Ikke at det har sånn enorm praktisk betydning, men om speedometeret viser 60 km/t så virker det å være mindre enn 1 km/t feilvisning, altså at du faktisk kjører mellom 59 og 60 i følge denne herremannen som har en superbra gps-målingsmaskin. (med mindre det er annerledes i Australia / Performance av Model Y). (Ser forresten at noen hevder at Performance muligens har noen millimeter lenger rulleomkrets).
Mine målinger har vist rundt 2 km/t feilvinsing, uansett om dekkene er slitt eller nye. Det virker som at dette kalibreres fortløpende. Man ser det ved snittmålinger. Da vises snittet alltid ca. 2km lavere enn speedometeret.

kaistian

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 28. august 2025, klokken 09:34Det er jo funksjonene i PC som er med på å gjøre Tesla spesiell. Uten den er Tesla mere eller mindre som hvilken som helst annen elbil. IMO! Å "spare" kr. 129,- pr. mnd. når de fleste allerede betaler mange tusener i måneden i renter og avdrag virker for meg uforståelig.

Veldig rar holdning, hvorfor skal jeg betale 129,- pr måned for funksjonerer jeg ikke har bruket for ei heller kommer til å bruke?

hELgenen

Sitat fra: kaistian på torsdag 28. august 2025, klokken 17:33
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 28. august 2025, klokken 09:34Det er jo funksjonene i PC som er med på å gjøre Tesla spesiell. Uten den er Tesla mere eller mindre som hvilken som helst annen elbil. IMO! Å "spare" kr. 129,- pr. mnd. når de fleste allerede betaler mange tusener i måneden i renter og avdrag virker for meg uforståelig.

Veldig rar holdning, hvorfor skal jeg betale 129,- pr måned for funksjonerer jeg ikke har bruket for ei heller kommer til å bruke?

Helt vanlig blant religiøse...say no more

RJK

Det er vel derfor du bees om å teste om du føler at du mister noe eller ei.  8)

Men er enig med @whatt-a-watt. Om det er det som får bilen til å stå spesielt ut fra andre elbiler, så er det jo dumt å gå glipp av.

Må sies at jeg ikke har eller har hatt Tesla, så for min del måtte jeg og testet om jeg personlig føler det er verdt pengene. Helst ville jeg jo sett at det var bakt inn i prisen, og derved standard, men det er jo heller ikke alle glad i, å måtte betale for noe man ikke ser poenget i!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Med en X fra 2019 så får man hverken noe av videofunksjonaliteten i appen eller forboksvarsling. Musikk spiller vi uansett fra telefonene, video kan vi like gjerne se med telefonen som hotspot den ene gangen i halvåret vi bruker det, satelittkart syns jeg ikke gir noe merverdi, karaoke er det ikke stemning for, og det er sjeldent jeg har behov for å se live trafikkdata, så jeg bruker heller de 1548,- i året på noe annet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kaistian

Sitat fra: RJK på torsdag 28. august 2025, klokken 18:19Det er vel derfor du bees om å teste om du føler at du mister noe eller ei.  8)
Nå er ikke jeg OP, alle får 30-dager prøveabonnement på Premium Connectivity.
Jeg trenger ikke å teste det, da jeg har hatt det i 30-dager og merket ikke at det ble borte.
Og klarer fint å se ut i fra lista til Tesla at det er funksjoner jeg ikke har brukt for.

Sitat fra: RJK på torsdag 28. august 2025, klokken 18:19Men er enig med @whatt-a-watt. Om det er det som får bilen til å stå spesielt ut fra andre elbiler, så er det jo dumt å gå glipp av.
For meg er det ikke det, men det betyr ikke at det er slik for alle andre, men det er det @whatt-a-watt med sin kommentar prøver å påstå, ihvertfall slik det ble forstått.
Hver enkelt må vurdere opp mot sine egne behov.

Sitat fra: RJK på torsdag 28. august 2025, klokken 18:19Helst ville jeg jo sett at det var bakt inn i prisen, og derved standard, men det er jo heller ikke alle glad i, å måtte betale for noe man ikke ser poenget i!
Mange av funksjonene i Premium Connectivity bruker en del data over mobilnettet, så skjønner veldig godt at det ikke er inkludert i prisen.
Noe av funksjonene fungerer over WiFi, så man kan alltids lage hotspot på mobilen.

What-a-watt

Sitat fra: hELgenen på torsdag 28. august 2025, klokken 17:50

Helt vanlig blant religiøse...say no more
Vet ikke hvor godt du følger med på dette forumet. Ikke særlig mye tydeligvis. Å antyde at jeg har et religiøst forhold tii Tesla er et skikkelig skivebom. say no more.

For dere andre: Kanskje lære dere betydningen av "IMO"?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA